شناسهٔ خبر: 67211573 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شی: آمریکا در تلاش است چین را فریب دهد تا به تایوان حمله کند

به گفته منابع آگاه، رئیس‌جمهور چین به رئیس کمیسیون اروپا گفته بود که واشنگتن در تلاش است تا پکن را به حمله به تایوان تشویق کند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یک منبع آگاه به روزنامه فایننشال‌تایمز گفت «شی جین‌پینگ» رهبر چین علاوه بر گفته‌هایش خطاب به «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در رابطه با تایوان، همچنین این هشدار را به مقامات داخلی کشورش داده است.

شی این هشدار را در دیدار با فون در لاین در آوریل ۲۰۲۳ بیان کرد که توسط چندین فرد مطلع برای فایننشال‌تایمز توصیف شد. او گفت که ایالات متحده در تلاش است چین را فریب دهد تا به تایوان حمله کند، اما او در دام نمی‌افتد. شخص دیگری هم گفت او هشدارهای مشابهی به مقامات خود داده است.

رئیس‌جمهور چین همچنین گفت که درگیری با ایالات متحده بسیاری از دستاوردهای چین را از بین می‌برد و هدف او برای دستیابی به «جوان‌سازی بزرگ» تا سال ۲۰۴۹ را تضعیف می‌کند.

تایوان، یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف میان چین و آمریکاست. برخی از چهره‌های آکادمیک چینی و افسران نظامی بازنشسته تاکید دارند که واشنگتن با ارائه سلاح به تایوان و اعمال سایر اقدامات برای کشاندن چین به رویارویی نظامی، در تلاش است پکن را تحریک کند.

سفارت چین در واشنگتن به این گفته‌ها واکنشی نداشته اما آمریکا تاکید کرد که به فروش تسلیحاتی به تایوان و حمایت از «نیروهای جدایی‌طلب مستقل» ادامه خواهد داد. سخنگوی فون در لاین هم گفت که جزئیات نشست‌های محرمانه را افشا نمی‌کند. کاخ سفید هم اظهارنظری نداشته است.

این تحولات در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها در سراسر تنگه تایوان بالاست. واکنش چین به مراسم تحلیف «لای چینگ ته» به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید تایوان، مانورهای نظامی بزرگ در اطراف این جزیره بود. پکن، لای را «جدایی‌خواه خطرناک» توصیف کرده است.
تایوان: چین، الحاق تایوان را آرمان ملی خود می‌داند

در شرایطی که چین بر سیاست «اصل چین واحد» تاکید دارد و شی جین‌پینگ هرگز الحاق دوباره با تایوان را رد نکرده، رئیس‌جمهور تایوان امروز –یکشنبه– گفت چین «الحاق و حذف تایوان» را به‌عنوان آرمان بزرگ ملی خود تلقی می‌کند.

«لای چینگ ته» رئیس‌جمهور غرب‌گرای جدید تایوان در سخنرانی خطاب به دانشجویان دانشگاه عالی ارتش بیان کرد: «ما باید دشمن خود را بشناسیم و تسلیم شکست‌ نشویم. چین، الحاق و حذف تایوان را به‌عنوان آرمان بزرگ ملی خود تلقی می‌کند.»

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که «لای» از زمانی که ریاست را در ماه گذشته میلادی بر عهده گرفته، با انتقادات فراوانی از سوی چین مواجه شده است. رئیس‌جمهور تایوان گفت «صرفا مردم تایوان می‌توانند نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند.» او مدعی شد که بارها پیشنهاد مذاکره با پکن را مطرح کرده، اما این درخواست‌ها رد شده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پکن اصرار می‌ورزد مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته است که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند.

لای چینگ ته هم‌چنین در سالگرد صد سالگی آکادمی نظامی وامپوآ واقع در جنوب تایوان، خطاب به دانشجویان ادعا کرد: «شما باید چالش‌های عصر جدید را بشناسید. بزرگ‌ترین چالش رویارویی با ظهور قدرتمند چین است و این کشور در حال نابودی وضعیت موجود در تنگه تایوان است.»

رئیس‌جمهور تایوان با اشاره به این تئوری مبنی بر اینکه به محض حمله احتمالی چین، تایوان فرو خواهد پاشید، گفت: «ما باید بتوانیم فرق بین دوستان و دشمنان را تشخیص دهیم. ما قطعا نمی‌توانیم شکست را بپذیریم.»

نظر شما