شناسهٔ خبر: 67302272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

نامزدهای ریاست‌جمهوری در مناظره‌های دوم و سوم چه گفتند؟

مناظره‌ها در رصد مردم

دومین و سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست ‌جمهوری چهاردهم در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در دومین مناظره که روز پنجشنبه از ساعت ۲۰ تا ۲۴ انجام شد ۶نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری درباره «خدمات‌رسانی عدالت‌محور در دولت» صحبت کردند. عدالت در اقتصاد و توزیع یارانه‌ها، مسائل حوزه سلامت و بهداشت و آموزش و پرورش سه محور اصلی مناظره روز پنجشنبه بود و هر یک از نامزدها در سه بخش به پرسش‌های کارشناسان در این حوزه پاسخ گفتند و پاسخ‌های یکدیگر را هم نقد کردند. در مهم‌ترین پرسش‌ و پاسخ‌ها می‌توان مباحث زیر را به نقل از هر یک از نامزدها ذکر کرد.
قاضی‌زاده هاشمی درباره توزیع یارانه ضمن تأکید بر اینکه فقر امر نامطلوبی است، گفت: دو برنامه اصلی داریم؛ یکی اینکه دارایی‌هایی که در اختیار دولت ولی برای مردم است مثل شرکت، سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها که ناقص انجام شده است را اصلاح کنیم. در دولت احمدی‌نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود، بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.
قالیباف هم در این زمینه گفت: از ابتدا در یارانه‌ها هدفمند حرکت نکردیم. او ادامه داد: اینکه سؤال کردند یارانه را به تولیدکننده می‌دهید یا مصرف‌کننده؟ بنده معتقدم باید یارانه را به انتهای زنجیره یعنی باید به مصرف‌‌کننده بدهیم و دقیقاً باید بدانیم به چه کسانی و به چه روشی باید داده شود.
پورمحمدی هم در این زمینه تأکید کرد: ما باید یارانه‌ها را طوری تقسیم کنیم که به طبقات محروم برسد و عدالت رعایت شود، اما واقعیت این است که این حجم توزیع یارانه و اقدام‌های ما موجب آسایش طبقات محروم نشده و مشکلات اقتصادی ما بیشتر شده و عدالت رعایت نشده است و سبب غنی‌تر شدن یک عده، کم شدن دهک طبقات متوسط و گسترش طبقات فقیر شده است.
زاکانی هم شبیه پورمحمدی حرف زد و بر این اعتقاد است که ثروت را درست توزیع نکرده‌ایم. او ادامه داد: ما هم بسته رفاه هم یارانه طلایی داریم که ناظر به معیشت، اشتغال، سلامت و تفریح مردم ارائه خواهیم کرد. مابه‌ازای مصرف کل انرژی خانوار کشور به هر خانواده ۲۰ گرم طلا می‌رسد. یک یارانه طلایی تنظیم ‌کرده‌ایم‌ که مابه‌ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بخش خانوار، به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا در سال یارانه می‌رسد. یعنی یک خانواده پنج نفره ۱۱۰ میلیون یارانه دارد. اعتبار طلا داده می‌شود که مصون از تورم است، نقدینگی را زیاد نمی‌کند و زمینه صرفه‌جویی را فراهم می‌کند.
مسعود پزشکیان هم به سراغ مخاطب دهک‌های پایین رفت و گفت: مصرف دهک‌های پایین و بالا اختلاف زیادی دارد. آنچه مشخص است این است که در قدم نخست باید ببینیم کجا هستیم. طبق آمارها مصرف دهک‌های پایین و بالا در یارانه‌های انرژی و بنزین اختلاف بسیار زیادی دارد یعنی به توانمندان بیشتر امکانات می‌دهیم و به آن‌ها که پول ندارند کمتر. وضعیت خط فقر ما بهتر نشده که بدتر شده است. اگر با خود مردم ‌صحبت نشود بسیاری از نسخه‌ها بدون کارشناسی ارائه می‌شود. نسخه دادن راحت نیست. یارانه‌ها باید هدفمند شوند تا دهک‌های پایین بهره بیشتری ببرند. لازمه این کار کنترل تورم و رشد اقتصادی و عمل به برنامه‌ای است که عرض کردم.
سعید جلیلی هم گفت: وظیفه دولت پرداخت عادلانه منابع است. در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده که ضمن ریشه‌کنی فقر مطلق، ضریب جینی که شاخصی برای بیان نابرابری است به ۳۵ درصد کاهش پیدا کند. وی درباره برنامه دولت خود در تحقق این بخش از برنامه هفتم، گفت: ما طرح‌هایی را آماده کردیم؛ برای آنکه انرژی به بهترین شکل توزیع شود، یارانه سوخت به همه مردم عادلانه تعلق بگیرد و فقط بر اساس خودرو اتفاق نیفتد ضمن آنکه مدیریت مصرف نیز به بهترین شکل اتفاق بیفتد. بر اساس منافعی که حاصل می‌شود، کنار آن ۱۳ قلم کالا را در سبد غذایی در اختیار مردم قرار می‌دهیم. باید حداقل نظام سلامت انجام شود.

