شناسهٔ خبر: 67208427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دیدار جمعی از علویان ترکیه با آیت الله عاملی

جمعی از بزرگان علویان ترکیه با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با آیت الله سید حسن عاملی دیدار و گفتگو کردند.

صاحب‌خبر -

دیدار جمعی از علویان ترکیه با آیت الله عاملی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل و به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، این مهمانان که از متفکرین و دانشگاهیان آناتولی بودند با بیان اینکه اردبیل وطن خود ما، قلب ما و ریشه ما علویان است اظهار کردند: ما اردبیلی هستیم چه بخواهید و چه نخواهید، و ما هیچ وقت به ایران به چشم کشور بیگانه نگاه نمی‌کنیم.
حاضران در این دیدار تاکید کردند: ایران و ترکیه جان ما هستند و ما با همدیگر عجین شده ایم و بدون همدیگر نمی‌توانیم زندگی کنیم.
مهمانان امام جمعه اردبیل تصریح کردند: تمام هستی ما به یکدیگر گره خورده و ما همدیگر را تکمیل می‌کنیم ما این را می‌دانیم و در مسیر آن هر اقدامی را انجام می‌دهیم. اردبیل وطن اجداد ماست و علویان ترکیه امتداد همین نسل هستند.
آنها در ادامه اظهار داشتند: مکان‌هایی مثل بقعه شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی برای ما بسیار مهم است و ما از شما می‌خواهیم در اردبیل یک مرکز تحقیقاتی برای علویان دنیا و جهت علویت احداث کنید.
فرهیختگان علویان ترکیه با اذعان به مشکلات و مضیقه‌های خود از جهت منابع علمی افزودند: کتاب‌هایی که در دست ماست جز چند سطر کوچک برای علویان ندارد ما می‌دانیم که ایران منابع فراوان و دانشمندان و متخصصین زیادی در خصوص علویان دارد و ما برای معرفی درست ایران در آناتولی بسیار تلاش می‌کنیم.
آنها همچنین گفتند: ما از شما می‌خواهیم در پانصدمین سال وفات شاه اسماعیل در اردبیل یک کنگره عظیم با شرکت علویان برگزار کنید این هم برای علویان خوب است و هم برای اردبیل.
به گفته حاضران در این دیدار علویان فقط در ترکیه زندگی نمی‌کنند بلکه در بلغارستان، رومانی، مقدونیه، آلمان، فرانسه، آلبانی و اتریش حضور دارند و با آمدن به ایران می‌توانند به اقتصاد ایران نیز کمک شایانی بکنند.
آنها تصریح کردند: ما می‌خواهیم اردبیل مرکز صدای عدالت علی ابن ابی طالب و ادامه راه علویان دنیا شده و در رفت و آمد علویان در اردبیل تسهیلات لازم فراهم شود.
حضور و آموزش دانشجویان و اساتید علوی در دلانشگاه‌های اردبیل و افزایش همکاری‌های علمی و تحقیقاتی ز دیگر مسائلی بود که علویان ترکیه در این نشست مطرح کردند.
آنها همچنین گفتند: ما می‌خواهیم در دانشگاه اردبیل دوره‌های یادگیری زبان فارسی برای دانشجویان ما برگزار شود و اگر دانشجویان و اساتید ما فارسی یاد بگیرند قطعاً منابع ایرانی را ترجمه می‌کنند و در نتیجه اهالی آناتولی بیشتر با ریشه و هویت علویان و ادبیات عرفانی زبان فارسی آشنا شوند.
آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل هم در این دیدار ضمن استقبال از پیشنهاد‌های داده شده آنها را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: ما جهت انتقال طلاب علوی از قم به اردبیل و احداث حوزه علمیه علویان اعلام آمادگی کرده ایم.
وی از اینکه چند سال پیش در کنگره بزرگ افتتاحیه کتاب سه جلدی “اردبیللی لر” در آنکارا در اجتماع دو هزار نفری علویان شرکت کرده ابراز خرسندی کرد و آن اقدام را تحسین نمود.
امام جمعه اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: یکی از تجار بزرگ ترکیه جهت احداث یک هتل پنج ستاره به نام قزل باشان در استان اعلام آمادگی کرده است.

نظر شما