شناسهٔ خبر: 67181704 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر دفاع آمریکا: هیچ تمایلی برای گسترش ناتو وجود ندارد

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو انتظار و تمایلی برای پیوستن عضو جدید در آینده نزدیک ندارند.

صاحب‌خبر -

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پس از نشستی با وزرای دفاع کشور‌های عضو ائتلاف نظامی ناتو در بروکسل، در خصوص احتمال گسترش ناتو و پیوستن اعضای جدید به آن گفت: «در خصوص گسترش ناتو، فکر می‌کنم این تصمیمی است که ۳۲ عضو آن باید در مقطعی از زمان اتخاذ کنند. اما در حال حاضر هیچ تمایل یا نشانه‌ای نمی‌بینم که در آینده نزدیک به دنبال گسترش آن باشیم». 

به گزارش اسپوتنیک، شب گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین یک توافق امنیتی ۱۰ ساله را امضا کردند که گفته می‌شود هدف آن تقویت دفاع از اوکراین در برابر روسیه و نزدیک‌تر کردن عضویت اوکراین در ناتو است. این توافق که در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در ایتالیا امضا شد، با هدف متعد ساختن دولت‌های آینده آمریکا به حمایت از اوکراین امضا شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این توافق را «بلوف» خوانده و می‌گوید در صورت بررسی حقوقی ممکن است مشخص شود که کل ساختار آن باطل است.  روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از مقامات آمریکایی می‌گوید در صورت پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا او می‌تواند این توافقنامه را لغو کند. 

گفتنی است، زلنسکی مدت‌ها است که به دنبال عضویت اوکراین در ناتو است، اما متحدان عضو در این ائتلاف تا کنون از انجام این کار خودداری کرده‌اند.

مترجم: زهرا نجفی

نظر شما