شناسهٔ خبر: 67154071 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

چای‌ریزان مجالس حسینی به امام‌ سجاد(ع) تأسی کرده‌اند

پژوهشگر مذهبی و مدرس دانشگاه گفت: چای‌ریزان و آبدارچی‌ها و آشپزهای مجالس حسینی به امام سجاد(ع) تأسی کرده و می‌کنند.

صاحب‌خبر -

مهدی امین فروغیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه رویداد مجنون ویژه آئین تکریم و نکوداشت ۱۵۰ پیرغلام حسینی در سراسر کشور و پیرغلامان حسینی استان تهران با محوریت آشپزها و آبدارچی‌های هیئات امروز، ۲۳ خردادماه در محل مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، جواد حیدری، نماینده بنیاد دعبل طی سخنانی ضمن عرض خیرمقدم به حضار در مراسم، اظهار کرد: نمی‌دانم بابد خدا را چگونه شکرگزاری کنم که در این جمع بی‌نظیر نورانی قرار دارم.‌ همیشه از دستان شما عزیزان حاضر در مراسم هیئتی چای گرفته و خستگی رفع کرده‌ایم و امروز در خدمت شما عزیزان هستیم.

وی افزود: رویداد مجنون امروز در کل کشور اجرا می‌شود و مراسم مختلفی نیز در این زمینه در شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شود. باید اشاره کرد که اولین آشپز دستگاه امام حسین(ع) حضرت امام سجاد(ع) است. مرحوم آیت‌الله العظمی غروی اصفهانی زمانی که در خانه خود روضه برگزار می‌کرد، خود پای سماور می‌نشست و از هیئتی‌ها پذیرایی می‌کرد.

حیدری تصریح کرد: زمانی که چایی‌دار روضه امام حسین(ع) در هیئت مرحوم کافی از دنیا رفت، به خواب برادر آمده و از او خواست که سماور روضه امام حسین(ع) را به پا کند. بسیاری از مداحان و ذاکران معروف و مشهور جامعه در گذشته در روضه امام حسین(ع) آبدارچی مردم بودند و به هیئتی‌ها خدمت می‌کردند. 

در ادامه، مهدی امین‌فروغی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز طی سخنانی بیان کرد: امروز در جمع کسانی هستیم که عمدتاً در مجالس حسینی در سکوت هستند. ذاکران و مداحان با صدای خود حسین(ع) را فریاد می‌زنند اما چای‌ریزان و آبدارچی‌ها با اقتدا به امام سجاد(ع) در سکوت به هیئتی‌ها خدمت می‌کنند.

وی افزود: پس از شهادت امام حسین(ع) بانوان در مدینه تا یک سال مشغول عزاداری بودند و امام سجاد(ع) برای این بانوان کنار دیگ غدا می‌ایستاد و برای عزاداران طعام طبخ می‌کرد. بزرگوارانی که در مجالس حسینی به طبخ غذا و حاضر کردن چای می‌پردارند، سقایت حاجیان کعبه دل کرده و به امام سجاد(ع) تأسی می‌کنند.

امین فروغی اظهار کرد: من از تمام دل خود و از طرف همه دوستان اباعبدالله(ع) که در این مجلس آمده‌اند، عرض می‌کنم که یا حسین(ع) شبی نیامد مگر آنکه ما آن را به عشق تو سپری کردیم. همه ما هر گاه آب گوارا می‌نوشیم، یاد لبان تشنه حسین(ع) افتادیم. چای‌ریزان و آشپزهای مجالس امام حسین(ع) همیشه پیش از همه به هیئت می‌رفتند و مجلس را برای میهمانان اباعبدالله(ع) آماده می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از مواهب و کراماتی که در کنار چای‌ریزهای مجلس امام حسین(ع) یاد کنیم، یک دانشنامه به وجود می‌آید. مرحوم سیدابوالقاسم نجار یکی از اولیای خدا بود. او همیشه کنار بساط چای می‌نشست و خیلی مؤدب برای دوستان اباعبدالله(ع) چای می‌ریخت.

در ادامه و پس از اجرای برنامه شعرخوانی مذهبی از سوی احمد بابایی، شاعر اهل بیت(ع)، شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک مهر نیز در سخنانی بیان کرد: شاید امروز ذهنیت‌های خاصی راجع به شبکه بانکی وجود دارد اما حضور در این مجالس برای ما غنیمت است. یکی از خاستگاه‌های قرض‌الحسنه همین مجالس اهل بیت(ع) بوده است. 

وی‌ اظهار کرد: یکی‌ از ویژگی‌های نظام بانکی در دولت سیزدهم تقویت قرض‌الحسنه است و امروز حداقل ۱۰ درصد نقدینگی بانکی در کشور از قرضالحسنه است. یکی از رویکردهای تحولی در بانک‌ مهر بحث توسعه کسب و کار است. در این زمینه مدل‌های مختلفی مد نظر است و امیدواریم این مدل‌ها بتواند بخشی از مختصات مالی هیئت‌ها را با قرض‌الحسنه پاسخ دهد. 

شمسی‌نژاد تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که کارمزدها را از وام‌های بانکی حذف کرده و به صفر برسانیم. به توفیق الهی پویش مهر حسینی را رونمایی خواهیم کرد و در کنار تمامی هیئت‌های مذهبی هستیم. در این زمینه‌ وام‌های فراوانی را در قالب وام‌های خرد در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار خواهیم داد.

انتهای پیام

نظر شما