شناسهٔ خبر: 67142243 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یادداشت

7 ویژگی قرآنی شهید جمهور حول محور تقوا

یکی از ویژگی‌های قرآنی شهید رئیسی به ویژه در عرصه سیاسی رعایت تقواست که مصداق آیه 102 سوره آل عمران است که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ».

صاحب‌خبر -
خلوص، تقوا؛ مهمترین ویژگی شهید جمهور براساس مؤلفه‌های قرآنیطی چند هفته‌ای که از شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور و هیئت همراه در سانحه بالگرد گذشته است، مطالبی درباره ویژگی‌های شخصیتی شهید جمهور مطرح شده است که از آن جمله می‌توان به اظهارنظر برخی از فعالان در حوزه قرآن و عترت اشاره کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، حافظ کل قرآن کریم و مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کریمه آل رسول(س)، طی یادداشتی به این موضوع پرداخته است که متن آن از نظر می‌گذرد؛
 
«شهیدان خدمت، اسطوره‌های ایمان و گل‌واژه‌های ایثارند و از جمله مهمترین ویژگی‌های قرآنی شهید جمهور داشتن روحیه جهادی است و در آیه 52 سوره فرقان می‌خوانیم: «...وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا». بر این اساس در وجود شهید رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان در طول سه سال مسئولیتی که در دولت سیزدهم داشتند و حتی قبل از آن، همواره تلاش و کوششی وصف‌ناپذیر را شاهد بودیم تا جایی که در ایام تعطیل هم از این تلاش فروگذار نبودند.
 
دومین ویژگی قرآنی شهید جمهور، خلوص نیت ایشان است، چنانکه در آیه 46 سوره ص می‌خوانیم: «إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ» با این تعبیر که ما، دوستان خدا، انبیاء و اولیاء را خالص گردانیدیم، چنانکه در زندگی این شهیدان نیز این اخلاص به چشم می‌خورد و هرچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و با داشتن این ویژگی، در مسیر خدمت به مردم عزیز و عزیزتر شدند.
 
ویژگی سوم قرآنی شهید جمهور، اخلاق‌مداری است. خداوند در آیه 4 سوره قلم می‌فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ»، این شهیدان بزرگوار با الگو گرفتن از مکتب نبوی دارای اخلاق والایی بودند و در نگاه ایشان فقیر و غنی فرقی با یکدیگر نداشت و با همه خوش‌برخورد بودند.
 
ویژگی چهارم قرآنی شهید جمهور که درس‌آموز است، گسترش فرهنگ قرآنی بود و همچنانکه در آیه 39 سوره احزاب هم می‌خوانیم: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا» مصداق بارز این آیه عملکرد مناسب آیت‌الله رئیسی به عنوان خادم‌الرضا(ع) در صحن سازمان ملل بود که با اقتدار در آنجا قرآن به دست می‌گیرد و اعلام می‌کند تا زمانی که زمین و زمان هست، قرآن قابل تحریف نیست.
 
این اقدام شجاعانه شهید جمهور تا آنجا اهمیت دارد که یک روحانی الجزایری می‌نویسد: در میان رؤسای دولت‌های عربی یک نفر را به من نشان دهید که در سازمان ملل قرآن را به بالای دست گرفته و این چنین کلام الهی را معرفی کند؟ عملکرد قرآنی ایشان در دوران ریاست جمهوری که در رأس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور هم بودند، قابل تقدیر بود و دغدغه آنها پیاده شدن تام و تمام منویات رهبری در زمینه‌های قرآنی بود. حتی عملکردشان برای راه‌اندازی نهضت ملی مسکن، احیای کارخانه‌های تعطیل شده و اشتغال‌زایی را باید از جمله مصادیق عملکرد قرآنی وی دانست. در آغاز دوران خدمت و همه‌گیری کرونا، پیگیری آیت‌الله رئیسی در واردات واکسن این بیماری را ریشه‌کن کرد و نجات یک جامعه از این بلا از جمله وعده‌های قرآنی انسان‌های وارسته‌ای چون اوست.
 
پنجمین ویژگی قرآنی شهید رئیسی را باید تقوا دانست که به ویژه در عرصه سیاسی در ایشان تجلی یافته بود؛ مصداق قرآنی تقواپیشگی و خداترس بودن این شهید بزرگوار آیه 102 سوره آل عمران است که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» تا آنجا که از او در عرصه‌های مختلف یک الگو ساخته بود.
 
شکیبایی را باید ششمین ویژگی قرآنی این شهید بزرگوار دانست، همچنانکه در آیه 200 سوره آل عمران می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» مصداق این حلم را باید در مقاومت ایشان در برابر هجمه‌ها دانست. شهید رئیسی در این مواقع واکنشی نشان نمی‌داد و اتهامات ناروا را به جان می‌خرید، چرا که واکنش نشان دادن به آنها را مخل فعالیت‌های دولت و منجر به تنش می‌دانست.
 
عمل صادقانه را باید به عنوان ویژگی هفتم قرآنی رئیس‌جمهور به حساب آورد. آیه 23 سوره «احزاب» می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» اشاره این آیه به مؤمنانی است که در عهد و پیمانی که با خدا بسته‌اند، صادقند و حتی در این راه شهید می‌شوند و نیز برخی در این راه منتظر هستند. چنین مؤمنانی در راهی که در آن راسخند از هیچ چیزی هراس ندارند و از هیچ امر ناخشنودی غمگین نمی‌شوند. قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»(فصلت/30). می‌توان چنین خصیصه‌ای را در دنیای معاصر در وجود نه‌تنها آیت‌الله رئیسی بلکه شهدای بزرگواری همچون حاج قاسم سلیمانی مشاهده کرد.
 
و کلام آخر اینکه براساس آیه 26 سوره آل عمران که می‌فرماید: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، خداوند بر هر کسی که بخواهد محبوبیت ارزانی می‌کند، اما باید دید که دلیل این عزت چیست و خدا آن را به چه کسانی اعطا می‌کند؟ آیه 54 سوره مائده به این مورد اشاره می‌کند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» یا آیه 35 سوره اسراء می‌فرماید: «وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلً» یعنی وفای به عهد، حمایت از محرومان و مستضعفان دلیل این محبوبیت است.» 
انتهای پیام

نظر شما