شناسهٔ خبر: 24559262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دیدار علویان ترکیه با امام جمعه اردبیل

علویان کشور ترکیه عصر دیروز با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل دیدار کردند.

صاحب‌خبر -

دیدار علویان ترکیه با امام جمعه اردبیل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از اردبیل ، آیت‌الله سیدحسن عاملی با اشاره به اینکه عقاید علویان محترم بوده و ما به دلیل اشتراکات فکری اجازه تخریب آن را به هیچ کس نمی‌دهیم، اظهار داشت: علویان به عنوان یکی از مکاتب قابل احترام برای ما در کشور بوده که خدمت به آنها وظیفه همه ماست.

وی با اشاره به اینکه علویان طایفه‌ای هستند که 12 امام را قبول دارند و استان اردبیل محل استقرار و شکل‌گیری صفویه بوده است ادامه داد: قزلباشها با کلاه 12 پر توسط شاه اسماعیل صفوی شکل گرفتند، به واسطه قزلباشها اردبیل به مهد عرفان تبدیل شد و مناطق مختلف شهر اردبیل به نام پیر و شاه نامگذاری شدو به همین دلیل تیمور لنگ اردبیل را بست اعلام کرد که در واقع به معنی عدم تعرض به هر فردی بود که وارد شهر می‌شد.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: به دلیل اشتراکات بسیار بین علویان و شیعیان ما سعی خواهیم کرد تا ارتباط اردبیل با علویت را بسیار بیشتر کنیم و در همین زمینه تا یک ماه آینده در جمع علویان آنکارا نسبت به تبیین جایگاه اردبیل و جایگاه علویان تمام اهتمام خود را بکار خواهیم بست.

وی اظهار کرد: مراودات 400 ساله ایران و ترکیه اعم از مراودات سیاسی، مراودات تجاری و صادراتی همه و همه به نحو احسن انجام شده و خوشبختانه امروزه رابطه ما با این کشور به حدی است که بتوانیم در مواقع ضروری به نیاز یکدیگر بشتابیم.

نماینده علویان ترکیه نیز در این مراسم به علاقه‌مندی علویان به شیعیان اشاره و بیان کرد: علویان علاقه و ارادت خاصی به شهرهای تبریز و اردبیل به دلیل مراکز استقرار صفویان دارند و این علاقه و ارادت را در طول سالهای متمادی گذشته به وضوح نشان دادند.

حسین دده‌کاردن با بیان اینکه علویان کتب مرتبط با شیخ صفی‌الدین و شاه اسماعیل را مطالعه کرده و ارادت خاصی به این دو شخصیت خاندان صفوی دارند از احترام و ارادت خاص علویان به عقاید شیعی و شیعه‌های ایران خبر داد.

 

نظر شما