شناسهٔ خبر: 66972562 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ماموریت «استارلاینر» برای تعمیر سیستم تصفیه ادرار در ایستگاه فضایی بین‌المللی

روجا تحریری نوری

ایستگاه فضایی بین‌المللی با یک مشکل در پمپ ادرار روبرو شده و خدمه «استارلاینر» قرار است این مشکل را حل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، فضاپیمای «استارلاینر»(Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing) برای اولین پرتاب سرنشین‌دار خود که مدت‌ها در انتظار آن بوده آماده است.

به نقل از اسپیس، این ماموریت که «آزمایش پرواز خدمه»(CFT) را به مقصد «ایستگاه فضایی بین‌المللی» پرتاب می‌کند، برای امروز شنبه اول ژوئن ساعت ۱۲:۲۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی تعیین شده است. در این ماموریت، استارلاینر با موشک «اطلس ۵»(Atlas V) شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی»(ULA) از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» در فلوریدا به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهد شد.

مقامات ناسا، بوئینگ و ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی طی یک تماس مطبوعاتی در روز جمعه، به‌روزرسانی‌های پرتاب را ارائه دادند و تأیید کردند که همه سیستم‌ها برای پرتاب روز شنبه آماده هستند تا «بوچ ویلمور»(Butch Wilmore) و «سونی ویلیامز»(Suni Williams) فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستند.

علاوه بر مشکلاتی که پیشتر برای این ماموریت ایجاد شده بودند، بروز یک ناهنجاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز یک تغییر آشکار را در ماموریت به وجود آورد. وجود یک پمپ خراب در مجموعه پردازنده ادرار ایستگاه فضایی بین‌المللی، توانایی آن را در تبدیل ادرار خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی به آب آشامیدنی متوقف کرده است. قرار بود جایگزین این قطعه با ماموریت بعدی فضاپیمای باری «سیگنوس»(Cygnus) شرکت «نورثروپ گرومن»(Northrop Grumman)  در ماه اوت به فضا پرتاب شود اما مقامات ناسا روز جمعه اعلام کردند که خرابی غیرمنتظره پمپ، تحویل سریع آن را ضروری کرده است.

«دانا وایگل»(Dana Weigel) مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه گفت: ما در موقعیتی هستیم که باید ادرار را در ایستگاه ذخیره کنیم. ما کیسه‌ها و مخزن‌هایی را برای این منظور به ایستگاه فرستاده‌ایم اما موجودی محدودی داریم.

با مطرح شدن ورود قریب‌الوقوع دو فضانورد جدید به ایستگاه فضایی بین‌المللی، ناسا تصمیم گرفت تا قطعه مورد نیاز را در اسرع وقت در مدار قرار دهد اما باید یک فداکاری کوچک انجام می‌شد.

برای حفظ جرم ثابت در ماموریت استارلاینر، محموله تقریبا هم‌وزن با قطعه جایگزین که حدود ۶۴ کیلوگرم است باید به ایستگاه فرستاده شود. قرار شد ویلمور و ویلیامز بار کمتری با خود ببرند و به همین منظور، آنها پس از رسیدن به ایستگاه فضایی لباس یدکی نخواهند داشت. لازم به ذکر است که ماموریت آنها کاملا بدون تغییر لباس نخواهد بود. وایگل گفت: ما لباس‌های اضطراری بسیاری را در ایستگاه داریم. بنابراین، مشکلی پیش نخواهد آمد.

ویلمور و ویلیامز قرار است هشت روز را در ایستگاه فضایی سپری کنند و سیستم‌ها را مورد بررسی قرار دهند. انتظار می‌رود استارلاینر و خدمه آن روز دوشنبه ۱۰ ژوئن در ویلکاکس پلایا واقع در شرق شهر توسان ایالت آریزونا فرود بیایند.

جدا شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی، صبح همان روز حدود ساعت ۵:۵۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی و فرود تقریبا در ساعت ۱۰:۱۶ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی خواهد بود. اگر مشکلات آب‌وهوایی یا عوامل دیگری رخ دهند، یک فرصت پشتیبان برای فرود آمدن در روز ۱۱ ژوئن در حوزه موشکی وایت سندز واقع در نیومکزیکو وجود دارد که زمان فرود آن برای حدود ساعت ۶:۳۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی تخمین زده شده است.

انتهای پیام

نظر شما