شناسهٔ خبر: 67223323 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پزشکیان در گفت‌وگوی ویژه خبری/

درد و رنج و گرفتاری کارگران را می‌دانم/ هنوز در حوزه کشاورزی برنامه‌ای تدوین نکرده‌ام/ شفافیت یعنی نبرند، ندزدند، زمین خواری نکنند +فیلم

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنوز در حوزه کشاورزی برنامه ای تدوین نکرده‌ام و در صورت پیروزی این اتفاق خواهد افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارس مشرق، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» اظهار کرد: شنیدم که تعدادی از کارگران زحمتکش در معدن شازند اراک زیر آوار ماندند و دو نفر کشته شدند و دو نفر دیگر معلوم نیست در چه وضعیتی هستند؛ به خانواده فوت شده‌ها تسلیت می‌گویم و امیدوارم دو نفر دیگر سالم پیدا شوند.

وی با بیان اینکه «من در زمان کودکی و دوران دبیرستان تجربه کارگری دارم»، عنوان کرد: من درد و رنج و گرفتاری کارگران را می‌دانم و سخت است؛ امیدوارم با مشارکت آنها بتوانیم در آینده حق و حقوق آنها طوری دیده شود که پایمال نشود.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست در پاسخ به اینکه به نظر شما برای جلوگیری از وقوع این حوادث چه کار باید انجام داد؟ تاکید کرد: در این زمینه تجربیات بین‌المللی وجود دارد، اگر مسیری که می‌رویم را با استانداردهای درست طی کنیم این اتفاقات رخ نمی‌دهد؛ من برخی از معادن را دیده ام و مشاهده کرده‌ام که در بسیاری از مواقع شرایط غیر استاندارد است و حاکمیت باید مشارکت کند که کسانی که در این محیط‌ها کار می‌کنند اقلاً امنیت و سلامت‌شان حتما مراعات شود.

در صورت پیروزی در انتخابات برای بخش کشاورزی برنامه تدوین می‌کنم

پزشکیان با اشاره به اینکه هنوز در حوزه کشاورزی هنوز برنامه ای تدوین نکرده ام و در صورت پیروزی این اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد:  من در آذربایجان غربی زمینی دارم و داخل آن کشاورزی می‌شود. ما برای تمام کارهایی که می‌کنیم باید اول ببینیم چه بازاری داریم و بعد باید راهنمایی کنیم که محصولات بدون واسطه به بازار عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید صدای کشاورزان در مناطق دور افتاده را بشنویم، یادآورشد: بیشتر کشاورزان هزینه داشت، کاشت و برداشت را در فروش ندارند باید کاری کنیم که کشاورزان حاصل دسترنج خود را داشته باشند ما باید چهارچوبی را درست کنیم که آنها به این گرفتاری ها نیفتند و این برنامه باید با نظر کارشناسان دانشگاهی نوشته شود.

چرا یک ایرانی برای ثبت‌نام فرزندش باید دنبال مدرسه خوب بگردد؟

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا یک ایرانی برای ثبت‌نام فرزندش باید دنبال مدرسه خوب بگردد و چرا نظام آموزش کشور به گونه‌ای طراحی نشده که آموزش یکسان در همه کشور ارائه شود؟ تاکید کرد: حرف درستی است و حاکمیت نباید کاری بکند استانداردهای مدارس دولتی پایین باشد؛ دولت باید مدارس را طوری ساماندهی کند که فرد که در مناطق دور افتاده است خدماتی را بگیرد که در مناطق برخوردار ارایه می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره رتبه‌بندی معلمان تاکید کرد: طرحی که می‌توانست درست اجرا شود و رضایت‌مندی ایجاد کند به طور صحیح اجرا نشده است؛ امروز هم پول خرج شده و هم مخاطب ناراضی است. هر اقدامی حاکمیت انجام می‌دهد اصولاً باید با مخاطبان آن اقدام هماهنگی صورت بگیرد؛ در نتیجه در تصمیم گیری، مشارکت تمام کسانی که مشمول یک تصمیم می‌شوند باید وجود داشته باشد.

پزشکیان در رابطه با ساز و کارش برای تشخیص نظرات کارشناسان، تصریح کرد: اینکه گفتم کارشناس نیستم، اما من در رشته خود کارشناس هستم. این مجموعه دستورالعمل روشن دارد اما در مسایل دیگر اقتصادی چون چنین کارشناسانی را کنار هم قرار ندادیم و روش‌های علمی را مشخص نکردیم، کار به نتیجه نرسیده. اولاً باید رفرنس نظرات کارشناسی مشخص شود و باید نتیجه موفق آن در کشور دیگر ارایه شود. نظریات کارشناسان برجسته باید مطرح شود. با مجموعه این کارها نظریات کارشناسی پذیرفته می‌شود. من می‌فهمم کدام نظریه کارشناسی پذیرفته است.

