شناسهٔ خبر: 67224178 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

آمریکا می‌خواهد چین به تایوان حمله کند آمریکا می‌خواهد چین به تایوان حمله کند

بر اساس یک گزارش، شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین به اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا گفته است که آمریکا می‌خواهد پکن به تایوان حمله کند. به گزارش تسنیم، منابع آگاه به روزنامه فایننشال تایمز گفتند که رئیس جمهور چین به رئیس کمیسیون اروپا گفته که واشنگتن در تلاش است تا پکن را به سمت حمله به تایوان

صاحب‌خبر -

بر اساس یک گزارش، شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین به اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا گفته است که آمریکا می‌خواهد پکن به تایوان حمله کند.

به گزارش تسنیم، منابع آگاه به روزنامه فایننشال تایمز گفتند که رئیس جمهور چین به رئیس کمیسیون اروپا گفته که واشنگتن در تلاش است تا پکن را به سمت حمله به تایوان سوق دهد.

یک شخص آگاه بیان کرد که رئیس جمهور چین همچنین هشدارهایی را به مقام‌های داخلی در کشور خود داده است.

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی، شی این هشدار را در یک دیدار با فون درلاین در آوریل سال 2023 مطرح کرده است. وی عنوان کرده است که آمریکا در تلاش است تا چین را برای یورش به تایوان فریب دهد اما او گرفتار طعمه نمی‌شود. شخص دیگری فاش کرد که شی هشدارهای مشابهی را به مقام‌های کشورش داده است.

برخی از شخصیت‌های دانشگاهی و افسرهای نظامی بازنشسته چینی معتقد هستند که واشنگتن تلاش می‌کند تا پکن را با ارائه تسلیحات به تایوان تحریک کند و اقدام‌های دیگری را بمنظور سوق دادن چین به سمت یک درگیری نظامی انجام می‌دهد.

«کوی تیانکای»، سفیر سابق چین در واشنگتن، در یک سخنرانی در ماه ژانویه، با اشاره‌ای تلویحی به ایالات متحده، گفت که چین «به دامی که ممکن است کسی برای آن آماده کند، نخواهد افتاد.»

بر پایه گزارش فایننشال تایمز، شی همچنین گفته است که درگیری با ایالات متحده بسیاری از دستاوردهای چین را از بین می‌برد و هدف او برای دستیابی به برنامه بزرگ «جوان سازی» تا سال 2049 را تضعیف می‌کند.

جود بلانشت، کارشناس چین در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل، گفت: اگر شی واقعاً معتقد است که ایالات متحده به طور فعال به دنبال درگیری با چین بر سر تایوان است، پس نگرانی‌ها مبنی بر اینکه شی خلاء اطلاعاتی ایجاد کرده یا مشاوره‌های ضعیفی را از زیردستان خود دریافت می‌کند، نگران‌کننده است.

انتشار این گزارش در حالی است که تنش‌ها در سراسر تنگه تایوان به اوج خود رسیده است. چین به مراسم تحلیف لای چینگ ته به عنوان رئیس جدید دولت تایوان با مانورهای نظامی بزرگ در سراسر جزیره پاسخ داد. پکن لای را «جدایی طلب خطرناک» توصیف کرده است.

واشنگتن طبق «قانون روابط تایوان» برای دفاع از منافع خود به تایپه کمک می‌کند. با اینحال دولت بایدن می‌گوید که از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و با تغییرات یکجانبه در وضع موجود مخالف است.

 

منبع: etemadonline-663712

نظر شما