شناسهٔ خبر: 67157000 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

پرچمی که پیرغلامان حسینی به اهتزاز درآورده‌اند معنای مقاومت و حقیقت است

حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه کسی که خادم امام رضا و امام حسین است، صادقانه‌تر به مردم خدمت می‌کند، خطاب به پیرغلامان حسینی گفت: این پرچمی که به اهتزاز درآورده‌اید معنای مقاومت و حقیقت است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در رویداد «مقام مجنون» آیین تکریم و نکوداشت پیشکسوت هیأت‌های مذهبی که عصر امروز (چهارشنبه ۲۳ خردادماه) در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: پیر در ادبیات ما و مکتب ما الزاماً به معنای کهن و سن و سال بالا نیست. پیر غلام، مرشد است، بزرگتر و راه بلد است و دست جوان را می‌گیرد و می‌برد. مکتب حسینی آداب خود را دارد. 
پرچمی که پیرغلامان حسینی به اهتزاز درآورده‌اند معنای مقاومت و حقیقت است
وی با بیان اینکه ۴۰ جوان و نوجوان در کربلا شهید شدند و روایت شده که ۱۸ جوان هاشمی در کربلا شهید شدند، افزود:، از میان شهدای کربلا اولین سری که به کوفه فرستاده شد، سر حبیب ابن مظاهر بود.
 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما به خود می‌بالیم که همه افتخارمان این است که نوکر پیرغلامان سیدالشهداء (ع) هستیم؛ پیر مکرم است. ما با افتخار دست خود را روی سینه می‌گذاریم و جلوی بزرگتر خود تعظیم می‌کنیم. آن کسی که عمری برای سیدالشهدا خادمی کرده است.
حجت الاسلام قمی اظهار داشت: کسی که خادم امام رضا (ع) بود، خادم مردم و جمهور بود و شهید جمهور شد. آن کسی که خادم سیدالشهدا (ع) است بیشتر خیرش به مردم می‌رسد و به خادمان خدمت می‌کند.
 
وی تاکید کرد: کار چای‌ریزان و آشپز‌های هیئت‌ها خیلی به اخلاص نزدیک است و به درگاه امام حسین (ع) مقرب‌تر است. ما دست آشپز‌ها و چای‌ریزان سیدالشهدا(ع) را می‌بوسیم. شاید کار‌هایی از ما برنیامده باشد، اما کوتاهی نکردیم.
 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان با قدردانی از خادمان دستگاه‌های عزاداری‌های حسینی گفت: این پرچمی که به اهتزاز درآوردید معنای مقاومت و حقیقت است، از شما می‌خواهیم این پرچم را بلندآوازه‌تر به اهتزاز درآورید.
 
 در ادامه جواد حیدری، نماینده بنیاد دعبل طی سخنانی ضمن خیرمقدم خدمت حضار، گفت: در این مراسم که در آن تعداد زیادی پیرغلام و نوکر حضرت سیدالشهداء(ع) دور هم جمع شده اند و ما کوچکترها آمده ایم تا روزی محرم خود را بگیریم، جمع بی‌نظیری است.
 
وی با ابلاغ سلام حاج منصور ارضی به شرکت کنندگان در مراسم تکریم و نکوداشت آشپزها و آبدارچی های پیشکسوت حسینی گفت: این رویداد در کل کشور انجام می شود، شهرستان ها به مدل بومی خود برنامه برگزار می‌کنند و امروز افتتاحیه این رویداد شریف که مقام مجنون نام دارد را برگزار می‌کنیم. اسم بسیار خوبی برای این مراسم انتخاب شده است. 
جواد حیدری با بیان اینکه اولین آشپز دستگاه امام حسین(ع) حضرت امام سجاد(ع) بوده است، اظهار داشت: آیت الله غروی اصفهانی وقتی که در خانه خود روضه برگزار می‌کرد، پای سماور می‌نشست و از مهمانان پذیرایی می‌کرد.
 