وی افزود: اقتصاد ۱۲۵ زیر مجموعه دارد. کارشناسی که دعوت می‌شود باید در آن موضوع کار کرده و نظر کارشناسان دیگر در این حیطه را دنبال کرده باشد و نتیجه آن را بداند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دنیا در حوزه کارشناسی بسیار تغییر کرده است و آدم‌هایی که می‌گویند خودشان کارشناس شدند مردم را فریب می‌دهند. با توجه به اینکه سیستم و تشکیلاتی در کشور وجود ندارد و کار کارشناسی در چپ و راست وجود ندارد. بسته به موضوع مثلاً در کشاورزی، ما متخصص اقتصاد کشاورزی یا در پزشکی اقتصاد دارو داریم.

پزشکیان در رابطه با اینکه در صورت اختلاف نظر در شورای امنیت ملی چه می‌کنید؟ گفت: بستگی به موضوع و نظرات دارد. نظرات مخالف باید با سند و مدرک و تجربه بین المللی اظهار نظر کند. همه نظرات باید بر اساس این چارچوب باشد. با توجه به عمل به این مستندات نباید مشکلی پیش بیاید.

وی در مورد افزایش حقوق کارمند و کارگر گفت: این ظلم ما علیه این دو گروه است. تا این را برطرف نکنیم فاصله کارمندان و کارگران بیشتر می‌شود و تورم رو به افزایش. باید کار و روندی را پیش بگیریم تا حقوق با تورم همسان باشد. اعتراض بازنشستگان و کارمندان مبنی بر مطالبات قانونی و اعتراض به عملی نشدن قانون است. لایحه دولت در بودجه همیشه با کسری مواجه است و به دلیل عدم جبران همیشه اعتراض وجود دارد.‌

دولت باید درآمد زایی کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت باید درآمد زایی کند. وقتی درآمد ندارد نباید توقع ایجاد کند. مجلس می‌گوید فلان گروه را بیمه کن بعد دولت پول ندارد کسری بیمه را بدهد و در نهایت منجر به اعتراض همه می‌شود.

پزشکیان در رابطه با ساماندهی نیروهای شرکتی خاطرنشان کرد: همیشه در مورد این موضوع در بهداشت و درمان مشکل داشتیم. ترفند نیروهای شرکتی برای این بود که کارآیی بالا برود در حالی که ظلم مشخص و بین برای افرادی است که در این شرایط کار می‌کنند. شرکتی‌ها چون نمی‌خواستند پول بدهند گفتند قصد بالاتر بردن کارایی و حفظ کرامت هستیم در حالی که پول آن را تامین نکردند و ما مشکل داشتیم و به دنبال اصلاح آن در مجلس بودیم. در نهایت همسان می‌کنیم و آنها را در چارت سازمانی به کار می‌گیریم و استخدام می‌کنیم. اگر چارت اجازه نمی‌داد بی ربط به کارگیری کردند. اگر چارت فضا نداشته باشد نباید به کارگیری می‌کردند. اما برای اینکه پول ندهند این چنین نیرو گرفتند. این را اصلاح خواهیم کرد.

وی در رابطه با اظهارات گذشته خود برای شفافیت دارایی‌ها و اموال، تصریح کرد: من از این حرف‌ها نزدم. شفافیت داده‌ها برای کارگر و کارمند نیست چون حقوق نداده مالیات را از آن کسر می‌کنند و کارگر و کارمندی که ۱۵ میلیون می‌گیرد نباید مالیات بدهند اما دارندگان درآمدهای کلان اصلاً مالیات نمی‌دهند و از گروه اول اصلاً نباید مالیات بگیریم. در کشورهای دنیا هر چه درآمد بیشتر شود بیشتر مالیات می‌گیرند نه برای مردم با درآمد معمولی و پایین. افرادی که پولشویی می‌کنند مالیات نمی‌دهند و اصلاح باید از سوی افرادی انجام شود که مالیات نمی‌دهند. جمهوری اسلامی باید کاری کند مردم بتوانند زندگی کنند تا زندگی آرام داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در رابطه با شفافیت اموال مسئولان، اگر نخواهد قانون اجرا کند و تخلف کند پول‌ها را به حساب اقوام و فرزند و … می‌ریزد. اما اگر مجموعه شفاف باشد من نمی‌توانم این کار را بکنم. ما برای همه مسایل در حال حاضر برنامه نداریم بلکه حتماً باید با کارشناسان بنشینیم و نسبت به روند تدبیر کنیم که بعدها پشیمان نشویم. این دغدغه مردم است.

