شناسهٔ خبر: 67179752 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پوتین توافق امنیتی آمریکا و اوکراین را بلوف خواند

رئیس‌جمهور روسیه گفت: توافق امنیتی آمریکا و اوکراین یک بلوف است و می‌تواند به سرعت از بین برود.

صاحب‌خبر -

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، توافقنامه امنیتی که اخیرا بین اوکراین و آمریکا امضا شده را به شدت محکوم کرد و آن را "بلوف" خواند.

پوتین گفت: اگر بعداً یک بررسی جدی حقوقی در مورد چنین توافقی انجام شود، مطمئناً این سؤال مطرح می‌شود که چه کسی و با چه مرجعی این اسناد را امضا کرده است؟ معلوم می‌شود که همه اینها یک بلوف است: توافق نامه باطل است و کل ساختار فرو خواهد ریخت.

پیشتر، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه گفته بود که توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله بین آمریکا و اوکراین "فقط یک تکه کاغذ" است که "هیچ نیروی قانونی" ندارد.

زاخارووا در سخنرانی خود در کنفرانس مطبوعاتی همچنین تاکید کرد که قدرت‌های غربی از طرح خود برای "اعمال شکست استراتژیک" به روسیه دست برنداشته اند.

روز قبل، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین توافقنامه امنیتی دو جانبه را امضا کردند و رهبر آمریکا تأکید کرد که هدف همچنان «تقویت قابلیت‌های دفاعی و بازدارندگی اوکراین» است.

لازم به ذکر است که این توافق تنها بین دولت‌های فعلی آمریکا و اوکراین منعقد شده است.

علاوه بر این، سند امضا شده هیچ تضمینی برای الحاق اوکراین به ناتو ارائه نمی‌دهد. همچنین شایان ذکر است که توافق بایدن و زلنسکی در کنگره آمریکا تصویب نخواهد شد.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما