شناسهٔ خبر: 67140402 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

برگزار شد؛

اختتامیه نخستین جشنواره «ابو ماهر شیرازی»

نخستین دوره از برگزاری جشنواره «ابو ماهر شیرازی» برگزار شد و اختراعات برگزیده معرفی و مخترعان فعال و برگزیده در مسابقات یا جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حوزه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، تقدیر شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارگروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، رئیس دانشگاه با اشاره به نام‌گذاری این رویداد علمی، ابو ماهر شیرازی را از پزشکان قرن سوم و چهارم هجری قمری معرفی کرد که از افتخارات شیراز محسوب می‌شود و افزود: ابو ماهر در ابداع برخی وسایل و تجهیزات پزشکی، نقش بسزایی داشته است.

مسئول ارشد حوزه سلامت فارس با اشاره به اینکه مخترعان بسیاری در حوزه سلامت فعالیت دارند که اختراعات و محصولات و تولیدات آنان در حوزه پزشکی و تأمین سلامت مردم بسیار تأثیرگذار است، اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی در کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۰ هزار قلم دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورداستفاده قرار می‌گیرد که ظرفیت بسیار مناسبی برای مخترعان و تولیدکنندگان محصولات سلامت‌محور است.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان چالش‌ها در این زمینه و اهمیت سرعت‌بخشیدن به روند تولید انبوه اختراعات حوزه سلامت، راه‌اندازی پارک علم و فناوری سلامت شیراز و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه برشمرد.

به گفته وی جشنواره «ابوماهر شیرازی»؛ زمینه تقویت جایگاه فناوری و نوآوری در دانشگاه و بستری برای ارج‌نهادن و قدردانی از مخترعان دانشگاه است.

اختتامیه نخستین جشنواره «ابو ماهر شیرازی»

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز دیگر سخنران این آئین بود که با بیان اینکه این جشنواره، زمینه تقویت جایگاه فناوری و نوآوری در دانشگاه و بستری برای ارج‌نهادن و قدردانی از مخترعان دانشگاه را فراهم آورد، افزود: تشکیل مجموعه‌داده‌ها از مخترعان دانشگاه، اختراع‌های به ثبت رسیده از سوی آنان و رتبه‌های به‌دست‌آمده دانشگاهیان علوم پزشکی شیراز در زمینه مالکیت فکری در رویدادهای علمی در سطح ملی و بین‌المللی، از دیگر اهداف این جشنواره بود.

«محمد هاشم هاشم‌پور» با اشاره به اینکه جشنواره اختراعات، به‌افتخار «ابوماهر شیرازی» از مشاهیر مکتب پزشکی شیراز که در فنون جراحی و ساخت ابزارهای آن مهارت داشته است، به نام وی نام‌گذاری شد، توضیح داد: اعضای هیات‌علمی، دانشجویان، کارکنان و همچنین شرکت‌های فناور مستقر در زیست‌بوم فناوری دانشگاه، از امکان حضور و رقابت در این جشنواره برخوردار بودند.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، در آئین پایانی جشنواره «ابوماهر شیرازی»، افزون بر سه برگزیده اصلی، از مخترعانی که دارای بیشترین تعداد اختراع ثبت شده بودند و عوامل کارگروه‌های علمی و اجرایی برنامه نیز، قدردانی شد.

این عضو هیات رئیسه دانشگاه، همچنین مراحل اجرایی برگزاری، معیارهای مهم ارزشیابی و امتیازدهی به اختراعات ثبت شده در فراخوان جشنواره، جوایز مالی که به برگزیدگان اختصاص می‌یابد و همچنین افق‌های تداوم این رویداد در آینده، از جمله برگزاری آن در سال ۱۴۰۴ در سطح ملی با دعوت از صنایع و ذی‌نفعان برای حمایت و تجاری‌سازی اختراعات را تشریح کرد.

به گزارش شیرازه، در این آئین ضمن قدردانی از تلاش فعالان حوزه فناوری سلامت و برگزارکنندگان این آئین، بر اهمیت این حوزه در رفع چالش‌ها، کاهش دغدغه‌ها و افزایش خدمات‌رسانی سلامت‌محور به مردم تأکید شد همچنین نخستین جشنواره ابوماهر شیرازی باهدف شناسایی مخترعان، حمایت، توسعه و تجاری‌سازی اختراعات و فناوری‌های جدید حوزه سلامت، به همت مدیریت توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد همنین آئین اختتامیه این رویداد صبح امروز سه‌شنبه، بیست و دوم خرداد ۱۴۰۳ در سالن یاس برج پژوهشی حضرت محمد رسول‌الله (ص) دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود.

انتهای خبر/224224

نظر شما