شناسهٔ خبر: 67215617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

واکنش نمایندگان مجلس به آزادی «حمید نوری»

تعدادی از نمایندگان مجلس آزادی حمید نوری را ضربه اساسی به دروغ پردازی‌های برخی دول غربی دانستند و تاکید کردند که این کار مرهون تلاش‌های بی‌وقفه شهید حسین امیرعبداللهیان و دیگرانی است که همواره به ‌دنبال حفظ حقوق شهروندان ایرانی و پیگیری مسائل مربوط به هموطنان بوده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، حمید نوری دادیار سابق قوه‌ قضاییه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد بازداشت شد. او به اتهام مشارکت در اعدام زندانیان امنیتی اعضای گروهک تروریستی منافقین در تابستان سال ۱۳۶۷ طی جلساتی در دادگاه سوئد محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شد.

 

وکلای حمید نوری و نیز بسیاری از وکلای بین‌المللی در اظهارات متعدد روند و اصل دادگاه حمید نوری را متاثر از سیاسی کاری و خارج از قواعد و موازین حقوقی بین‌المللی و حتی قوانین داخلی سوئد عنوان کردند.

 

روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید. در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ۱۴۰۲) صادر و در دسترس قرار گرفت.

 

اسفند سال گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد. پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری از سوی دیوان عالی این کشور، وی به یک سوئیت امنیتی منتقل شد.

 

شنبه 26 خرداد، حمید نوری بعد از پنج سال حبس در زندان‌های سوئد با وساطت عمان و در جریان تبادل زندانیان بین ایران و سوئد به کشور بازگشت و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال خانواده خود و تعدادی از مقامات وزارت خارجه و قوه قضائیه قرار گرفت.

در پی آزادی «حمید نوری»، تعدادی از نمایندگان مجلس در صفحات شخصی خود در شبکه‌های مجازی مطالبی را منتشر کردند که در زیر می‌خوانید.

 

علیرضا سلیمی نماینده تهران:

«آزادی حمید نوری، علاوه بر ضربه به جنایتکاران آدم کش منافق ضربه‌ای اساسی به دروغ پردازی‌های برخی دول غربی بود. دیپلماسی فعال و نه واداده، منش این توفیق دستگاه‌های ذیربط بود. ‏خودشیفتگان خود همه چیزدان اندکی چشم‌های خود را باز کنند.»

 

میثم ظهوریان نماینده مشهد:

«چقدر درک حس منافقین امروز شیرین است. امیدوارم این خبر در لابلای اخبار انتخاباتی محو نشود.»

 

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان:

«آزادی حمید نوری را آزادی یک فرد نبینید بلکه شکست براندازان و تجزیه‌ طلبانی است که خودشان را به آب‌ و آتش زدند تا با دادگاهی کردن و محاکمه او، نظام را به گوشه رینگ ببرند.

‏نوری بهانه و شهید رئیسی و رهبر انقلاب نشانه بودند. ‏براندازان باختند و بد هم باختند، منتظر جیغ و دادهایشان باشید.»

 

احمد دنیامالی نماینده بندانزلی:

«با افتخار، بازگشت حمید نوری پس از پنج سال بازداشت غیرقانونی و تحمل شرایط دشوار به خاک میهن را خوش‌آمد می‌گویم. این پیروزی، مرهون تلاش‌های بی‌وقفه شهید حسین امیرعبداللهیان و دیگر عزیزان است که همواره به ‌دنبال حفظ حقوق شهروندان ایرانی و پیگیری مسائل مربوط به هموطنان بوده‌اند.»/ ایسنا

نظر شما