شناسهٔ خبر: 67218599 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو نظام روانشناسی: هجوم غیر متخصص‌ها به «طرحواره درمانی» آسیب‌ زاست

شیراز – ایرنا - عضو رسمی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران، با اشاره به مزایای طرحواره درمانی در مشکلات روحی و روانی ، گفت: هجوم غیر متخصص‌ها به این شیوه درمانی آسیب‌های بسیاری را به بار آورده و سبب شده تا دیدگاهی منفی نسبت به آن ایجاد شود.

صاحب‌خبر -

نازنین هنرپروران عصر یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در شیراز، اظهار کرد: این آسیب‌ها از سوی افراد غیر متخصص و به اصطلاح روانشناسان زرد در ۲ سطح آموزش و درمانگری ایجاد شده است.

وی افزود: بسیار پیش آمده افرادی که یک تا ۲ سال زمان و هزینه صرف کرده‌اند و تحت طرحواره درمانی درمانگری غیر متخصص قرار گرفته که تنها زخم‌های روحی و روانی او را باز کرده و به دلیل ناتوانی از درمان آن را رها شده گذاشته و شرایط را بدتر کرده است.

این روانشناس ادامه داد: در این صورت دیدگاه منفی نسبت به طرحواره درمانگری در اذهان ایجاد شده که بسیار دردناک است در حالی که اثرگذاری مثبت این شیوه روان درمانگری در تجربه‌های بالینی نشان داده شده است.

عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران گفت: طرحواره درمانی یک رویکرد روان درمانی است که از ۳۵ سال گذشته از سوی یانگ در آمریکا آغاز شده و کماکان بر اساس پژوهش‌های روانشناسی در حال بروزرسانی و تغییر است.

هنرپروران توضیح داد: همه انسانها با پنج نیاز هیجانی اولیه متولد می‌شوند که باید در پنج سال نخست زندگی به‌طور مناسب و درست از سوی مراقبان بویژه والدین پاسخ داده شود؛ اما گاهی به دلایل مختلف برخی از این نیازها به خوبی برآورده نمی‌شود و خلاهایی را در زندگی افراد ایجاد می‌کنند.

او ادامه داد: این ناکامی‌ها، چارچوب‌ها، احساسات و قالب‌های ذهنی را در فرد ایجاد می کند و او را دچار طرحواره می‌کند که در ادامه زندگی به صورت ناخودآگاه و پنهانی زندگی او را کنترل می‌کند و جهت می‌دهد.

این روانشناس گفت: از آنجا که این طرحواره‌های ذهنی برآمده از ناکامی‌های افراد است، سبب شکل دادن به احساسات منفی دائمی در آنها می‌شود.

عضو رسمی نظام روانشناسی ایران یادآور شد: طرحواره درمانی در ابتدا برای مراجعان مقاوم به درمان استفاده شد اما با گسترش آن اکنون در طیف وسیعی از مشکلات از قبیل همسرگزینی، ازدواج و زوج‌درمانی، اضطراب، افسردگی و وسواس، روابط بین فردی و مسائل کودک و نوجوان کاربرد دارد.

هنرپروران عنوان کرد: شناخت طرحواره‌های ذهنی خود و طرف مقابل در انتخاب آگاهانه همسر و ازدواج بسیار موثر است چرا که گاهی افراد بر اساس این طرحواره‌ها دست به انتخاب می‌زنند.

وی تاکید کرد: همه اینها منوط به این است که روان درمانگری که از طرحواره درمانی استفاده می‌کند، دوره‌های آکادمیک آن را گذرانده و سوپروایزر باشد و به صورت تخصصی عمل کند.

این عضو رسمی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران به افرادی که می خواهند از این شیوه درمانی استفاده کنند، توصیه کرد: در انتخاب درمانگر خود دقت کنند و از پیشینه علمی و تخصصی او مطمئن شوند.

هنرپروران افزود: طرحواره درمانگر باید دارای مدرک آکادمیک و پیشینه علمی در این زمینه باشد و افراد بویژه در فضای مجازی از برخورداری درمانگر از این مدارک و سابقه علمی اطمینان حاصل کنند.

وی اضافه کرد: طرحواره درمانی اکنون با دیگر رویکردهای روانشناسی مانند سایکودرام (تئاتر درمانی) تلفیق شده و در تجربه های بالینی برای بسیاری از افراد رضایت خاطر بالایی را به همراه داشته است.

این روانشناس توضیح داد: این رویکرد روان درمانی، بر درمان گروهی با استفاده از بازی نقش و ابراز هیجانات تمرکز می شود تا به ابراز احساسات سرکوب شده بپردازد.

وی یادآور شد: طرحواره درمانی نوعی از روانکاوی مدرن با تکنیک‌های جدیدتر و متنوع‌تر است و دوره درمانی آن نیز کوتاه‌تر است.

قرار است فردا (دوشنبه) همایش انسان، طرحواره زندگی با هدف معرفی رویکردهای نوین تلفیقی با حضور برخی از متخصصان و طرحواره درمانگران و روانشناسان کشور در شیراز برگزار شود.

نظر شما