شناسهٔ خبر: 67178529 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک قلاده یوز در میاندشت خراسان شمالی مشاهده شد 

بجنورد-ایرنا- مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم خراسان شمالی گفت: یوزبانان این استان امروز (جمعه) یک قلاده یوزپلنگ نابالغ در محدوده یوزکنام پل ابریشم میاندشت مشاهده کرده و موفق به ثبت تصویر آن شدند.

صاحب‌خبر -

احمد صفرزاده به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مشاهده یوزپلنگ در این محدوده نشان از بهبود وضعیت زیستگاه این گونه زیبا و ارزشمند دارد.

وی افزود: محدوده حفاظت مشارکتی یوزکنام پل ابریشم به تازگی با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و استانداری ۲ استان خراسان شمالی و سمنان مصوب شد.

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم خاطرنشان کرد: وسعت منطقه حفاظتی یوزکنام پل ابریشم ۳۹۲ هزار هکتار است که در محدوده توران استان سمنان و پناهگاه حیات وحش میاندشت خراسان شمالی واقع است.

وی افزود: مناطق بیابانی جنوب خراسان شمالی بویژه میاندشت شهرستان جاجرم قابلیت های ویژه ای برای حضور و زیست یوزپلنگ دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا منطقه میاندشت شهرستان جاجرم، شامل پناهگاه حیات وحش و پارک ملی ضامن آهو به همراه منطقه توران در استان سمنان آخرین زیستگاه های زادآور یوزپلنگ آسیایی در کشور محسوب می شود.

منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

نظر شما