شناسهٔ خبر: 67337882 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

معرفی تمام روش‌های استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی

پرداخت آنلاین عوارضی خودرو یکی از رایج‌ترین روش‌های موجود در این زمینه است. در این مقاله آموزش استعلام و پرداخت آنلاین و روش‌های دیگر پرداخت عوارضی آزادراه را گفتیم.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

عبور و مرور خودروها از جاده‌های بین‌شهری، پس از مدتی به زیرساخت‌ها آسیب می‌زند؛ از همین‌رو تأمین منابع مالی لازم برای تعمیر این مسیرها با پرداخت عوارض آزادراهی توسط دارندگان خودروها صورت می‌گیرد. به‌دلیل بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری از جاده‌ها، دولت روش‌ها و سیاست‌های مختلفی را برای جمع‌آوری سرمایه لازم برای بازسازی آن‌ها مشخص کرده است که پرداخت عوارض آزادراهی یکی از این موارد است.

روش‌های پرداخت مختلفی برای عوارض آزادراهی وجود دارد که شیوه‌هایی نوین و راحت‌تر نسبت به گذشته وجود دارد.

عوارض آزادراهی چیست؟

صاحبان خودرو هنگام عبور از آزادراه‌ها باید پرداخت عوارض آزادراه را به روش‌هایی که وجود دارد، انجام دهند. عوارض آزادراهی هم همان به مبلغی است که مالکان خودرو هنگام تردد از آزادراه‌ها برای بازسازی و تعمیر زیرساخت‌ها و جاده‌ها پرداخت می‌کنند.

در صورت تردد از آزادراه‌ها، حتما جایگاهی که از آن عوارض آزادراهی پرداخت می‌شود را مشاهده کرده‌اید. البته امروز بسیاری از این مراکز برداشته شده‌اند و دلیل آن، وجود روش‌های جدید پرداخت این هزینه است.‌ درحال‌حاضر دوربین‌هایی در آزادراه‌ها نصب شده است که با عبور خودروها از آن، شماره پلاک ثبت شده و مبلغ عوارض آزادراهی و مهلت آن برای صاحب ماشین ارسال می‌شود.

پرداخت این نوع عوارض برای همه افرادی که از آزادراه عبور می‌کنند، ضرورت دارد و در صورت عدم‌پرداخت آن در مهلت مقرر، صاحب ماشین جریمه خواهند شد.

سقف عوارض آزادراهی در سال 1403 چقدر است؟

8

مبلغی که برای عوارض آزادراهی مشخص می‌شود با توجه به محل آزادراه و نوع خودرو متفاوت است. سقف عوارض آزادراهی در سال 1403 حدود 1300000 تومان است که برای خودروهای نفت‌کش در نظر گرفته شده است.

همچنین درصورتی ‌که عوارض آزادراهی در مهلت مشخص‌شده انجام نشود، به‌صورت ماهانه به میزان 3.5% افزایش پیدا خواهد کرد که با مبلغ اصلی محاسبه شده و پرداخت آن ضرورت دارد.

همچنین مبلغ جریمه عوارض آزادراه برای همه خودروهای سواری، مینی‌بوس و وانت 40000 تومان و برای تریلی و کامیون 3 محور نیز مبلغ 90000 تومان است.

از کدام روش‌ها استعلام عوارض آزادراهی بگیریم؟

بعد از تردد خودرو از آزادراه‌، درصورت وجود دوربین، عوارضی که صاحب ماشین باید پرداخت کند از طریق پیامک برای آن ارسال می‌شود. در پیامک ارسال‌شده نیز مبلغ و مهلت پرداخت عوارض و سایر اطلاعات قید شده است.

درصورت عدم وجود دوربین نیز بعد از گذر خودرو از کنار ایستگاه پرداخت، مبلغ مشخص‌شده به شماره همراه مالک ماشین ارسال خواهد شد. روش دیگری که برای استعلام عوارض آزادراهی وجود دارد، شماره‌گیری کد دستوری *720*8# است.

تماس با تلفن گویا 1531 نیز روش دیگری است که می‌توان مبلغ پرداخت عوارض آزادراهی را استعلام گرفت.

معرفی انواع روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی

9

امروزه پرداخت عوارض آزادراهی به یک روش محدود نیست و شیوه‌های متعددی وجود دارد که می‌توان با توجه به شرایط و راحتی خود بهترین راه را انتخاب کرد.

