شناسهٔ خبر: 67128600 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ایران جزو ۵ کشور برتر دنیا در کاهش مرگ مادران | نرخ سزارین در کشور اعلام شد | چند درصد زوجین ایرانی نابارورند؟

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان گفت: در ایران شاخص مرگ و میر مادران هنگام تولد نوزاد به  ۲۲ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، سودابه کاظمی رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان در حاشیه بیستمین کنگره بین‌المللی متخصصان زنان و زایمان که در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متخصصان حوزه زنان و زایمان در بحث جوانی جمعیت نقش مهمی دارند و لازم است در سیاستگذاری‌های جمعیتی جایگاه ثابتی برای آنان در نظر گرفته شود و به عنوان عضو اصلی قرارگاه جوانی جمعیت قرار گیرند.

ایران جزء ۵ کشور برتر دنیا در کاهش مرگ و میر مادران هنگام زایمان

وی افزود: در سیاستگذاری‌های سلامت نیز جایگاه متخصصان زنان و زایمان نیز باید تعریف شود و در سیستم نظام سلامت باید مورد توجه قرار گیرند زیرا نقش مهمی در جوانی جمعیت و تشویق زنان به سمت افزایش بارداری، مراقبت‌های سالم و زایمان طبیعی و ایمن دارند.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان با بیان اینکه ایران جزو ۵ کشور برتر دنیا در کاهش مرگ و میر مادران هنگام موالید است، گفت: اکنون این شاخص به ۲۲ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که کاهش چشمگیری در سال‌های اخیر داشته است.

نرخ سزارین در کشور ۵۶ درصد است

کاظمی با بیان اینکه میزان سزارین در کشور ۵۶ درصد است، این نرخ را بالا دانست و گفت: باید ترس از زایمان طبیعی در مادران از بین رود تا به سمت سزارین گرایش زیادی نداشته باشند که در این راستا برنامه ترویج زنان زایمان طبیعی طراحی و اجرا شده است.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان تصریح کرد: ارتقای مهارت، آگاهی و نقش ماماها و مراقبان سلامت در شبکه‌های بهداشت و درمان در راستای ترویج زایمان طبیعی، اجرای پیمایش ملی آگاهی و نگرش زنان و مادران باردار در خصوص سازوکارهای مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در موضوع ترویج زایمان طبیعی در کشور از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به ترویج زایمان طبیعی در بین مادران باردار کمک کند.

۲۰ چند

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد زوجین ایرانی نابارور هستند، تاکید کرد: مشکل ناباروی در ایران با توجه به مشکل جوانی جمعیت یکی از مهمترین مسائلی است که باید برای آن راهکار پیدا کرد و پزشکان زنان و زایمان در ان نقش مهمی برای حل مشکلات ناباروری ایفا می کنند.

به گفته کاظمی، موضوع جمعیت و افزایش فرزندآوری بسیار اهمیت دارد چراکه در کشور با بحران جمعیت روبرو هستیم به همین دلیل مسائل مرتبط به بارداری و فرزندآوری از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: ناباروری مسائلی است که باید برای آنها چاره‌جویی کرد و راههای منتهی به درمان آن را یافت.

کاظمی با اشاره به برگزاری بیستمین کنگره بین المللی انجمن متخصصین زنان و زایمان به این موضوع اشاره کرد که هدف برگزاری این کنگره به روز رسانی دانش پزشکان متخصص در ارتباط با بیماری های زنان و مشکلات نازایی است زیرا این امر می تواند به رفع مشکلات بسیاری از زوجین نابارور کمک کند.

وی گفت: برگزاری چنین کنگره‌هایی سبب می‌شود هم دانش پزشکان ارتقا پیدا کند و هم متخصصان زنان این رشته را بهتر مدیریت کنند و بحث جمعیت و فرزند آوری در راس برنامه ریزی ها قرار گیرد.

نظر شما