شناسهٔ خبر: 67196446 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

حمید نوری آزاد شد/ نوری کیست؟ +فیلم

حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، وارد تهران شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، حمید نوری که از سال 98 در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می برد، وارد تهران شد.

اولین اظهارات حمید نوری پس از ورود به کشورحمید نوری پس از بازگشت به وطن گفت: پیام کوتاهی برای ترورریست‌ها و منافقین که در راسشان اسرائیل جنایتکار کودک‌کش است که خیلی دلخوش به این پرونده کرده بودند دارم.

وی در ادامه اظهار کرد: منافقین بدبخت، فراری، پناهنده و بیچاره هم‌اکنون کجا هستند؛ در آلبانی هستند.

من حمید نوری در ایران و در کنار خانواده‌ام هستم؛ شمایی که گفتید خدا هم نمی‌تواند حمید نوری را آزاد کند، دیدید که خدا من را آزاد کرد.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه پس از ورود حمید نوری به کشور در فرودگاه مهرآباد، گفت: بازداشت آقای نوری خودسرانه و غیرقانونی بود.

وی با اشاره به اینکه این موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بود، تصریح کرد: آقای نوری هیچ جرمی مرتکب نشده است و بنا به اتهام‌های یک گروهک تروریستی که دستشان به خون بیش از ۱۷ هزار نفر انسان بی‌گناه آلوده است، ۵ سال گرفتار شد.

غریب‌آبادی، تصریح کرد: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت از اتباع خود در خارج از کشور است؛ از تمام ظرفیت‌های نظام برای آزادی هموطنان استفاده می‌کنیم.

دانلود

وی همچنین گفت: آقای نوری طی این ۵ سال استقامت بسیار خوبی از خودشان نشان داد؛ ما صحبت‌های آقای نوری را در دادگاه دنبال می‌کردیم، بسیار مواضع خوب بود و این ارزش دارد؛ حقوق و حقوق بشر آقای نوری طی این ۵ سال به شدت نقض شده است؛ سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت از اتباع خودش در خارج از کشور است، به‌ویژه اتباع ما که گرفتار می‌شوند.

غریب‌آبادی در پایان گفت: از تلاش‌های قوه قضاییه، رئیس قوه قضاییه، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، دبیرخانه شورای عالی امنیت و وزارت خارجه تشکر می‌کنم.

پسر حمید نوری: روسیاهی به کسانی ماند که ۱۶۸۰ روز به پدرم ظلم کردندمجید نوری در فرودگاه گفت: امروز روزی است که دشمنان ما شکست خوردند و منافقین متوجه اقتدار جمهوری اسلامی شدند.

پیش از این نیز منافقین متوجه این اقتدار شده بودند و امروز مجدد آن را درک کردند و فهمیدند که توطئه چینی آنها ره به جایی نمی‌برد.

حمید نوری کیست؟

حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه ۱۸ آبان‌ ۹۸ حین ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس سوئد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر برد و امروز به کشور باز می گردد.

اتهام حمید نوری براساس ادعاهای واهی و متناقض گروهک تروریستی منافقین طراحی و آنها مدعی‌ شدند که حمید نوری در مقطعی، زندانبان منافقین در ایران بوده است.

محاکمه نوری به اتهام زندانبانی اعضای گروهک تروریستی منافقین، ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد و بررسی پرونده ۹۲ جلسه به طول انجامید. سرانجام ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ دادگاه سوئد برای وی رأی حبس ابد صادر کرد.

دادگاه عالی استکهلم چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ با رد فرجام‌خواهی حمید نوری رأی به حبس ابد محکومیت وی را صادر کرد. دادگاه تجدیدنظر پرونده حمید نوری نیز از ۲۱ دی ۱۴۰۱ آغاز شد که این دادگاه نیز ۲۸ آذر ۱۴۰۲ در اقدامی سیاسی و به دور از روند عادلانه، حکم حبس ابد حمید نوری را تایید کرد.

درنهایت، جلسه دادگاه اداری برای بررسی این موضوع روز ۱۵اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد اما با این درخواست وکلای حمید نوری موافقت نشد.

اما امروز حمید نوری، شهروند ایرانی که آبان سال ۱۳۹۸ به طور غیر قانونی توسط پلیس سوئد در فرودگاه استهکلم بازداشت شده بود، با همکاری قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه، آزاد و با استقبال کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و‌ دبیر ستاد حقوق بشر وارد تهران شد.

حمید نوری به بیمارستان منتقل شدنوری پس از ورود به کشور، برای انجام معاینات پزشکی و بررسی وضعیت سلامتی وی، به بیمارستان اعزام شد.

نظر شما