شناسهٔ خبر: 67357682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

درگیری سعید جلیلی و پورمحمدی در مناظره چهارم /ما تشخیص غلط نمی‌دهیم /در کرسنت فساد صورت گرفته /مسئله را نمی دانید و نمی توانید تجویز کنید

سعید جلیلی گفت: درباره سمن ها خواب نما شدید؟ نمی دانم چه کسی به شما چی گفته است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعد از آنکه ۶ کاندیدای ریاست جمهوری به سوالات کارشناسان دیپلماسی پاسخ داد، کاندیداها وارد مرحله پاسخگویی به اظهارات دیگر کاندیداها شدند.

سعید جلیلی در این دور وارد جدال با مصطفی پورمحمدی شد.

اهم اظهارات سعید جلیلی را در ادامه بخوانید؛

* رئیس‌جمهور باید موضوعات کشور را خوب بداند و به آنها اشراف داشته باشد و با جمله‌ای که در راهرو می شنود، تصمیم نگیرد که چند موردش را آقای پورمحمدی هم اشاره کرد. در سیاست و حکمرانی یک تصمیم غلط موجب می‌شود میلیون‌ها نفر متضرر شوند. وفاق در سیاست خارجی وقتی ایجاد می‌شود که مسائل ملی را درست تشخیص بدهید. شما موضوعات را اشتباه مطرح می کنید و نمی دانید موضوعات چیست.

* شما جمله‌ای راجع به FATF گفتید که نمی دانم خواب‌نما شده اید یا چیز دیگر. اصلا موضوع FATF آن نبود که شما مطرح کردید و سه سال بعد پیش آمد. شما می خواهید رئیس جمهور شوید ولی اصلا موضوع را نمی دانید. FATF می گوید ۴۱ بند را با شما امضا کرده است، همان آقای طیب نیا. شما ۳۲ بند آن را اجرا می‌کنید ولی می‌بینید کار شما پیش نمی‌رود و سخنگوی دولت وقت می گوید تحریم و FATF مانع خرید واکسن است. میلیون‌ها نفر از این ضرر می کنند. مگر FATF حل شد؟ پس چرا واکسن را توانستیم بخریم؟

* وقتی تشخیص غلط می دهید، تجویز غلط هم می دهید. دوستمان می‌فرماید در قضیه برجام با توافق حل می کنیم و هم چرخ اقتصاد می چرخد و هم چرخ سانتریفیوژ ولی چه کار کردند؟ توافق کردند و آژانس ۱۵ بار گفت توافق را اجرا کردند. بیشتر هم اجرا کردند که مدیون نباشد ولی طرف کلا خارج شد و بعد شما کشور را متهم می کنید. تمام بندهای FATF را که آقای طیب‌نیا امضا کرد اجرا می کنید و به جای اینکه طلبکار باشید، کشور را متهم می کنید.

* در قضیه کرسنت فساد رخ داده و به ثمن‌بخس قرارداد بسته اند و باید برخورد شود و فرد باید متهم باشد ولی دادگاه می گوید پس رئیس‌جمور شما فردی که متهم است را چرا به عنوان وزیر نفت استخدام کرد؟ این رفتار را باید جواب بدهید.

*  در مورد سمن‌ها هم خواب‌نما شده اید. بگویید چند تا از سمن‌هایی که می گفتید می خواهم به انها کمک کنم، ریشه در فرهنگ ملی ما داشت؟ بسیاری از نهادهای مردم‌نهاد داریم. بودجه‌های فراوان به سمن‌هایی دادید که فقط در ظاهر سمن بودند مثل شرکت‌های قراردادی که ثبت کرده‌اند و فقط امتیاز گرفته اند. این اسمش کار ملی و اجتماعی می‌شود؟ وقتی مساله را نمی‌دانید، تجویز هم نمی توانید بکنید.

27215

نظر شما