شناسهٔ خبر: 67220357 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

فایننشال‌تایمز:جین‌پینگ در دام آمریکا برای حمله به تایوان نی... -

اقتصاد ایران: یک روزنامه انگلیس در گزارشی مدعی شد که رئیس جمهور چین در ملاقات پارسال با رئیس کمیسیون اروپا، درباره تلاش واشنگتن برای تحریک پکن جهت حمله به تایوان، هشدار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، روزنامه فایننشال تایمز انگلیس در گزارشی مدعی شد که شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در ملاقاتی که پارسال با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا داشت، درباره تلاش آمریکا برای تحریک پکن جهت حمله به تایوان، هشدار داده است.

فایننشال تایمز در این گزارش که براساس اطلاعات واصله از منابع آگاه منتشر کرده، نوسته است که جین‌پینگ در جریان جلسه با فون درلاین در آوریل ۲۰۲۳ این هشدار را داده بود. او پارسال به چین سفر کرد که با سفر امانول ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به این کشور تلاقی داشت.

به نوشته تایمز، جین‌پینگ در این دیدار گفته بود که «آمریکا در تلاش است تا چین را برای حمله به تایوان فریب دهد اما او (جین‌پینگ) طعمه آمریکا را نگرفته است.»

این گزارش همزمان با تشدید تنش‌ها در تنگه تایوان منتشر شده است. چین در واکنش به مراسم تحلیف «لای چینگ‌ته (ویلیام لای)» رئیس جدید تایوان، رزمایش‌هایی را در اطراف این جزیره برگزار کرد. پکن تاکید کرده است که تایوان به چین تعلق دارد و هرگونه اقدام جدایی‌طلبانه و همچنین روابط دیپلماتیک سطح بالای سایر کشورها با این جزیره را نقض اصل «چین واحد» می‌داند.

در صورت صحت گزارش فایننشال‌تایمز، این نخستین باری است که رئیس جمهور چین مقابل یک رهبر خارجی، چنین ادعایی را مطرح می‌کند. مقامات آمریکایی در سال‌های اخیر روابط با تایوان را افزایش داده‌اند اما دولت آمریکا مدعی است که همچنان به اصل چین واحد پایبند است!

نظر شما