مناظره سوم
مناظره روز گذشته هم که با محور مسائل فرهنگی برگزار شد با موضوع سبک زندگی، زنان، خانواده و حجاب و عفاف شروع شد و نامزدها به ترتیب نظرات خود را در پاسخ به پرسش‌های کارشناسان این حوزه مطرح کردند.
مصطفی پورمحمدی در ابتدای این برنامه گفت: در جمهوری اسلامی زنان ایرانی پیشرفت زیادی داشتند اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیدند؟ امروز هنوز زنان را باور نکردیم! متأسفانه الان دیگران کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود، نتفلیکس و بی‌تی‌اس و... تعیین می‌کنند. اگر زبان فرهنگ جای خود را با زبان باتوم عوض کند جوابش فحش و ناسزاست. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: زن جنس لطیف است و نمی‌شود با خشونت با آن رفتار کرد.
قالیباف هم در این باره گفت: متأسفانه مردان برای زنان تصمیم می‌گیرند. بدون شک امروز خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد حمایت دولت‌ها قرار بگیرد که در دولت چهاردهم به آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت؛ بر این باوریم جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود. زن محور حرکت در خانواده است. حتماً نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست. خانواده عنصر و سلول جامعه و زن محور آن است. 
پزشکیان اما برخورد با زنان و دختران را اخلاقی ندانست و گفت: در حوزه سبک زندگی ما باید آموزش را از مدرسه و مهد کودک آغاز کنیم. تمام این پرسش‌هایی که مطرح شده ریشه‌اش در مدارس است. من وقتی برخوردهایی که در خیابان‌ها با دختران و زنان می‌شود را می‌بینم که گاهی اوقات اگر اعتراض هم بکنی برایت پرونده درست می‌کنند، به این پرسش می‌رسم که مگر ما  این بچه‌ها و دختران را تربیت نکردیم، مگر بیگانگان  بودند که آن‌ها را تربیت کردند؟ ما باید برگردیم ببینیم در مدرسه، مسجد و محله چگونه این‌ها را آموزش دادیم که به اینجا رسیده‌اند. ما از مدرسه می‌توانیم سبک زندگی بچه‌ها را تغییر دهیم. 
جلیلی از نگرانی زنان در سانسور شدن نقششان گفت و ادامه داد: چیزی که زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا جایگاه و نقش‌آفرینی زن سانسور می‌شود. ما امروزه موفقیت‌های بزرگی در کشور داریم و مادران و همسران شهدا موفقیت‌های بزرگی را رقم زدند، در کشور زنان دانشمند و ارزشمندی داریم که در عرصه‌های علمی کار می‌کنند. وی اضافه کرد: دولت باید برای خانواده برنامه داشته باشد تا خانواده حفظ شود. ما طرح‌هایی در این زمینه داریم تا خانواده تقویت شده و مورد توجه قرار گیرد. همچنین «آزادی حریم عاشقانه» در خانواده مورد توجه ماست.
قاضی‌زاده هم با اشاره به اینکه دغدغه اصلی زنان ما حجاب نیست، گفت: خانواده بنیاد جامعه ما و کانون تعالی انسان است و ایران هم جامعه‌ای خانواده‌محور و زن هم ستون خانواده است. من به برخی برخوردهای شعاری با موضوع زن که در موقع انتخابات صورت می‌گیرد کاری ندارم؛ این سوءاستفاده  انتخاباتی است. زن بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ماست و ما هیچ وقت در تاریخ نگاه ابزاری به زن نداشته‌ایم. عاقبت و نتیجه نگاه ابزاری به زن، در فرهنگ غرب دیده می‌شود و اکنون آن‌ها مجبور به بازگشت به فرهنگ‌های خانواده‌محور شده‌اند.
زاکانی هم ضرورت صحبت صریح در حوزه حجاب را مطرح کرد و گفت: دو بسته خاص ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم و دیگری ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور در دستور کار داریم. در بخش نخست که سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم است سه قسمت دارد که شامل رفاه، یارانه‌ها، معیشت، مسکن، اشتغال، سلامت و سایر امور است. بخش دوم سرفصل تعلیم و تربیت است و ناظر به ازدیاد جمعیت با محوریت خانواده است که در این نقطه تکلیف ما مشخص است.
