شناسهٔ خبر: 67162089 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تولید نزدیک به ۱۵۰ تن پیله‌ تَر ابریشم در مینودشت

فرماندار مینودشت از پرورش بیش از هفت هزار جعبه تخم نوغان خبر داد و گفت: نزدیک به ۱۵۰ تن پیله‌ تَر ابریشم در این شهرستان در سال‌جاری تولید خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، فرامرز دیلم‌کتولی صبح امروز _پنجشنبه بیست‌وچهارم خرداد_ در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در شهرستان مینودشت بیش از هفت هزار جعبه تخم نوغان پرورش پیدا کرده است که حدود ۱۵۰ تن پیله‌تر ابریشم از آن در سال‌جاری تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه مینودشت پایگاه مهم نوغانداری کشور است، افزود: خرید پیله‌تر ابریشم در این شهرستان به‌عنوان مرکز اصلی تولید این محصول توسط بخش خصوصی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهادکشاورزی آغاز شده است و به بالاترین قیمت بازار خریداری می‌شود.

فرماندار مینودشت ادامه داد: در سال‌جاری هر کیلوگرم پیله تر ابریشم با توجه به کیفیت آن حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به‌صورت توافقی خریداری می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت چهار هزار و ۵۰۰ خانوار گلستانی در صنعت نوغانداری، افزود: از این تعداد دو هزار و ۲۰۰ نفر در مینودشت سکونت دارند و این شهرستان با ۶۰ درصد تولید پیله‌تر ابریشم، قطب تولید این محصول در گلستان است.

دیلم‌کتولی با بیان این مطلب که برداشت پیله‌تر ابریشم تا ۱۵ تیر جاری ادامه دارد، اضافه کرد: نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم هر ساله از اوایل اردیبهشت با شکوفایی درختان توت در شهرهای مستعد این حوزه در استان گلستان آغاز می‌شود.

به گفته وی، درصد تولید پیله تر ابریشم گلستان برای فراوری به استان خراسان رضوی ارسال می‌شود که سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی صنایع تبدیلی در منطقه علاوه‌بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای تولیدکنندگان، به ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه منجر خواهد شد.

فرماندار مینودشت در خاتمه یادآور شد: گلستان در تولید پیله تر ابریشم بعد از گیلان و خراسان‌رضوی رتبه سوم کشور را دارد.

نظر شما