پزشکیان در خصوص منظورش «از اینکه به عنوان شهروند هر جور بخواهم می پوشم» گفت: در خصوص عرف جامعه چیزی که جامعه و عرف با آن مشکل نداشته باشد و هنجار شکنی نشود بله. جایی که عرف خاص خود را دارد باید رعایت کنیم. گیر دادن به پوشیدن لباس دیگران در کجای دین آمده است؟ عرف یعنی آنچه مردم با آن زندگی می‌کنند. در جامعه‌ای لباس کردی عرف است. هر جامعه‌ای بسته به فرهنگ و سابقه خود عرف خاص لباس پوشیدن دارد و ما حق نداریم بگوییم باید آن گونه که ما هستیم باشند.

وی افزود: خارج از عرف می‌شود هنجار شکنی، که باز مشکلش به ما بر می‌گردد. من جراح قلب هستم و سعی نکردم خودم را از عرف مردم عادی بالاتر بروم. اینکه عرف را زیر پا بگذاریم به فرهنگ، آموزش و نوع رسانه ما بر می‌گردد. خیلی وقت‌ها مردم برای لج با ما لباس خاص می‌پوشند باید تقصیر خود را بپذیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد نظرش در مورد «فدرالیسم» گفت: فدرالیسم ربطی به کشور ما ندارد. سیاست‌های کلی باید در مرکز برگزار شود و اختیارات باید واگذار شود. چه کسی گفته در سیستان و مشهد و … برای کاری که نیاز به کارشناس دارد به تهران بیاید؟

واگذاری، اختیار دادن، مسئولیت و پاسخگویی الفبای مدیریت است

پزشکیان گفت: برای رفع این مشکل اختیارات را واگذار می‌کنیم. تصمیم اصلی در مرکز گرفته شود اما اختیار باید داده شود. بحث پزشک خانواده فقط پاسخگویی مسئولین و انتظارت تعریف شده از آنها بود. در یک خانه بهداشت برای ترمیم شیشه شکسته باید ده مدل نامه نگاری می‌کردند. واگذاری، اختیار دادن، مسئولیت و پاسخگویی الفبای مدیریت است.

دولت مسعود پزشکیان دولت اول ما خواهد بود نه دولت ایکس و ایگرگ

وی در پاسخ به این سوال که «دولت شما دولت سوم روحانی است صحیح است؟» تاکید کرد: اگر قرار بود روش گذشتگان ادامه پیدا کند من اصلاً نمی‌آمدم. برای مثال پول محدود و نیاز و تقاضا غیر محدود؛ مدیریت باید پول و تقاضا را متناسب تخصیص دهد. در دولت یکی از عزیزان گفتند ما سی پروژه تصویب کردیم گفتم به ما پول دو پروژه را بدهید تا به اتمام برسانیم نه اینکه سرمایه مردم بدون نتیجه پخش شود. دولت مسعود پزشکیان دولت اول ما خواهد بود نه دولت ایکس و ایگرگ.

برای هدفمند کردن بنزین باید جلسه برگزار شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به «موافقت با افزایش قیمت بنزین» گفت: این ادعاها فیک و غیر واقعی است. هر تصمیمی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود. برای افزایش قیمت بنزین نمی‌شود با ماشینی که به زور به آنها می‌فروشیم قیمت را بالا ببریم. قطعاً اگر ماشین با سوخت پایین و کیفیت بالا تولید شود و با پول ذخیره شده می‌توان به مصرف کنندگان بنزین یارانه داد. قطعاً برای هدفمند کردن بنزین باید جلسه برگزار شود. بیت المال برای همه است. چرا من با سه خودرو و یه کارت بنزین سهمیه‌ای بگیرم و کسی که خودرو ندارد سهمیه نگیرد.

شفافیت یعنی نبرند، ندزدند، زمین خواری نکنند

پزشکیان در پایان در پاسخ به این سوال که «آیا مخالف شفافیت آرا هستید؟» شفافیت رای نیست، شفافیت رانت‌ها و رشوه‌هایی است که گرفته می‌شود. می‌خواهید شفافیت صورت گیرد fatf داخلی را برقرار کنید. با این شفافیت رانت، رشوه، قاچاق و اختلاس از بین برود. این روشن شود خوب است یا مشخص شدن رای یک نماینده؟ شفافیت یعنی نبرند، ندزدند، زمین خواری نکنند.

فیلم کامل حضور پزشکیان در گفت‌وگوی ویژه خبری

نظر شما