همچنین در بخشی از مناظره دوم، مردم و کارشناسان سؤالات دیگری  با موضوع «حکمرانی در فضای مجازی» برای پاسخ‌دادن کاندیداها مطرح کردند و کاندیداها به بیان دیدگاه‌های خود درباره فیلترینگ پرداختند. پورمحمدی با بیان اینکه موضوع فیلترینگ در یک مقطعی قابل دفاع بود اما استمرار آن مشکل‌ساز است، گفت: امروز با دنیای مافیای وی‌پی‌ان روبه‌رو هستیم که مشکلاتی از جمله محدودیت سرعت اینترنت، امنیت و خالی‌شدن کیسه مردم را به دنبال دارد. د این مقطع یک مسئله اساسی را می‌گویم که راهکار چیست. ما کشور توانمند با ظرفیت علمی و تخصصی از جمله نرم‌افزار، سخت‌افزار و تولید محتوا هستیم و باید از ابتدا تمرکز بر ایجاد یک پیام‌رسان قوی می‌کردیم که من این موضوع را در دولت یازدهم به‌صورت جدی مطرح کردم.
محمدباقر قالیباف نیز اظهار داشت: فضای مجازی بسیار مهم است و در واقع فضای زندگی مردم در همه ابعاد است. با فیلترینگ مخالفم، زیرا خطرات و فسادهایی در خود دارد. البته در زمانی مانند زمان 1401 که بحث امنیت در اولویت است فرق دارد، اما در شرایط دیگر نیاز نیست. حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی خودمان یک ضرورت است. الان بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید از آن استفاده کنیم.
مسعود پزشکیان هم درباره فیلترینگ اظهار داشت: ما در حال حاضر فیلترینگ را راه انداختیم و کلی از شغل‌ها را هم از دست دادیم و کلی از آدم‌هایی که از این طریق امرار معاش می‌کردند زندگی‌شان به هم ریخته است و این طرف هم یک عده نیز کاسب شده‌اند و در حال فروختن وی‌پی‌ان هستند. وقتی عزیزان درباره فیلترینگ یا حجاب صحبت می‌کنند، من فکر می‌کنم مشکل جای دیگری است، زیرا همه ما موافقیم که فیلترینگ نباشد و با زنان و دختران رفتار کرامت‌گونه انجام شود. حالا این حجاب‌بان‌ها را چه کسی در این مترو‌ها می‌گذارد، معلوم نیست.
در ادامه سعید جلیلی گفت: امروز در سطح جهان سکوهای فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارند و گفته می‌شود مرزهای جدید جایی است که یک سکو کاربر فعال داشته باشد و بسیاری از قدرت‌ها دنبال بین‌المللی‌کردن سکوهای خود هستند و برای فعالیت سایر سکوهای کشورها قوانین سخت‌گیرانه دارند. فعالان عرصه فضای مجازی در ایران نگذاشتند که کشور ما صرفاً مصرف‌کننده و تابع آن‌ها باشد. اینان حکمرانی را داخل آورده و نشان دادند اگر فعال باشید هم مردم استقبال می‌کنند.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره برنامه‌اش در حوزه رسانه و فضای مجازی بیان کرد: اینترنت یک کالای اساسی است و همه به آن نیاز دارند و  بخشی از بهترین مشاغل زنانه هم مشاغل اینترنتی هستند. دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال بدون اینترنت ممکن نیست. نقد مسئولان و نظارت بر مسئولان هم بدون اینترنت امکان ندارد اتفاق بیفتد.
علیرضا زاکانی نیز به‌عنوان آخرین نفر گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین و افکار عمومی خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد. موضوع فیلترینگ از صیانت، متفاوت است. همین آقایانی که درباره فیلترینگ صحبت می‌کنند، ابتدا بی‌پروایی کردند و امکان ظهور و بروز پیام‌رسان‌ها را طوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود. دولت باید کاری کند تا سرورها قاعده‌مند به داخل ایران بیاید و دیگر فیلتری وجود نداشته باشد.

نظر شما