شناسهٔ خبر: 67148087 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

ایلان ماسک شکایتش از OpenAI را پس گرفت - اکونیوز

اقتصاد ایران: ایلان ماسک که یکی از بنیان‌گذاران OpenAI محسوب می‌شود، شکایت خود علیه این استارتاپ هوش مصنوعی را پس گرفت.

صاحب‌خبر -

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس، شکایت خود را علیه OpenAI و مدیرعامل آن یعنی سم آلتمن، پس گرفت. ماسک مدتی قبل OpenAI را به نقض قرارداد و دورشدن از مأموریت اولیه‌اش یعنی توسعه‌ی هوش مصنوعی به نفع بشر، متهم کرده بود؛ پرونده‌ای که بدون اعلام نظر نهایی و بدون امکان طرح مجدد شکایت، مختومه شد.

تصمیم ماسک برای پس گرفتن شکایت که در فوریه‌ی سال جاری (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) در دادگاه ایالتی کالیفرنیا ثبت شد، فقط یک روز پیش‌از جلسه‌ی دادرسی برنامه‌ریزی‌شده‌ای صورت گرفت که در آن، قاضی درخواست OpenAI را برای رد شکایت بررسی می‌کرد. این اتفاق همچنین فقط یک روز پس‌از تهدید عجیب ماسک مبنی‌بر ممنوعیت استفاده از محصولات اپل در شرکت‌هایش درصورت ادغام فناوری OpenAI در سیستم‌عامل گوشی آیفون، آیپد و مک رخ داد.

ماسک در شکایت خود ادعا کرد OpenAI توافق اولیه‌اش را با او و سایر بنیان‌گذاران نقض کرده است. این توافق بر ماهیت غیرانتفاعی OpenAI و متن‌باز ماندن فناوری‌های شرکت مذکور تأکید دارد.

پرونده‌ی شکایت ماسک علیه OpenAI با مشکلاتی روبه‌رو شد زیرا ادعای ماسک، نقض قراردادی است که اساساً وجود ندارد. در شکایت او به توافقنامه‌ی تأسیس اشاره شده است اما چنین سندی به‌عنوان مدرک وجود ندارد. ازطرفی ادعای نقض قرارداد نشان می‌دهد توافقنامه‌ی تأسیس صرفاً توافقی کلی بر اساس چند ایمیل بوده است.

مقالات مرتبط:
  • ایلان ماسک در پی «کنترل مطلق» OpenAI و تبدیل‌شدن به مدیرعامل بود
  • ایلان ماسک آیفون را برای کارمندانش ممنوع می‌کند؟

OpenAI پس‌از شکایت ماسک، ادعاهای او را رد کرد و گفت این میلیاردر قصد داشت با ادغام OpenAI و تسلا، کنترل کامل سازمان را به‌دست بگیرد. استارتاپ مذکور همچنین تأکید کرد که هیچ قراردادی با ماسک وجود ندارد.

ماسک سال گذشته شرکت هوش مصنوعی خود را با نام xAI تأسیس کرد و چت‌بات Grok را توسعه داد. این استارتاپ به‌منظور تأمین منابع مورد نیاز برای تراشه‌های قدرتمند سیستم هوش مصنوعی خود، تاکنون ۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.

نظر شما