شناسهٔ خبر: 67324192 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس جمهور فیلیپین در بحبوحه تنش با چین: «مانیل هیچ هراسی ندارد»

رئیس جمهور فیلیپین با اشاره به تنش خشونت‌آمیز اخیر نیروی دریایی این کشور و گارد ساحلی پکن در دریای جنوبی چین، مدعی شد که هرگز از «هیچ‌کس هراسی نخواهد داشت.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تی‌آرتی، فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین پس از تنش اخیر نیروی دریایی این کشور و گارد ساحلی چین که به خشونت کشیده شد، مدعی شد که مانیل هرگز از هیچ کشوری هراسی نخواهد داشت.

مارکوس در جریان بازدید از نیروهای فیلیپین مستقر در دریای جنوبی چین، به ملوانان دخیل در تنش دوشنبه هفته گذشته با گارد ساحلی چین، مدال شهامت اهدا کرد. وی در این بازدید گفت: ما هرگز نمی‌هراسیم و هیچ‌کس نمی‌تواند ما را سرکوب کند.

مانیل گارد ساحلی چین را به «حمله بیرحمانه» به ملوانان فیلیپینی با سلاح سرد متهم کرده است. همچنین آمریکا، انگلیس و کانادا به عنوان متحدان فیلیپین، اقدامات پکن را محکوم کرده‌اند.

براساس ادعای رسانه‌های محلی، در تازه‌ترین حادثه دریایی میان ملوان‌های فیلیپینی و گارد ساحلی چین در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، هشت ملوان فیلیپینی مصدوم شدند.

روزنامه انگلیسی‌زبان «اینکوایرر» چاپ فیلیپین به نقل از منابع آگاه مدعی شد که در جریان این حادثه گارد ساحلی چین اقدام به تفتیش یک کشتی فیلیپینی کرد و در این رویارویی، انگشت یک سرباز نیز قطع شد!

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای روایت فیلیپین از این تنش را رد و تاکید کرد که اقدامات مقتضی که گارد ساحلی پکن اتخاذ کرد، کاملاً قانونی، حرفه‌ای و غیر قابل توبیخ و نکوهش است.

چین تقریباً بر سر تمام دریای جنونی چین ادعای مالکیت دارد؛ آبراهه‌ای که سالانه محل تردد بیش از سه تریلیون دلار محموله دریایی است و کشورهای فیلیپین، ویتنام، اندونزی، مالزی و بروئنی نیز بر سر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند.

دیوان دائمی داوری مستقر در لاهه در سال ۲۰۱۶ مدعی شد که مالکیت مبنای قانونی ندارد اما پکن همواره این تصمیم را رد کرده است.

نظر شما