شناسهٔ خبر: 67140015 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مفتی منطقه اورال روسیه در گفت‌وگو با ایکنا:

آزادسازی فلسطین با حمایت‌های ایران از مسئله‌ای عربی به آرمانی اسلامی تبدیل شد

شیخ فوزی سیدو گفت: موضع ایرانیان در برابر مسئله فلسطین موضعی از روی شرف و عزت است. چه کشوری بود که مسئله فلسطین را از مسئله‌ای عربی خارج و آن را به آرمانی اسلامی تبدیل کرد و امروز این موضوع، مسئله تمام مسلمانان است؛ اگر ایران نبود امروز مقاومت در وضع کنونی خود قرار نداشت.

صاحب‌خبر -

شیخ فوزی سیدو، مفتی مسلمانان منطقه اورال روسیه در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اهمیت بسیار بالای مسئله فلسطین از حمایت کامل مسلمانان این کشور با تمام امکانات خود از آرمان فلسطین سخن گفت.

سابقه حضور اسلام در روسیه به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد و مسلمانان در این کشور از دوره تزاری باوجود آنکه حاکمان این سرزمین مسیحیان ارتودکس معتقدی بودند، از آزادی نسبی برای عبادت، بنای مساجد و چاپ قرآن و آثار دینی خود برخوردار بودند و روسیه از این نظر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی پیشگام بوده است.

 در دوران شوروی به دلیل رویکرد ضد دینی حزب کمونیست، مسلمانان نیز با محدودیت‌های بسیاری مواجه بودند اما پس از سیاست‌های گشایش فرهنگی در دوره گورباچف بار دیگر مسلمانان به تجدید سازمان نهادهای دینی خود پرداختند و این سیاست بعدها در دوران پس از فروپاشی نیز در فدراسیون روسیه تداوم یافت. در این دوران مسلمانان روسیه با مسئله فلسطین و اشغالگری فلسطین از نگاهی متفاوت با دوران شوروی مواجه شدند و با وجود فعالیت گسترده لابی صهیونیست در روسیه، مسلمانان، انجمن‌های اسلامی، مساجد و نهادهای اسلامی در کنار سازمان‌های خیریه مسلمانان به حمایت از فلسطین پرداختند.

 شیخ فوزی سیدو در پاسخ به پرسشی در مورد آینده و جایگاه مسئله فلسطین در میان مسلمانان روسیه گفت: اکنون که مردم مظلوم فلسطین در حال جنگ با دشمنی جنایتکار هستند، به امید خداوند آنها پیروز هستند برادران ما چه غیرنظامیان و چه نظامیان در جنگ با دشمن تنها نیستند آنها که مقاومتی قهرمانانه از خود نشان دادند و جانانه با دشمن جنگیدند. درست است که امروز بسیاری آنها را تنها گذاشته و پشت آنها را خالی کردند اما من از قول خود، مسلمانان روسیه و دولتی که در آن زندگی می‌کنم، می‌گویم که امیدوار باشید که نهایت این جنگ پیروزی شما است.

وی تصریح کرد: ما در روسیه تمام تلاش خود را کردیم تا با همه توان به آرمان فلسطین یاری برسانیم و اکنون وضعیت ما به نسبت دیگر مسلمانان در سراسر جهان در قبال مسئله فلسطین بسیار بهتر است از این‌رو هیچ مسلمانی نیست که در روسیه امروز به دنبال یاری فلسطین برای پیروزی بر رژیم اشغالگر نباشد و به یاری خداوند ملت فلسطین در نهایت کار پیروز خواهند بود.

مفتی اورال روسیه سپس افزود: به فضل خداوند عزوجل موضع حکومت روسیه نیز در حمایت از مردم فلسطین، استوار است و برخلاف بسیاری از کشورها از سوی دولت برای هیچ امام جماعت و خطیبی که از مسئله فلسطین حمایت کند محدودیتی نشده است و نهادهای دینی و جمعیت خیریه در این زمینه محدودیتی ندارند و این امر مسلمانان روسیه را در وضعیت مناسبی قرار داده است و به فضل خداوند شاهد گشایش بیشتر در زمینه فعالیت‌های مسلمانان نیز خواهیم بود.

 مفتی سیدو افزود: از سوی دیگر ملت روسیه هیچ‌گاه در مسئله فلسطین کوتاهی نکرده‌اند و بیش‌ از حد توان خود حتی در راه حمایت از مردم فلسطین اقدام کرده‌اند؛ اما امروز همان‌طور که می‌دانیم فلسطین در محاصره است، اگر روزی فرصت و منفذی برای یاری مردم فلسطین باز شود، از این فرصت نیز بهره خواهیم برد و با تمام تلاش خود به فلسطین یاری می‌رسانیم و در آنجا خواهیم دید که موضع مردم روسیه چه خواهد بود.

وی در ادامه در مورد واکنش ایران در قبال آرمان فلسطین گفت: موضع ایرانیان در برابر مسئله فلسطین موضعی از روی شرف و عزت است. به صراحت باید برای دیدن تأثیر این واکنش در وضعیت کنونی مسئله فلسطین گفت چه کشوری جز ایران بود که با سلاح و دیگر امور اقدام به پشتیبانی از مقاومت فلسطین کرده است؟ چه کشوری بود که مسئله فلسطین را از حالت یک مسئله عربی خارج و آن را به آرمانی اسلامی تبدیل کرد و امروز این موضوع، مسئله تمام مسلمانان است. به صراحت می‌توان گفت اگر ایران نبود امروز مقاومت در وضع کنونی خود نبود.

مفتی مسلمانان منطقه اورال روسیه که پیشینه فعالیت قرآنی نیز دارد، درباره مسئله فلسطین و موضوع مسلمانان در قبال آن از نگاه قرآنی گفت: همان‌گونه که خداوند رحمان در سوره مبارکه الرعد در آیه شریفه 11 فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» در حقيقت ‏خدا حال قومى را تغيير نمى‏ دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند. ما برای تغییر وضعیت خود از نگاه قرآنی چاره‌ای جز تغییر در خود نداریم. ما نیازمند یک نهضت و قیام هستیم اما این نهضت و قیام پیش از آنکه مسلحانه باشد باید یک نهضت معنوی و روحانی باشد. مسلمانان برای تغییر وضعیت کنونی فلسطین و آزادسازی این سرزمین مقدس باید در خود چنین نهضتی ایجاد کنند و اگر چنین شود می‌توانیم این سرزمین مبارک را آزاد سازیم.

شیخ فوزی سیدو، در پایان درباره حادثه تلخ سقوط بالگرد رئیس دولت سیزدهم و شهادت ایشان و وزیر خارجه و هیئت همراه آنها و همچنین موضع آن شهیدان در حمایت از مردم فلسطین گفت: این شهیدان بزرگوار همه عمر خود را در راه دفاع از آرمان فلسطین گذاشتند و چنین موضعی شرف و افتخاری برای آنها به عنوان یک مسلمان و فراتر یک انسان بوده است و اجر آن را نیز خواهند دید؛ اما این راه را باید ادامه داد و از پای ننشست.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو

انتهای پیام

نظر شما