شناسهٔ خبر: 67372763 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

به بهانه انتخابات ریاست جمهوری در باب جشنواره‌ای ویژه رسانه؛

جشنواره‌ای که به ذات رسانه و اصالتش می‌پردازد

به بهانه انتخابات ریاست جمهوری در باب جشنواره‌ای ویژه رسانه؛ بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران در شرایطی فعالیت خود را دنبال می‌کند که تا پایان مهلت دریافت آثار تا سه روز بیشتر باقی نمانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جامعه ایران که این روزها درگیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و با خبر سروکار گسترده‌ای دارد، این مهم بار دیگر ثابت شده است که برگزاری جشنواره‌ای مختص رسانه‌ها و عملکرد نیروهایشان چقدر ضرورت دارد. این میان حالا که این رویداد احیای دوباره‌ای شده شاید تصور شود به زعم عده‌ای بر اساس معیارهای سیاسی و جناح بندی‌ها جوایزش اعطا می‌شود اما فعالیت این رویداد وسعتی فراجناحی دارد و به ذات و کنه خبر و اصالتش متکی است. جشنواره ملی رسانه‌های ایران با نام سابق جشنواره مطبوعات در دوره گذشته نشان داد که همچنان یاران دیرین و وفادار خود یعنی خبرنگاران را همراه خود دارد. اصحاب فرهیخته رسانه در این رویداد امروز با نام رسانه نگار بیشتر شناخته می‌شوند چراکه هم جشنواره و هم خودشان دیگر صرفا از قالب‌های سنتی خبررسانی به شیوه مکتوب بهره نمی‌برند بلکه ویدئوها و پادکست‌ها نیز به ابزارهای مهمی در اطلاع‌رسانی و جذب مخاطبان بدل شده‌اند و در جشنواره رسانه بیست و دوم نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. محوریت این رویداد در دوره جدیدش بر تحولات رسانه‌ای و ضرورت آن‌ها بنا دارد. نکته‌ای که در این گزارش به آن اشاره شده موضوعات جشنواره امسال و نقطه نظرات دو متخصص و اهل فن درباره تجربه جشنواره بیست و یکم رسانه است.

اهمیتی که مغفول مانده بود

علی اصغر شفیعیان مدیر مسئول پایگاه خبری انصاف نیوز می‌گویدعدم دخیل کردن رویکرد سیاسی و جناحی در ارزیابی آثار یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوره قبل جشنواره ملی رسانه‌های ایران بود. وقتی جایزه‌ها را دیدم که به یک طیف خاصی داده نشد و گسترده بود برایم جذابیت داشت. برگزاری جشنواره پس از ده سال را اقدامی رو به جلو می‌دانم و وقفه ده‌ساله باعث شده بود تا خیلی‌ها متوجه اهمیت آن نباشند اما این برگزاری بار دیگر اهمیت رسانه نگاری و کیفیتش را ثابت کرد.

جناح‌بندی در جشنواره رسانه‌های ایران در کار نبود

محمد وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار درباره امتیازات جشنواره بیست و یکم می‌گوید: اگرچه نظام ارزشیابی جشنواره تحت تاثیر فضای موجود بود اما به هرحال لیست منتخبان گویای این بود که گرایش سیاسی خیلی بر معیارها غلبه نداشت و این به نظر من جز امتیازات جشنواره بود. رسانه‌های ملی به ویژه در بخش رسانه‌های نوشتاری حضورشان کمتر پرنشاط بود و این می‌تواند در دوره جدید جشنواره مورد توجه ویژه‌تری قرار بگیرد.

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران حالا بعد از دوره بیست و یکم خود که بعد از وقفه‌ای ۱۰ساله برگزار شده بود و توانست آمار بیش از ۶ هزار شرکت کننده را در کارنامه خود به ثبت رساند، از اهمیت حرکت در مسیر تحول و توسعه غافل نمانده است و با ارائه پیشنهادات و راهکارهایی به رسانه‌ها سعی در ترغیب مدیران این مجموعه‌ها برای بهره‌گیری از ابزارها و دستاوردهای نوین رسانه‌ای دارد. چنانچه بخش ویژه رقابتی این رویداد نیز ناظر به عملکرد رسانه‌ها بر پایه مستندات و خوداظهاری آن‌ها به معرفی رسانه برتر در حوزه ایجاد و تحقق تحول در ساختار، تولید و توزیع و انتشار محتوا اختصاص یافته است.

انتهای پیام/

نظر شما