شناسهٔ خبر: 67120576 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

با حضور رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز؛

خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان گشایش یافت

با حضور علی‌محمد آخوندعلی، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز «خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان» گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علی‌محمد آخوندعلی، در نشستی به‌منظور گشایش «خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان» که در تالار اجتماعات حوزۀ ریاست دانشگاه برگزار شد، با گرامی‌داشت هفتۀ محیط زیست، از همت تلاش‌گران این حوزه برای حفاظت از زیست‌بوم کشور، تقدیر کرد.
وی با اشاره به پژوهش‌های زیست محیطی انجام شده در دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار امیدواری کرد جامعۀ دانشگاهی بتواند بیش از پیش در راستای بهبود وضعیت منابع طبیعی و کاهش تخریب محیط زیست، گام بردارد.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به دریافت موافقت اصولی شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای راه‌اندازی پردیس مستقل علم و فناوری دانشگاه خاطرنشان کرد: ایجاد خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان در این پردیس می‌تواند به یکپارچه‌سازی فعالیت‌های زیست محیطی فناورانه و کاهش فعالیت‌های جزیره‌ای، کمک کند.
آخوندعلی، ایجاد خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان را اقدامی مهم ارزیابی کرد و افزود: دانشگاه بارها برای همکاری با محیط زیست اعلام آمادگی کرده است؛ در دو سال اخیر طرح‌های باارزشی ارائه شده است که امیدواریم عملیاتی شود.
وی، ادامه داد: تشکیل کارگروه علم و فناوری در دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی موجب شناسایی ظرفیت‌های فناورانۀ استان‌ها براساس اسناد بالادستی شده است. هم‌راستا با این اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی، کارگروه‌هایی در استان شکل گرفته است تا کارگروه علم و فناوری را یاری کند.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: همچنین مجلس شورای اسلامی نیز برای راه‌اندازی دفتری در دانشگاه شهید چمران اهواز، اعلام آمادگی کرده است.
آخوندعلی، بیان کرد: تشکیل خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان ظرفیت مهمی برای گردهم آمدن متخصصان و ارائۀ ایده‌ها و دستاوردهای این حوزه است؛ با توجه به منابع آبی، خاکی، کشاورزی، صنایع و... در استان خوزستان اگر منابع مالی لازم جذب شود، خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان می‌تواند پایگاهی مهم برای بررسی مسائل و مشکلات این حوزه‌ باشد.
وی، گفت: امیدوارم راه‌اندازی خانۀ فناوری محیط زیست در دانشگاه شهید چمران اهواز فرصتی برای انجام منسجم فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی باشد.
داوود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان نیز با تقدیر از نگاه ویژۀ رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز به مسائل زیست محیطی، بیان کرد: حمایت‌های انجام شده از سوی جامعۀ علمی موجب ایستادگی بیشتر حافظان محیط زیست می‌شود.
وی با اشاره به هفتۀ محیط زیست، افزود: هفتۀ محیط زیست امسال با عنوان «سهم من در تداوم حیات» نام‌گذاری شده است و این مسئله نشان دهندۀ اهمیت مسئولیت‌پذیری هریک از افراد جامعه نسب به محیط زیست است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، راه‌ندازی خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان را با ارزش دانست و گفت: این خانه خارج از تشکیلات سازمان حفاظت محیط زیست نیست و سازمان درصدد تبدیل آن به ساختاری میان بخشی برای کمک به محیط زیست است.
میرشکار تصریح کرد: هدف اصلی همسویی سازمان‌های تاثیر‌گذار در تصمیم‌های زیست محیطی و ارائۀ راه‌کارهای دانش‌بنیان در محیط زیست است که در سال‌های گذشته ازآن غافل بوده‌ایم.
وی افزود: در حال حاضر بسیاری از جوانان می‌توانند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان به فعالیت‌های مرتبط با مدیریت سبز بپردازند و امیدوارم خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان بتواند ظرفیت‌های این حوزه را در کنار هم حفظ کرده و بتوانیم اشتغال‌های مرتبط با مدیریت سبز یا اشتغال‌های سازگار با محیط زیست را ایجاد کنیم.
خرمیان، سرپرست پردیس علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بیان کرد: راه‌اندازی خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان از جمله اقدامات مشترک با همکاری اداره کل محیط زیست استان است که در راستای منویات مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفته است.
وی شناسایی فعالیت‌های فناورانه برای حل مشکلات زیست محیطی را یکی از دلایل راه‌اندازی خانۀ فناور محیط زیست استان خوزستان، عنوان کرد.
سرپرست پردیس علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان خوزستان، گفت: امیدواریم بتوانیم با استفاده از توانمندی‌های اعضای هیئت علمی، دانشجویان و شرکت‌های فناور، راه‌کارهای لازم برای حل مشکلات زیست محیطی استان را ارائه دهیم.

نظر شما