نماینده بنیاد دعبل با قدردانی از پیرغلامان شرکت کننده در آیین افتتاحیه رویداد مقام مجنون گفت: دوست داشتیم دو برابر جمعیت شرکت کننده در این مراسم جوانان بودند تا آداب پذیرایی در دستگاه امام حسین(ع) را یاد بگیرند.
 
سپس، مهدی امین‌فروغی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در رویداد «مقام مجنون»، گفت: امروز در جمع کسانی هستیم که این بزرگواران عمدتا در مراسم عزای حسینی در سکوت هستند. ذاکران و مداحان در مراسم عزاداری حسینی، حضرت سیدالشهداء (ع) را صدا می‌زنند، اما این چای‌ریزان و آشپز‌ها با اقتدا به حضرت زین العابدین (ع) در سکوت به هیئتی‌ها خدمت می‌کنند.
 
وی اظهار کرد: پس از شهادت حضرت سیدالشهداء (ع)، علی بن الحسین (ع) کنار دیگ می‌ایستاد و برای عزاداران طعام آماده می‌کرد.
 
امین‌فروغی در جملاتی از طرف پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی خطاب به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: شب و روزی نیامد که یاد تو در دل ما نباشد و با عشق تو آن لحظه را سپری کردیم. هر جا نشستیم از تو گفتیم و از تو شنیدیم. تو خودت خوب می‌دانی و ما را می‌شناسی و چهره‌های ما برای تو آشناست.‌ای حسین هر گاه قدح آب را در دست گرفتیم و خواستیم آب بنوشیم یاد لب تشنه تو کردیم. هر بار آب را در دست گرفتیم تصویر تو را در کاسه آب دیدیم و گفتیم: صل الله علیک یا اباعبدالله.
 
پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان کرامت‌هایی که در کنار سماور‌ها و دیگ‌های غذای هیئت‌ها دیده شده گفت: کسانی که پیش از اذان و پیش از همه به هیئت‌ها می‌رفتند و با عزمی جزم و استوار کوچه‌ها را طی می‌کردند و به هیئت می‌رسیدند. سماور را روشن و چای دم می‌کردند و دیگرانی در مطبخ که گاهی صدای روضه به گوششان نمی‌رسد، اما همهمه عزادار‌ها را می‌شنوند و اشک می‌ریزند. اگر بخواهیم از مواهب و کرامات امام حسین (ع) کنار این سماور‌ها و دیگ‌ها یاد کنیم بی‌اندازه است و باید یک دانشنامه به رشته تحریر درآوریم.
 
در این مراسم از ۱۴ تن از چای‌ریزان هیأت‌های مذهبی تجلیل شد.
اسامی این خادمان هیأت‌های مذهبی به شرح زیر است:
۱. حاج جواد هدایتیان از هیئت صنف اتاقسازان
۲. حاج حسین داودی از هیئت بیت الحسن 
۳. حاج قربانعلی پیروز از هیئت امام سجاد 
۴. حاج رضا بازوبندی از جامعه مداح غرب تهران
۵. حاج اصغر مداح‌فر از هیئت انصارالعباس دولاب
۶. حاج علی علیزاده از هیئت اردبیلی‌ها
۷. حاج هوشنگ آزیر از هیئت حضرت اباالفضل 
۸. محسن سبزی کار از هیئت دارالایتام شهرری
۹. سیدامیر صفوی از هیئت محبان العباس 
۱۰. حاج سید مجتبی کلهر از هیئت جوانان ثامن الائمه 
۱۱. حاج حسن جهانبخش از هیئت طفلان مسلم
۱۲. حاج علی عباس زاده از هیئت مکتب علی
۱۳. حاج حسین ساوج از هیئت مهدیون
۱۴. سید اصغر عصار از هیئت محبان العباس
انتهای پیام/ 121

نظر شما