شناسهٔ خبر: 67142291 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زمینه برخورداری ساکنان ۷۰ روستا محروم در خراسان رضوی از آب شرب پایدار فراهم شد

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ۷۰ روستا با ۱۰۲ هزار نفر جمعیت در قالب جهاد آبرسانی طرح محرومیت زدایی دولت سیزدهم از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند.

صاحب‌خبر -

حسین امامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جهاد آبرسانی به روستاهای محروم خراسان رضوی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوایل سال ۱۴۰۱ در استان آغاز شد.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست این طرح ۱۲۱ روستا با پنج هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار از تنش آبی خارج و از آب شرب پایدار برخوردار می شوند.

امامی ادامه داد: از این رو با حفر ۳۱ حلقه چاه و ساخت پنج هزار و ۵۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره، اجرای ۱۵۲ کیلومتر خط انتقال، ۱۳۹ کیلومتر شبکه توزیع ، واگذاری چهار هزار و ۷۰۰ فقره انشعاب، مشکل آب شرب ۷۰ روستا در استان با صرف چهار هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برطرف و به عنوان دستاورد "یادگار ابراهیم" تقدیم روستاییان می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: این طرح ها فردا ۲۴ خرداد ماه با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح می شود و با اجرای این طرح زمینه تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مناطق روستایی فراهم می شود.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی از استان‌های پیشرو در اجرای طرح های آب‌رسانی روستایی و طرح جهاد آب‌رسانی است که از اسفند سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است.

هم اینک یک میلیون و ٣٣٠ هزار مشترک در بخش آب و ٢۴۵ هزار مشترک در بخش فاضلاب استان به جز شهر مشهد تحت پوشش این شرکت هستند.

سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شهرها و روستاهای خراسان رضوی به جز مشهد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هستند.

٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت "خشکسالی شدید" و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت "خشکسالی بسیار شدید" است.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

نظر شما