شناسهٔ خبر: 67196984 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حمید نوری وارد تهران شد

دقایقی پیش حمید نوری کارمند سابق قوه قضاییه که سال‌ها توسط پلیس سوئد در بازداشت به سر می‌برد وارد فرودگاه مهرآباد شد.

صاحب‌خبر -
<div id="video-display-embed-code_11219310"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4260371/11219310?width=600&height=350"></script></div>

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر در پیامی از آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، خبر داد.
 
غریب‌آبادی در این پیام نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است.
<div id="video-display-embed-code_11219322"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4260371/11219322?width=600&height=350"></script></div>

بیانیه عمان درباره توافق ایران و سوئد

خبرگزاری عمان اعلام کرد که ایران و سوئد درباره آزادی متقابل اتباع بازداشت‎ شده در دو کشور با میانجیگری سلطنت عمان به توافق رسیدند.

براساس این بیانیه، اتباع ایرانی و سوئدی امروز از استکهلم و تهران به مسقط منتقل خواهند شد تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند.

فرزند حمید نوری: پدرم در آستانه ورود به ایران است

مجید نوری، فرزند حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، طی پیامی از آزادی پدرش خبر داد.

نوری در این پیام نوشت: در آستانه اعیاد قربان و غدیر، پس از هزار و ۶۸۰ روز اسارت، مجاهدت‌های مسئولین مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است.

فرزند حمید نوری همچنین نوشت: شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جایتان خالیست. قرارما فرودگاه مهرآباد ساعت ۱۷

واکنش دختر حمید نوری بعد از آزادی پدرش

عطیه نوری، فرزند حمید نوری با انتشار پیامی در فضای مجازی خبر آزادی پدرش را اعلام کرد.

وی نوشت: الحمدلله پدرم بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت در حال برگشت به میهن است؛ امروز جای شهدای عزیزمون امیرعبداللهیان و آیت‌الله رئیسی عزیز خالی است تا نتیجه دیپلماسی قدرتمندشان را ببینند.

حمید نوری، شهروند ایرانی، در ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ پس از سفر به سوئد از سوی پلیس این کشور در فرودگاه بازداشت شد.

ارتباط حمید نوری با خانواده از لحظه دستگیری تا ۷ خرداد ۱۳۹۹ قطع شد و معدود خبرهای مربوط به وضعیت وی و پرونده‌اش از طریق واسطه‌ها به خانواده می‌رسید.

محدودیت‌ها علیه حمید نوری در زمینه تماس و ملاقات با خانواده تا آخرین لحظات بازداشت وی در زندان‌های سوئد ادامه داشت.

این شهروند ایرانی پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شد.

روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید.

در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ۱۴۰۲) صادر و در دسترس قرار گرفت.

اسفند گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد.

پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری از سوی دیوان عالی این کشور، وی به یک سوئیت امنیتی منتقل شد.

توماس بودستروم، وکیل سوئدی حمید نوری تاکید کرد که رای دادگاه تجدید نظر سوئد درباره این شهروند ایرانی بسیار ناامیدکننده بوده و این دادگاه تصمیم نادرستی را در این‌باره اتخاذ کرده است.

 

نظر شما