شناسهٔ خبر: 67145957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

واکنش تند روسیه به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اشاره به سطوح بالای بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصریح کرد که صدور قطعنامه شورای حکام به بهانه افزایش همکاری‌های ایران با آژانس غیر ضروری و فاقد منطق بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ میخائیل اولیانوف در گفت‌وگو با شبکه روسیه ۲۴ گفت: زمانی که در حوزه بین‌الملل اقدامی صورت می‌گیرد اولین سئوالی که شما به طور طبیعی از خود و دیگران می‌پرسید این است که چرا؟ کاری که انجام می‌دهیم چه معنایی دارد؟ اما در این مورد ما پاسخ منطقی به این پرسش‌ها نداریم.

وی افزود: کشورهای غربی ـ انگلیس، آلمان و فرانسه ـ می‌گویند که دیگر نمی‌توانند در سکوت عدم همکاری فعال ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نظاره‌گر باشند؛ اما این مساله دارای سابقه است؛ طی سال‌های متمادی همه باید متقاعد شده باشند که گام‌هایی از جمله صدور قطعنامه و یا بیانیه علیه ایران همیشه با پاسخی از سوی تهران همراه خواهد بود.

سفیر روسیه ادامه داد: تا به حال در هیچ مرتبه‌ای صدور چنین بیانیه‌ها یا قطعنامه‌هایی به حل‌وفصل مشکلات کنونی هیچ کمکی نکرده است. با این حال شرکای غربی و اروپایی ما همین مسیر را ادامه می‌دهد. البته آمریکایی‌ها به سردی با این ابتکار (قطعنامه) برخورد کردند اما در نهایت به نفع این قطعنامه رای دادند؛ هرچند نام خود را در فهرست امضاکنندگان درج نکردند.

وی تصریح کرد: اینکه چنین قطعنامه‌ای تنها چند روز پس از عزاداری درگذشت (شهادت) رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آن‌ها صادر شود، انسانی نیست. نویسندگان این قطعنامه از ملاحظات سیاسی و دیپلماتیک برخوردار نبودند و محتوای کلی این قطعنامه نیز نشان‌دهنده دیپلماسی هوشمندانه نیست. ایرانی‌ها مطمئنا پاسخ خواهند داد و این پاسخ نیز منجر به ایجاد مشکلات بیشتر در روابط میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد شد.

اولیانوف در پاسخ به سئوالی درباره پیامدهای احتمالی این قطعنامه گفت: قاعدتاً این پرونده در بدترین حالت ممکن است به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود اما به نظرم ما و چینی‌ها اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. اگر سرانجام این پرونده به شورای امنیت برسد ما از نفوذ قوی برخوردار هستیم و اجازه تشدید اوضاع را نخواهیم داد.

وی درباره بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های اتمی ایران هم گفت: با وجود اینکه برجام به طور کامل اجرا نمی‌شود اما میزان راستی‌آزمایی‌ و نظارت بازرسان آژانس در ایران به طور دائم رو به افزایش و ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین بازرسی‌ها در آن صورت می‌گیرد.

سفیر روسیه با اشاره به این نکته که پروتکل الحاقی درباره بازرسی‌های عمقی و ناگهانی در ایران اجرا نمی‌شود: در گفت‌وگوهای وین توافق شده بود که ایرانی‌ها اجرای این پروتکل را از سربگیرند اما مذاکرات تکمیل نشد و توسط ایالات متحد، انگلیس، فرانسه و آلمان متوقف شد. بنابراین پروتکل الحاقی اجرا نمی‌شود و در این رابطه ایرانی‌ها مقصر نیستند.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، هفته پیش با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در شورای حکام تصویب شد. این قطعنامه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

قطعنامه یادشده همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این سند با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی از تهران خواسته شده که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند»

این درحالیست که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. ایران نیز به همکاری خود با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید دارد که مسائل باقی‌مانده با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

با این حال، در قطعنامه شتابزده و غیرسازنده تروئیکا ادعا شده است که در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

پیش از آغاز رای‌گیری، کشورهای موسوم به گروه همفکر، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه علیه ایران را اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت. آن‌ها از کشورهای عضو شورا خواستند که در برابر تلاش‌ها برای سیاسی کردن مسائل پادمانی مقاومت کرده و به این قطعنامه رای موافق ندهند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام، با واکنش متناسب، موثر و فوری مواجه خواهد شد.

نظر شما