شناسهٔ خبر: 67167306 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سکوی قانون‌گریزی که این‌بار طرفدار قانون شد

فیلیمو که در نظام رتبه بندی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در صدر سکوهای متخلف ایستاده است، این بار مدافع رعایت قانون شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، دلیل صدور بیانیه فیلیمو به بهانه صدور مجوز برای رسانه ای به نام فیلیمیوم و ارایه نسبت‌های ناروا به ساترا این است که سکوی دیگری به حریم منافع این بنگاه اقتصادی نزدیک شده و به صورت قانونی نامی نزدیک به نام فیلیمو برای سکوی خود برگزیده است.
دعوا بر سر واژه فیلم نیست چون عبارت فیلم، کلمه ای عام است و فیلیمو تا این لحظه ادعایی برای مالکیت این کلمه در کل جهان حقیقی و مجازی اعلام نکرده است بلکه مساله افزودن دو حرف به آن است که برای فیلیمو حقوق مالکانه ایجاد میکند اما افزودن چهار حرف به همان واژه عام برای فیلیمیوم ناقض حقوق دیگران میشود.  
بر همین اساس روابط عمومی ساترا به فیلیمو توصیه میکند قبل از بیان نسبت‌های ناروا نسبت به نهاد تنظیم گر صوت و تصویر فراگیر، قوانین کشور در این زمینه مطالعه شوند.
مبنای صدور مجوز به رسانه ها در ساترا دامنه اینترنتی آنهاست که فرایند اختصاص نام و حل و فصل اختلافات از طریق مرکز ثبت دامنه کشوری ایران (ایرنیک) انجام می‌شود و موضوع  شباهت فیلیمو و فیلیمیوم در آن مرکز مطرح نبوده و هر دو دامنه ثبت قانونی شده اند.
لذا رسانه‌های «فیلیمو» و «فیلمیوم» مطابق مجوزهای اعطاء شده دو رسانه مجزا هستند و این امکان فراهم شده که کاربران رسانه‌ها بتوانند برای استعلام اعتبار مجوزها و یا اخذ اطلاعات رسانه‌های دارای مجوز به سامانه ساترا مراجعه نمایند.
همچنین ساترا یادآور می‌شود که بر اساس قانون، رسانه‌هایی که متقاضی استفاده از علامت‌ تجاری (نمانام و ...) هستند در زمان اخذ مجوز ملزم به ارائه مستندات ثبت علامت در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشند و طبیعتاً ساترا نمی‌تواند اشخاص را از منافع نام دامنه اینترنتی و یا علامت تجاری ثبت شده قانونی به صرف ادعا و یا ناخوشایندی رقبایشان محروم نماید.

نظر شما