این روش‌ها به‌صورت غیرحضوری یا اینترنتی و حضوری هستند. البته به‌دلیل راحتی و سریع‌ بودن روش‌های اینترنتی، پرداخت عوارض مختلف خودرو با آن‌ها صورت می‌گیرد. روش‌های مختلف پرداخت عوارض آزادراهی مربوط به تردد از آزادراه‌ها عبارت‌اند از:

پرداخت عوارض آزادراهی با خودپرداز

یکی از روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی، مراجعه به خودپردازهاست. بعد از ارسال پیامک عوارض برای مالک خودرو، می‌توان با مراجعه به خودپردازها مبلغ مشخص‌شده را با استفاده از شناسه قبض و سایر اطلاعات پرداخت کرد.

پرداخت عوارض با سامانه‌های اینترنتی

سامانه‌های اینترنتی مختلفی وجود دارند که امکان پرداخت عوارض مربوط به اتوبان و آزادراه را فراهم کرده‌اند. برای پرداخت عوارض خودرو باید پلاک و شناسه قبض را وارد کرد و با اتصال به درگاه‌های پرداخت، مبلغ را از حساب خود کسر کرد.

پرداخت عوارض با کارتخوان

روش دیگری که برای پرداخت عوارض‌های مربوط به تردد از آزادراه وجود دارد، استفاده از کارتخوان‌ها است. در این روش نیز با وارد کردن اطلاعاتی مانند شناسه، می‌توان مبلغ عوارض را پرداخت کرد‌.

پرداخت عوارض با تگ یا برچسب

در این روش پرداخت عوارض آزادراهی، قبل ‌از تردد خودرو، برچسبی مخصوصی روی آن نصب شده و با عبور ماشین، دوربین‌ها پلاک را ثبت می‌کنند. سپس با توجه به نوع خودرو و بزرگراهی که از آن رد شده است، مبلغ عوارض محاسبه شده و برای مالک ماشین به‌صورت پیامک اطلاع رسانی می‌شود

در نهایت نیز مبلغ عوارض از حساب صاحب ماشین به‌صورت خودکار کسر خواهد شد.

پرداخت عوارض‌ با اپلیکیشن

اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارند که امکان امور بانکی و پرداخت قبض و عوارض‌های مختلف خودرو را کرده‌اند. برای پرداخت عوارض آزادراهی با استفاده از اپلیکیشن، باید دقت کرد که یکی‌از معتبرترین آن‌ها را انتخاب کرد.

نحوه پرداخت عوارض خودرو با استفاده از اپلیکیشن‌ها این‌گونه است که باید پلاک خودرو و اطلاعاتی مانند شناسه را وارد کرد و با اتصال به کیف پول یا درگاه‌های بانکی مبلغ را پرداخت کرد.

پرداخت عوارض با مراجعه به دفاتر پیشخوان

با مراجعه به دفاتر پیشخوان نیز می‌توانبرای پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کرد که البته این روش به صرف زمان بیشتری نیاز دارد.

پرداخت عوارض آزادراهی با سوپر اپلیکیشن تاپ

دقت داشته باشید که برای پرداخت عوارض‌های خودرو از روشی امن و معتبر استفاده کنید. سوپر اپلیکیشن تاپ با فراهم کردن بستری امن و مناسب، امکان پرداخت عوارض آزادراهی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم کرده است.

سوپر اپلیکیشن تاپ به‌عنوان یک دستیار هوشمند، همه خدمات بانکی و الکترونیکی پرتکرار، ضروری و زمانبر را با سهولت و سرعت بالا انجام می‌دهد. با استفاده از اپلیکیشن تاپ می‌توان بیش ‌از 100 نوع از خدمات بانکی و الکترونیکی مانند کارت‌به‌کارت، پرداخت قبض، عوارض خودرو، خرید شارژ و اینترنت و رزرو بلیط را با امنیت کامل و خیلی راحت و سریع انجام داد.

پرداخت عوارض آزادراهی در کوتاهترین زمان

همه صاحبان خودرو باید بعد از عبور از آزادراه‌ها، مبلغی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. پرداخت عوارض آزادراهی را می‌توان به‌صورت حضوری و اینترنتی انجام داد که قطعا روش‌های غیرحضوری راحت‌تر و سریع‌تر هستند.

استفاده از سوپر اپلیکیشن تاپ نیز یکی از روش‌های پرداخت امن و معتبر برای پرداخت عوارض اتوبان و آزادراه است‌. با اپلیکیشن تاپ می‌توان بیش ‌از 100 مورد از خدمات بانکی و الکترونیکی ازجمله، خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت عوارض و قبض و استعلام خلافی‌های خودرو را خیلی راحت و در مدت کوتاهی انجام داد.

 

نظر شما