شناسهٔ خبر: 67938195 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خطر نوشیدن «آب معمولی» در گرمازدگی

رئیس اورژانس دزفول گفت: یکی از اشتباه‌های رایج در مواجهه با گرمازدگی این است که افراد به سرعت آب معمولی زیادی می‌نوشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، گرمای هوا خطر گرمازدگی را افزایش می‌دهد و نخستین نسخه تغذیه‌ای برای درمان این عارضه نوشیدن مایعات فراوان است اما باید بدانیم نوشیدن آب معمولی به تنهایی کافی نیست و حتی می‌تواند خطرناک باشد.

رضا معمارزاده رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با هشدار درباره خطرهای نوشیدن آب معمولی در شرایط گرمازدگی، اظهار کرد: در شرایط گرمازدگی، بدن به سرعت آب و الکترولیت‌های خود را از دست می‌دهد و نوشیدن آب معمولی به تنهایی نمی‌تواند این کمبود را جبران کند در نتیجه ممکن است منجر به پدیده‌ای به نام هایپوناترمی یا کاهش سطح سدیم در خون شود بنابراین نوشیدن آب معمولی در گزمازدگی نه تنها اشتباه است بلکه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی با اشاره به علائم هایپوناترمی افزود: هایپوناترمی می‌تواند علائمی مانند سردرد، تهوع، سرگیجه و در موارد شدید، تشنج و کما را به همراه داشته باشد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مصرف آب معدنی یا محلول‌های الکترولیتی در شرایط گرمازدگی به مراتب موثرتر و ایمن‌تر است. این نوشیدنی‌ها نه تنها آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند بلکه به جبران الکترولیت‌های از دست رفته نیز کمک می‌کنند.

وی بیان کرد: یکی از اشتباه‌های رایج در مواجهه با گرمازدگی این است که افراد به سرعت آب معمولی زیادی می‌نوشند. این کار ممکن است موجب کاهش سریع سطح نمک‌های بدن شود و وضعیت بیمار را وخیم‌تر کند. در مقابل، آب معدنی یا محلول‌های الکترولیتی به دلیل دارا بودن املاح معدنی، کمک بیشتری به بازگشت سریع‌تر تعادل بدن می‌کنند.

معمارزاده گفت: قبل از خرید بطری‌های آب، برچسب روی آن‌ها مطالعه شود زیرا بسیاری از بطری‌های آبی که به فروش می‌رسند، آب آشامیدنی هستند و نه آب معدنی.

وی تصریح کرد: آب آشامیدنی فاقد الکترولیت‌های ضروری که در شرایط گرمازدگی مورد نیاز بدن هستند، است بنابراین شهروندان باید دقت کنند تا در مواقع ضروری از آب معدنی استفاده کنند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: شهروندان می‌توانند به آب معمولی کمی لیموترش یا مقدار خیلی کمی نمک اضافه کنند تا به تامین الکترولیت‌های بدن کمک کند و از خطرات احتمالی ناشی از نوشیدن آب معمولی جلوگیری کنند.

وی افزود: از عموم مردم می‌خواهیم با رعایت این توصیه‌ها، از خود و عزیزانشان در برابر خطرهای گرمازدگی محافظت کنند.

 

منبع: ایسنا

نظر شما