شناسهٔ خبر: 67276195 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واگذاری دانش فنی ۲۰ رقم محصولات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم به بخش خصوصی

با انعقاد قرار دادهایی، دانش فنی ۲۰ رقم از محصولات مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، به بخش خصوصی واگذار شد.

صاحب‌خبر -

واگذاری دانش فنی ۲۰ رقم موسسه تحقیقات کشاورزی دیم به بخش خصوصی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: واگذاری های جدید این موسسه در راستای انتقال دانش فنی ۲۰ رقم از محصولات و بهره مندی از پتانسیل‌های بخش خصوصی در امر تولید و تکثیر بذر انجام شده است.

روستایی افزود: تاکنون ۸۶ رقم این موسسه شامل: گندم، جو، نخود، عدس، ماشک و گلرنگ برای تکثیر بذر به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است.

به گفته وی، با اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها و با پشتیبانی عملی و فنی از این پروژه، تولید محصولات زراعی در سال گذشته در دیمزار‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

روستایی اهداف این قرارداد را هم افزایی علمی و رفع چالش‌ها و موانع تغذیه‌ای در خصوص افزایش تولید در راستای امنیت غذایی در دیم زار‌ها کشور اعلام کرد؛ که در شهرستان‌های مراغه و هشترود و مزرعه بهره برداران منطقه اجرا خواهد شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی اعلام کرد: ۱۸۳ فقره پروژه تحقیقاتی ملی، مشترک، مستقل و خاص توسط محققین تحقیقاتی در ستاد مؤسسه و ۲۶ استان همکار دیم خیز کشور اجرا است که نتایج آن در دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم و نهایتاً تأمین امنیت غذایی پایدار نقش مهمی داشته است.

روستایی در خصوص معرفی ارقام اظهار داشت: ۲۰ رقم جدید از محصولات زراعی دیم در غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای برای اقلیم‌های مختلف در کشور معرفی شده است.

وی گفت: به‌کارگیری دانش فنی در عرصه دیمزار‌ها بخصوص در شرایط خشکی و خشکسالی موجب افزایش چشمگیر تولید و پایداری تولید در دیمزار‌ها را تضمین می‌کند.

وی اضافه کرد: به‌کارگیری دانش فنی در شرایط خشکی و خشکسالی موجب افزایش بهره‌وری و تولید دوبرابری در دیمزار‌ها می‌شود.

نظر شما