شناسهٔ خبر: 67163798 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای رسانه‌های غربی درباره واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام

لندن – ایرنا – تب گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره واکنش ایران به قطعنامه غیرسازنده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هفته پیش از سوی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به دستور کار شورا تحمیل شد، بالا گرفته و اینگونه القا می‌شود که تدابیر ایران در سطح قطعنامه صادر شده، نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، لارنس نورمن خبرنگار نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال شب گذشته با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) ادعا کرد: طبق یافته‌های من آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در مورد واکنش ایران به قطعنامه شورا، گزارش خواهد داد.

وی به نقل از منابع خود ادعا کرد که واکنش ایران «پایین‌تر از سطح انتظارات» است و شامل فعالیت برخی آبشارهای نصب شده و نصب آبشارهای برنامه ریزی شده در دو سایت فردو و نطنز است.

در همین خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا کرد که ایران با افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود در دو سایت زیرزمینی، به قطعنامه هفته گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ داده است.

در این گزارش، همسو با ادعای خبرنگار نشریه آمریکایی وال‌استریت آمده است که واکنش ایران به اندازه‌ای نیست که بسیاری نگران آن بودند. پنج دیپلمات به رویترز گفته‌اند، این بار ایران قصد دارد آبشارها یا خوشه‌های بیشتری از سانتریفیوژها، ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم را در هر دو سایت غنی‌سازی زیرزمینی خود نصب کند.

سه نفر از این دیپلمات‌ها گفتند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پیشرفت فعالیت‌های ایران را رصد می‌کنند، قرار است روز پنجشنبه گزارشی در این‌باره به کشورهای عضو آژانس ارائه کنند.

همچنین یک دیپلمات مستقر در وین با اشاره به مقیاس گسترش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ادعا کرد که این اقدامات «در حدی که انتظار داشتیم نبود. چرا؟ نمی‌دانم. شاید منتظر دولت جدید باشند»

در مجموع دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که منتظر گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌مانند تا از جزئیات واکنش ایران آگاه شوند.

یک منبع آگاه درباره آنچه رسانه‌های غربی «واکنش» ایران به قطعنامه شورای حکام نامیده و درباره ابعاد آن تفسیر ارائه می‌کنند، ابراز تردید کرد و به ایرنا گفت که اقدامات صورت گرفته در تداوم فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران است.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، هفته پیش با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در شورای حکام تصویب شد. این قطعنامه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

قطعنامه یادشده همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این سند با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی از تهران خواسته شده که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند»

این درحالیست که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. ایران نیز به همکاری خود با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید دارد که مسائل باقی‌مانده با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

با این حال، در قطعنامه شتابزده و غیرسازنده تروئیکا ادعا شده است که در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

پیش از آغاز رای‌گیری، کشورهای موسوم به گروه همفکر، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه علیه ایران را اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت. آن‌ها از کشورهای عضو شورا خواستند که در برابر تلاش‌ها برای سیاسی کردن مسائل پادمانی مقاومت کرده و به این قطعنامه رای موافق ندهند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام، با واکنش متناسب، موثر و فوری مواجه خواهد شد.

وزارت امور خارجه کشورمان هفته پیش با صدور بیانیه‌ای، تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به شدت محکوم کرد و آن را غیرسازنده و تلاش برخی کشورهای غربی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل دانست.

در این بیانیه تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران ارائه و تصویب این قطعنامه را اقدامی سیاسی و غیرسازنده و در ادامه سیاست‌های شکست خورده قبلی برخی از کشورهای غربی و تلاشی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل می‌داند.

وزارت امور خارجه در این بیانیه افزود: جمهوری اسلامی ایران متعهد به ادامه همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف بین‌المللی خود براساس معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان است.

در این بیانیه آمده است: صدور این قطعنامه، هیچ تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی ساختن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود مطابق با حقوق کشور ذیل معاهدات ذیربط بین‌المللی ندارد.

نظر شما