شناسهٔ خبر: 67160041 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دلالی، بلای جان نوغانداران گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- مینودشت یکی از قطب‌های پرورش کرم ابریشم استان گلستان است اما نوغانداران این شهرستان دچار مشکلات و کمبودهایی از جمله فعالیت فراوان دلالان و واسطه‌ها در فصل برداشت هستند که به گفته تولیدکنندگان، حل این مشکل به کمک بیشتر دولت در راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری و رونق تولید این صنعت نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نوغانداری، پیشه‌ای تاریخی و میراثی خانوادگی در مینودشت است و زنان این شهرستان نسل به نسل تولید نخ ابریشم را از مادران خود به ارث برده و به تولید آن مشغولند.

در سال‌های اخیر، پرورش کرم ابریشم در مینودشت چهره نیمه صنعتی به خود گرفت اما مشکلات متعددی چون کاهش قیمت، فعالیت دلال‌ها، بی ثباتی بازار ابریشم و نبود حمایت به تدریج، فعالان این بخش را دچار مشکل اساسی و ناامیدی در تولید کرد که نوغانداران این شهرستان چشم انتظار حمایت و چاره اندیشی دولت و مجلس برای تامین و تسهیل شرایط در راستای رشد و توسعه این صنعت هستند.

دلالی، بلای جان نوغانداران مینودشتی
انجام صفر تا صد پرورش نوغانداری و نخ ابریشم در مینودشت

زهرا کوهی نوغاندار ۸۰ ساله مینودشتی گفت: نوغانداری را از مادربزرگم یاد گرفتم و سپس با آموزش این حرفه به فرزند و نوه‌هایم، در حفظ این یادگار ارزشمند خانوادگی کوشیدم.

این بانوی مینودشتی با اشاره به انجام همه مراحل نوغانداری و تولید نخ ابریشم در مینودشت اظهار کرد: در گذشته بانوان مینودشتی نخ پیله‌های ابریشم را با چرخ در منازل تهیه و از آن برای بافت‌هایی چون تولید دستمال سنتی استفاده می‌کردند.

کوهی بیان کرد: در سالیان گذشته همه مینودشتی‌ها در نوغانداری فعالیت می‌کردند اما به مرور و در اثر نبود حمایت کافی، یکی یکی از تعداد فعالان این بخش کاسته شد و دیگر مانند گذشته از رونق و فراگیری برخوردار نیست.

دلالی، بلای جان نوغانداران مینودشتی
پیشگیری از خام فروشی پیله ابریشم

سیدعقیل حسینی یکی دیگر از نوغاندارن مینودشتی هم گفت: در گذشته ریسندگی پیله‌ها در خانه مینودشتی‌ها انجام می‌شد اما به دلیل برخی مشکلات مانند نبود درآمد کافی، تولیدکنندگان به تولید پیله تر اکتفا کرده و از فرآوری آن چشم‌پوشی کردند.

وی گفت: پیله‌های تولیدشده مینودشت توسط دلالان خریداری شده و به شهرهای استان خراسان رضوی فرستاده می‌شود و سود آن به جای نوغاندار مینودشتی در جیب واسطه‌ها و سپس مراکز فرآوری می‌رود.

حسینی به دشواری تولید پیله‌تر ابریشم اشاره کرد و گفت: تخم نوغان به کوچکترین بو و عطر حساس است و در پرورش آن اثر منفی دارد. همچنین اگر مورچه وارد جعبه پیله شود، دیگر امیدی به تولید آن جعبه نیست و واردشدن خسارت به نوغاندار حتمی است.

دست دلالان از بازار نوغان کوتاه شود

فاطمه کوهی یکی دیگر از نوغانداران مینودشتی هم گفت: برای پرورش چهار قوطی تخم نوغان بیش از ۱۲۰ میلیون ریال برگ درخت توت به عنوان غذای کرم‌های ابریشم خریدم که امیدوارم با تولد خوب، همه این هزینه‌ها را جبران کنم.

وی افزود: به دلیل نبود جای مناسب هر سال در منزل مسکونی یکی از اقوام به پرورش کرم ابریشم مشغول هستم اما امیدوارم برای سال بعد مکان مناسبی برای نوغان‌ها پیدا کنم.

وی بیان کرد: دست دلالان باید از زنجیره نوغان قطع شود تا سود اصلی به جیب ما برود چرا که تولید کرم ابریشم بسیار سخت و پرهزینه است اما به دلیل نبود امکان فرآوری، سود چند برابری نصیب واسطه‌ها می‌شود که امیدواریم دست آنها از این بازار کوتاه شود.

دلالی، بلای جان نوغانداران مینودشتی
تسهیلات ویژه ای برای نوغانداران اختصاص یابد

مرصع کوهی یکی دیگر از فعالان این بخش گفت: نوغانداران مینودشتی به حمایت مالی و تسهیلات کم بهره نیاز دارند که دولت می‌تواند با پرداخت وام مناسب به توسعه و رونق پرورش پیله ابریشم کمک کند.

وی بیان کرد: اگر از خرید انحصاری برخی افراد جلوگیری شود و شرکت‌ها و تعاونی‌های محلی با قیمت منصفانه دسترنج ما خریداری کنند دوباره هر خانه شهروند مینودشتی به کارگاه پرورش نوغان تبدیل می‌شود.

فرماندار مینودشت از پرورش بیش از هفت هزار جعبه تخم نوغان و تولید حدود ۱۵۰ تن پیله‌تر ابریشم در این شهرستان خبر داد و گفت: این شهرستان پایگاه مهم نوغانداری کشور است.

فرامرز دیلم‌کتولی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: خرید پیله‌تر ابریشم در این شهرستان به عنوان مرکز اصلی تولید این محصول توسط بخش خصوصی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهادکشاورزی آغاز شده و به بالاترین قیمت بازار خریداری می‌شود.

رییس اداره امور دام مدیریت جهادکشاورزی مینودشت هم گفت: در سال جاری هر کیلوگرم پیله‌تر ابریشم با توجه به کیفیت آن حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به صورت توافقی خریداری می شود.

احیا شیردل با اشاره به فعالیت چهار هزار و ۵۰۰ خانوار گلستانی به صنعت نوغانداری افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در مینودشت سکونت دارند واین شهرستان با ۶۰ درصد تولید پیله‌تر ابریشم، قطب تولید این محصول در گلستان است.

برداشت پیله‌تر ابریشم تا ۱۵ تیر جاری ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم هر ساله از اوایل اردیبهشت با شکوفایی درختان توت در شهرهای مستعد این حوزه در استان گلستان آغاز می‌شود.

۹۰ درصد تولید پیله‌تر ابریشم گلستان برای فرآوری به استان خراسان رضوی ارسال می‌شود که سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی صنایع تبدیلی در منطقه علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای تولیدکنندگان، به ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه منجر خواهد شد.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله‌تر ابریشم تولید می‌شود و به گفته کارشناسان این حوزه از هر پنج کیلوگرم پیله‌تر پس از فرآوری، یک کیلوگرم نخ ابریشم خام نیز به دست می آید که کاربرد آن در صنعت فرش و منسوجات ابریشمی است.

گلستان در تولید پیله تر ابریشم بعد از گیلان و خراسان رضوی رتبه سوم کشور را دارد.

نظر شما