شناسهٔ خبر: 67127676 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نگهداری جنگنده‌های اوکراین در خارج از کشور

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: نیروی هوایی اوکراین احتمالا برخی از جتهای جنگنده اف‌-۱۶ را که قرار است از متحدان غربی خود دریافت کند، در پایگاههایی خارج از این کشور نگهداری خواهد کرد تا از آنها در مقابل حملات روسها محافظت کند.
بلژیک، دانمارک، هلند و نروژ اعلام کرده‌اند که با هدف کمک به اوکراین در جنگ مقابل روسیه، بیش از ۶۰ جت جنگنده اف‌-۱۶ ساخت ایالات متحده را در اختیار کی‌یف خواهند گذاشت.
انتظار می‌رود که کار تحویل این هواپیماها در اواخر سال جاری میلادی آغاز شود و بر همین اساس نیز در حال حاضر خلبانان اوکراینی در حال گذراندن دوره‌های آموزشی با هدف کسب توانایی پرواز با این هواپیماهای جنگی هستند.سرهی هولوبتسوف، رئیس بخش هوانوردی در نیروی هوایی اوکراین در این باره گفت: «قرار است تعداد معینی از هواپیماها، در پایگاه‌های هوایی امن در خارج از اوکراین نگهداری شوند تا هدف قرار نگیرند».
او  افزود که این جنگنده‌ها جایگزین هواپیماهای آسیب دیده‌ای می‌شوند که در حال حاضر در دست تعمیر هستند و شماری از آنها نیز برای آموزش خلبانان اوکراینی در خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرند.او گفت: «به این ترتیب، ما همیشه تعداد معینی هواپیما و به اندازه تعداد خلبان هایی که داریم، در ناوگان عملیاتی خود خواهیم داشت. اگر خلبان‌های بیشتری وجود داشته باشد، هواپیماهای بیشتری نیز به اوکراین منتقل خواهد شد.»
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده است که چنانچه کشورهای عضو ناتو میزبان هواپیماهای جنگی مورد استفاده در اوکراین شوند، مسکو می‌تواند حملاتی را به تاسیسات این کشورها انجام دهد.او سال گذشته گفت: «اگر این هواپیماها در پایگاه‌های هوایی خارج از مرزهای اوکراین مستقر شوند و در نبرد مورد استفاده قرار گیرند، آنوقت بررسی خواهیم کرد که چگونه و کجا به دارایی‌های مورد استفاده در جنگی که علیه ماست ضربه بزنیم... این کار یک خطر جدی برای کشیده شدن بیشتر ناتو به این درگیری است.»
ماه مارس نیز رئیس جمهور روسیه بار دیگر به متحدان غربی کی‌یف درباره دادن پایگاه هوایی به اوکراینی‌ها هشدار داد؛ پایگاه‌های هوایی که جنگنده‌های اف‌-۱۶ می‌توانند از آنجا علیه نیروهای روسیه پرواز کنند. پوتین گفت که این پایگاه‌ها برای روس‌ها یک «هدف مشروع» خواهند بود.
او افزود: «جنگنده‌های اف-۱۶ قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای هستند و ما باید این موضوع را نیز در سازماندهی عملیات رزمی خود در نظر بگیریم».
برای محافظت از جنگنده‌های اف‌-۱۶‌ها به باند و آشیانه‌هایی با استاندارد بالا نیاز است و هنوز مشخص نیست که چه تعداد از پایگاه‌های هوایی اوکراین می توانند این الزامات را برآورده کنند.
ایالات متحده و سایر متحدان ناتو در واکنش به آخرین حملات روسیه، به اوکراین اجازه دادند که از سلاح‌هایی که در اختیار کی‌یف گذاشته می شود، برای انجام حملات محدود در داخل خاک روسیه استفاده کنند.این تصمیم بطور بالقوه، مانع از توانایی مسکو برای متمرکز کردن نیروهایش با هدف انجام حمله‌ای بزرگتر به نزدیکی خارکیف و سایر مناطق مرزی خواهد شد.
پوتین نیز هفته گذشته در واکنش به این هشدار اعلام کرد که مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در واکنش به این اقدام غرب، دشمنان غرب را در سراسر جهان مجهز به تجهیزات نظامی روسیه کند.او گفت: «اگر آنها به مناطق جنگی سلاح می‌رسانند و خواهان استفاده از این سلاح‌ها علیه قلمرو ما هستند، چرا ما حق نداریم همین کار را انجام دهیم؟»
اگرچه او اعلام نکرد که منظور تسلیح کدام دشمنان غرب است، اما گزارش‌های ایالات متحده حاکی از آن است که روسیه برای تقویت ذخایر تسلیحات خود به کره شمالی و ایران روی آورده است. 

 

برچسب‌ها:

نظر شما