شناسهٔ خبر: 67148095 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی سالانه در کشور انجام می‌شود

رشت - ایرنا - رئیس دومین کنگره ملی تازه‌های اختلالات شنوایی و تعادل گفت: سالانه به طور میانگین ۲ هزار مورد کاشت حلزون شنوایی در کشور انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

دکتر مسعود متصدی زرندی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری دومین کنگره ملی علمی و تخصصی تازه‌های اختلالات شنوایی و تعادل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رشت با بیان اینکه عمل کاشت حلزون از حدود ۳۲ سال گذشته در ایران به عنوان نخستین کشور در خاورمیانه انجام می‌شود اظهار کرد: ابتدا سالانه ۱۰ تا ۱۲ مورد کاشت حلزون در ایران انجام می‌شد اما اکنون در هر سال میانگین ۲ هزار مورد جراحی کاشت حلزون در این کشور صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۱۶ مرکز کاشت حلزون شنوایی در استان‌های مختلف اضافه کرد: بخش‌های علمی کشور با مراکز ۱۶ گانه کاشت حلزون رابطه بسیار خوبی دارند؛ ضمن اینکه عمل کاشت حلزون کار تیمی، قلبی و اخلاقی بوده که توسط همکاران اورولوژیست و نفرولوژیست انجام می‌شود.

رئیس بخش کاشت حلزون بیمارستان امیراعلم بیان کرد: کاشت حلزون یک جراحی نجات بخش و بسیار ظریف است و با این عمل مهم یک انسان دچار معلولیت و نقص شنوایی از نعمت شنیدن برخوردار می‌شود.

وی با مهم دانستن مداخله زودهنگام درمانی کودکان ناشنوا و کم شنوا و با بیان اینکه متاسفانه مراجعه دیرهنگام بیماران دچار ناشنوایی مهمترین مشکل کشور در این حوزه است افزود: ناشنوایی کودکان برای خانواده‌های آنان باورپذیر نیست و این موضوع موجب مراجعه دیرهنگام کودک دچار مشکل شنوایی به پزشک و مراکز کاشت حلزون می‌شود.

رئیس دومین کنگره ملی علمی و تخصصی تازه‌های اختلالات شنوایی و تعادل اظهار کرد: در صورت اینکه کاشت حلزون برای کودکان زیریک سال و حداکثر سه سال انجام شود نتایج بسیار خوبی به دست خواهد آمد؛ اما با افزایش سن کودک به دلیل بروز اختلالات در سیستم عصب مرکزی نتیجه کمی حاصل می‌شود بنابراین مراجعه زودهنگام اهمیت بسزایی دارد.

وی در ادامه به برنامه غربالگری شنوایی در کشور و اهمیت آن در پیشگیری از ناشنوایی کودکان اشاره کرد و ادامه داد: هر چند اجرای این برنامه در کشور اجباری است اما باید در مراکز زایمان کنترل بیشتر بر اجرای غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد انجام شود.

دکتر متصدی زرندی با بیان اینکه ازدواج‌های فامیلی یکی از عوامل کم‌شنوایی و ناشنوایی کودکان است افزود: البته همه مشکلات شنوایی نمی‌تواند الزاما به دلیل ازدواج فامیلی باشد؛ یک سری اختلالات ژنتیکی اتفاق می‌افتد که قابل پیشگیری و پیش بینی نیست اما می‌توان با جلوگیری از ازدواج‌های فامیلی و مطالعات ژنتیکی آمار ناشنوایی را کاهش داد اما هیچ وقت نمی‌توان آمار را به صفر رساند.

وی در ادامه به برگزاری دومین کنگره ملی منییر ایران تازه‌های اختلالات شنوایی و تعادل در گیلان اشاره کرد و ادامه داد: منییر از جمله بیماری‌های گوش و بیماری شایع بوده که نیاز به درمان خاص دارد و به دلیل ناشناخته‌های زیاد این بیماری در دنیا، پزشکان موظفند تا اطلاعات خود را در رابطه با منییر به روز کنند.

دکتر متصدی اضافه کرد: کنگره یاد شده بهانه‌ای برای تبادل اطلاعات و تجربیات پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی است تا شیوه نامه و درمان واحدی برای بیماران منییر در کشور ارائه شود.

تازه‌های تشخیصی (اودیولوژی و رادیولوژی)، ژنتیک و ژن تراپی در اختلالات شنوایی و تعادل، بیماری‌های داخلی، نورولوژیک و اختلالات شنوایی و تعادل، جراحی‌های نوین (سمعک‌های کاشتنی، ابزارهای کاشتنی وستیبولر)، سل تراپی و افق‌های نوین درمانی، سالمندی و اختلالات شنوایی و تعادل، بازتوانی‌ها در اختلالات شنوایی و وستیبولر و تازه‌های بیماری منییر و رجیستری ملی منییر از محورهای این کنگره ۲ روزه است.

منییر نوعی بیماری ناشی از گوش داخلی است که در آن بیمار احساس سرگیجه شدیدی کرده و می‌تواند علائم دیگری شامل وز وز گوش، کم شدن شنوایی، و سنگینی یا فشار در گوش را نشان دهد.

نظر شما