شناسهٔ خبر: 67191186 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازگشت اولین ماموریت سرنشین‌دار «استارلاینر» باز هم به تعویق افتاد

روجا تحریری نوری

«بوئینگ» و ناسا بازگشت اولین ماموریت سرنشین‌دار کپسول «استارلاینر» را تا ۲۲ ژوئن به تعویق انداختند و زمان ماموریت را برای آزمایش فضاپیما تقریبا دو برابر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ناسا روز جمعه اعلام کرد که کپسول «استارلاینر»(Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing) دو برابر مدت زمانی برنامه‌ریزی‌شده اولیه در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خواهد ماند.

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ماهیت توسعه‌ای این مأموریت موسوم به «آزمایش پرواز خدمه»(CFT) در حالی به نمایش گذاشته می‌شود که بوئینگ و ناسا آزمایش‌های گوناگونی را روی استارلاینر متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهند. استارلاینر در این ماموریت برای اولین بار خدمه را حمل می‌کند و «بوچ ویلمور»(Butch Wilmore) و «سونی ویلیامز»(Suni Williams) فضانوردان ناسا قرار است هفته آینده آن را به زمین بازگردانند.

پیش از پرتاب استارلاینر در روز پنجم ژوئن، بوئینگ و ناسا برنامه‌ریزی کردند که این کپسول سرنشین‌دار به مدت ۹ روز در فضا باشد. پس از پرتاب استارلاینر، ناسا اعلام کرد که اولین ماموریت سرنشین‌دار آن تا ۱۸ ژوئن تمدید شده است.

بیشتر بخوانید:

کپسول «استارلاینر» و سرنشینان آن دیرتر به زمین بازمی‌گردند

اکنون انتظار می‌رود که استارلاینر در روز ۲۲ ژوئن به زمین بازگردد و در ساعت ۲۳:۴۲ به وقت منطقه زمانی شرقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود. این بدان معناست که آزمایش پرواز خدمه اکنون حداقل ۱۷ روز طول خواهد کشید و این تقریبا دو برابر برنامه‌ریزی اولیه برای انجام دادن آزمایش‌های بیشتر روی استارلاینر است.

ناسا گفت که این آزمایش‌ها شامل عملیات دریچه کپسول، شلیک هفت پیشران آن و بررسی دمای هوای کابین هستند. این در حالی است که مدیران برنامه و فضانوردان، برنامه‌ریزی و عملیات حرکت را نهایی می‌کنند.

همچنین، ناسا خاطرنشان کرد که استارلاینر چند آزمایش پناهگاه امن را تکرار خواهد کرد اما توضیح نداد که چرا این کار ضروری است. آزمایش پناهگاه امن زمانی انجام می‌شود که فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی از یک فضاپیما برای پناه گرفتن در مواقع اضطراری استفاده می‌کنند. ناسا با اشاره به سناریوی احتمالی تخلیه غیر منتظره فضانوردان از ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: فضاپیما برای سناریوهای بازگشت اضطراری خدمه در چارچوب قوانین پرواز پاکسازی می‌شود.

ناسا پس از انتشار خبر روز جمعه، درخواست سی‌ان‌بی‌سی را برای توضیح بیشتر به تعویق انداخت و آن را به نشست مطبوعاتی موکول کرد که روز سه‌شنبه پیش از حرکت برنامه‌ریزی‌شده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما