شناسهٔ خبر: 67116821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگوی ویژه خبری؛

پزشکیان: قرار نیست مسیر را عوض کنیم + فیلم

تهران- ایرنا- «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما قرار نیست برنامه جدید بنویسیم و سیاست جدیدی اجرا و مسیر را عوض کنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دوشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری اظهار داشت: برای سرمایه گذاری باید برای سرمایه‌گذار رضایت و امنیت ایجاد کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با قوانین و تصمیمات خلق‌الساعه و تغییر دائمی مدیران نمی توان به این هدف رسید.

پزشکیان ادامه داد: با ثبات در قانونگذاری، در تصمیم‌گیری و برخورد با تولیدکنندگان، احترام به نخبگان و تولیدکنندگان، برداشتن مانع از سر راه تولید می‌توانیم به رشد ۸ درصدی برسیم. با شعار به رشد نمی‌رسیم.

به عقیده وی، وقتی بی‌ثباتی وجود دارد، سرمایه‌گذار داخلی با شک و تردید شکل می‌گیرد و سرمایه‌دار از کشور خارج می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد:به دلایل فوق قرار نیست مسیر را عوض کنیم و سیاست کلی یعنی ثبات؛ وقتی جهت‌گیری و برنامه را عوض می‌کنند نمی‌توان به رشد مدنظر رهبری رسید.
پزشکیان بیان داشت: درباره این که برنامه هفتم در دولت شما در چه جایگاهی قرار دارد، بیان داشت: ما قرار نیست که برنامه جدید بنویسیم و قرار نیست که سیاست جدیدی را در کشور اعلام کنیم.

هر دولتی بیاید باید برنامه هفتم توسعه را اجرا کند

پزشکیان ادامه داد: سیاست های کلی رهبری مشخص است و نهایتا کاری که دولت محترم در گذشته براساس کارشناسی انجام داده تبدیل به قانون شده است. هر دولتی که بخواهد بیاید باید برنامه هفتم توسعه را اجرا کند. قطعا اولویت ما رفتن به سمت سیاست‌های کلی و مسیری است که ما را به اهداف برساند.

پزشکیان افزود: در حال حاضر که صحبت می کنیم اگر برنامه ای یا چشم اندازی که رهبری مشخص کردند و قرار بوده ما اول شویم و فقر را از بین ببریم، معطل مانده است، اینها نشان می دهد که ما در اجرا نتوانستیم هدف ها و سیاست ها را پیاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر روزی ما سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم قطعا اولویت ما رفتن به طرف سیاست های کلی و اجرای برنامه هایی است که ما را به آنجا برساند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت ها وقتی برنامه اعلام می کنند برای رسیدن به آن برنامه ها کارهای کارشناسی صورت گرفته است. دولتی که برنامه می دهد در پشتوانه این برنامه هم از نظر منابع و هم از نظر نیروی انسانی پیش بینی های لازم باید صورت بگیرد.

پزشکیان یادآور شد: وظیفه ما این نیست که دوباره برنامه دهیم که این کار انجام شود وظیفه ما این است که برنامه ای که دولت با کار کارشناسی جهت اجرا به مجلس داده قطعا تمهیدات و برنامه ها را طوری برنامه ریزی کنیم که ما را به آن هدف برساند.

به گفته وی قدم اول این است که جهتی که دولت در پیش گرفته ادامه دهیم و سعی کنیم آن برنامه ها را درست و به موقع اجرا کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر در ارزیابی هایی که ممکن است در آینده شکل بگیرد و برنامه یا نیروهایی که از نظر اجرایی نقص وجود دارد تغییراتی باید در مسیر انجام شود.

پزشکیان اضافه کرد: اصولا هر لایحه ای که دولت به مجلس ارایه می دهد قبل از ارائه توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.

مشکل ما در تغییر مدیریت‌ها این است که هرکسی می‌آید مسیر دیگری را انتخاب می‌کند

وی با اشاره به اینکه مشکلی که ما در دولت ها و تغییر مدیریت ها داریم این است که هرکسی می آید برنامه را عوض می کند و مسیر دیگری را انتخاب می کند، گفت: از نظر علمی راه مشخص است و برنامه معلوم است. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آنها براساس آن برنامه مسیر را مشخص کرده اند بنابراین وظیفه آن کسی که تغییر می کند و جای آن کسی دیگر می آید ادامه راهی است که تعیین شده است و قرار بوده به آنجا رسیده شود.

اگر راه درست باشد لزومی به برنامه دیگر نیست

پزشکیان اضافه کرد: اگر راه مناسب نباشد باید دوباره کارشناسی مجدد صورت بگیرد اما اگر راه درست باشد لزومی به برنامه دیگر نیست.
وی ادامه داد: بنابراین نقشه سیاست ها معلوم است و مجریان وظیفه اجرای مسیرهای تعیین شده را دارند تا ما را به آن هدف ها برساند. در نتیجه نیاز به این که مجددا برای این برنامه، برنامه بنویسم ممکن است که کل برنامه عوض شود.

پزشکیان در ادامه در پاسخ به این سوال ممکن است به دلیل تناقضات احتمالی برنامه هفتم با برنامه‌های دولت شما یا آنچه که اشاره می‌کنید اصلاحاتی در مسیر اجرا پیش آید، این اصلاحات کدام است؟ گفت: اگر تناقض در جهت خلاف سیاست باشد باید آن را اصلاح کرد اما اگر این برنامه در جهت آن سیاست است طبیعتا باید این برنامه را ادامه داد و اگر این برنامه نیازمند به بازنگری جهت تسریع در اجرا است باید آن استراتژی که ما را به آنجا می رساند پیاده کرد.

وی بیان کرد: معمولا در سیستم‌هایی که در دنیا وجود دارد و مطالعاتی که درباره بانک جهانی ۴۰ کشور مبنی براینکه چگونه دولت‌ها می‌توانند این ساختار روند طرف هدف را اصلاح کنند، صورت گرفته است، کاری که ما باید در دولت انجام بدهیم این است که این دولت و یا مجریان را چابک تر کنیم تا ما را به آن هدف برساند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اصلاحات و تجربه‌های بین‌المللی چیزی را که در اختیار کارشناسان قرار داده و جمع‌بندی‌هایی که داده‌اند، سه اصل و ۵ استراتژی را تعیین کرده است یعنی ما در جهت رسیدن به این اهداف در مسیر برای اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم باید سه اصل را مراعات کنیم. نخست مسئولیت‌پذیری و دیگری روش راهی است که باید این مسئول ادامه دهد.
وی عنوان کرد: این حرف به این معنا نیست که وقتی مرا مسئول کردند هر کاری را که دلم خواست می‌توانم انجام دهم بلکه به این معنا است که من باید مسیری را که ما را به آن هدف می‌رساند ادامه بدهم و من موظف هستم مسیر را طی کنم و سومی پاسخگویی است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: هیچ حاکمیتی و دولتی که در این ۴۰ کشور مطالعه شده بدون این اصول نتوانسته‌اند به هدف‌هایشان برسند اگر ما می‌خواهیم مملکتمان به نتیجه برسد باید مشخص شود که چه کسی مسئول است و چه باید بکند و اگر نکرد باید جواب بدهد.

در هیچ جای دنیا به مدیری که سیستم را تخریب می‌کند فوق‌العاده مدیریت نمی‌دهند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما الان بنگاه‌های زیادی داریم که دست یکسری افراد است که کار را بر عهده گرفته‌اند، مدیریت را انجام می‌دهند و ضرر می‌دهند و فوق‌العاده مدیریت می‌دهیم. در هیچ جای دنیا به مدیری که سیستم را تخریب می‌کند و از هدف دور می‌کند فوق‌العاده مدیریت نمی‌دهند.

وی افزود: پنج استراتژیک در این ارتباط وجود دارد نخست مدیریت عملکرد نیروی انسانی است دیگری پرداخت بر اساس آن کار است. یعنی اگر قیمت این لیوان ۱۰ تومان است وقتی ما ۱۰ تا لیوان را می‌خواهیم وقتی ۱۰۰ تومان دادیم باید ۱۰۰ عدد از این لیوان را بیاورند و تحویل بدهند.

پزشکیان تصریح کرد: بیشتر اوقات ما ۱۰۰ تومن می‌دهیم اما دو لیوان پس می‌دهند بعد می‌گویند ما جلسه گذاشتیم، کار کردیم و نشد. اگر بیایند و در سیستم اداری و یا در تغییراتی که می‌خواهد ما را به آن هدف برساند، پرداخت را براساس عملکرد به آن نیروهای انسانی بدهیم نه براساس روز کاری، راحت‌تر می‌تواند ما را به آن هدف برساند ما باید پرداختی انجام دهیم که ما را به آن هدف برساند.

وی عنوان کرد: نخست دادن اختیار است یعنی ما باید اختیار بدهیم تا آنها بتوانند این کارها را انجام دهند. اختیار در حد خصوصی‌سازی و یا بحث‌هایی که تحت سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری نیز مد نظر است از جمله کوچک کردن و واگذار کردن.

پزشکیان بیان کرد: بحث چهارم این استراتژی‌ها، یک نوع قرارداد بستن است کنترات می‌بندند که ما این خدمت و این هدف را به آن کارگروه می‌دهیم زمانی که کار را انجام داد ما پول را به او می‌دهیم. اگر ما بخواهیم روند را اصلاح کنیم باید در روش اجرای کار بین نیروهای انسانی تغییرات اساسی به وجود آید.

وی گفت: الان هیچکس هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند مدیر را عوض می‌کنیم مدیرانی سر کار می‌آیند که از برنامه خبر ندارند برنامه را اجرا نمی‌کنند و راه دیگری می‌روند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: کاری که حاکمیت باید انجام بدهد این است که هر مدیری که می‌خواهد مسئولیت را بپذیرد، باید بپذیرد که ما را به آن هدف خواهد رساند اگر نتوانست، باید جوابگو باشد.

پزشکیان یادآور شد: ما بسیاری از مدیرانی را داریم که نه تنها ما را به هدف نمی‌رسانند بلکه بدتر می‌کنند و فوق‌العاده مدیریت می‌گیرند و می‌گویند ما رئیس هستیم.

اصلاحات و تغییرات اساسی باید در نوع برخورد با مدیران شکل بگیرد

وی با بیان اینکه اصلاحات و تغییرات اساسی باید در نوع برخورد با مدیران شکل بگیرد، ادامه داد: زمانی که بازرسی کل کشور برنامه ششم را ارزیابی کرد، می‌گفتند ۳۰ درصد برنامه را نتوانسته این به هدف برسانیم اما خیلی جاها به ۲۵ درصد هم نمی‌رسد و به این دلیل است که افرادی که در آنجا بودند از برنامه خبر نداشتند، هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای این کار را نداشتند یعنی مجموعه عوامل باعث می‌شود که ما را از آن هدف دور کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: راه را نباید عوض کرد و هدف را نباید گم کرد اما هر کسی این مسئولیت را می‌پذیرد باید پاسخگو باشد که می‌تواند در جایگاهی که قرار گرفته سیستم را به آن هدف برساند.

وی در ادامه گفت: بازارهای منطقه بر اساس سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب سرمایه گذاری مشترک بین کشورهای منطقه و ایران باید شکل بگیرد. برای این سرمایه گذاری رضایت و امنیت در سرمایه گذار باید ایجاد شود تا او در کشور سرمایه گذاری کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما نمی توانیم با قانون ها و تصمیمات خلع الساعه و با تغییر مدیران روش ها را عوض کنیم.

پزشکیان گفت: ثبات در قانون گذاری و تصمیم گیری و ثبات در برخورد با تولیدکنندگان احترام به کسانی که در این مملکت نخبه هستند و می توانند کاری انجام دهند، احترام به کسانی که می توانند تولید کنند، برداشتن موانع از سر راه تولید باید صورت بگیرد اگر این کار را بتوانیم انجام دهیم می توانیم به رشد ۸ درصدی برسیم. اگر این کار را نکنیم شعار بدهیم، با شعار دادن به این رشد نمی رسیم.

وی افزود: اگر توانستیم با مردم آشتی کنیم و اگر توانستیم اعتماد سرمایه دار و سرمایه گذار را جلب کنیم و اعتماد کنند که مسیر ما تثبیت شده است و اینگونه نیست که با عوض شدن من مدیر جهت عوض خواهد شد و سرمایه گذاری که کرده است دچار مشکل نخواهد شد این اعتماد سازی است.

پزشکیان بیان داشت: قانونی می نویسیم و می‌گوییم که منطقه آزاد کار کن و این تسهیلات را می دهیم بعد مجلس دیگر می آید می گوید این تسهیلات را بی خود دادید. زمانی که بی ثباتی وجود داشته باشد سرمایه گذاری داخلی با شک و تردید شکل می گیرد.

وی یادآور شد: چرا سرمایه از کشور خارج می شود برای این است که آنها نمی دانند با ما چگونه باید رفتار کنند. این که من می گویم باید همان مسیر را طی کنیم و قرار نیست مسیر را عوض کنیم این است که مردم و کسانی که با ما زندگی می کنند باید بدانند که در این مملکت ثبات قانون گذاری وجود دارد. سیاست های کلی یعنی همان ثبات. برنامه برای رسیدن به آن ثبات است.

وی ادامه داد: وقتی برنامه عوض شود جهت گیری را عوض کنند استراتژی را عوض کنند و هر روز یک بخشنامه داده شود طبیعی است نمی توانیم به اهداف و رشدی برسیم که مدنظر رهبری است. رسیدن به آن احترام به کارشناس، نخبه، تولید کننده و تجارت در چارچوب مسایل علمی و کارشناسی است. بدون علم و کارشناسی و آگاهی و داشتن چنین انسان هایی به جایی نمی توانیم برسیم.

پزشکیان گفت: این که من این مدیر را برای این که از من اطاعت پذیر نیست بر می دارم و کسی دیگری را می گذارم نمی توانیم به اهدافمان برسیم. قرار نیست انسان دانشمند و کارشناس حرف من را گوش دهد من باید حرف او را گوش دهم. این مساله ای است که اگر درست به آن فکر کنیم می تواند ما را به اهدافمان برساند.

ما باید با مردم آشتی کنیم

وی درباره برنامه اش برای تقویت سرمایه گذاری در کشور گفت: برنامه ریزی های ما همان برنامه دولت است. ما باید نگاهمان را اصلاح کنیم. من باید با مردم آشتی کنم. من نوعی، سیستم ما باید مردم را به عنوان سرمایه های این کشور ببیند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شعار سالی که رهبری امسال داشتند تولید با مشارکت مردم بود بنابراین اگر قرار است مردم را مشارکت دهیم نمی شود نگاه محدود با آدم هایی که فقط دور و بر خود را می بینند مردم را جلب کرد و مشارکت آنها را در این صحنه ها عملیاتی کرد. غیر ممکن است.

پزشکیان خاطر نشان کرد: زمانی ما می توانیم مشارکت ایجاد کنیم که اجازه دهیم آنها به میدان بیایند و آزاد باشند و مطمئن باشند که ما با آنها می توانیم به اهدافمان برسیم.

وی گفت: اگر نخبگان بمانند ما می توانیم مشکل این مملکت را حل کنیم. امکان ندارد با آدم های غیر نخبه و کم سواد و بی تجربه و بی سواد این مملکت را به جایی برسانیم غیر ممکن است. باید بپذیریم که اگر می خواهیم به جایی برسیم سیاست های کلی رهبری است. دنبال آدم هایی بگردیم که مهارت، علم و انگیزه دارند و بعد به آنها احترام بگذاریم و بخواهیم که کمک کنند که این راه ادامه پیدا کند.

در ادامه این گفت‌وگو مجری پرسید که آقای پزشکیان اشاره کردید به برنامه ششم توسعه و ۳۰ درصدی که اجرایی شده بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور . اکنون برویم به سراغ برنامه هفتم، هدف کلی و اولویت اصلی برنامه هفتم موضوع پیشرفت اقتصادی توام با موضوع عدالت با نرخ رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد است. موضوع افزایش بهره‌وری در این حوزه روی آن تاکید شده است برنامه شما در دولتتان برای تحقق این بند از اهداف مهم برنامه هفتم چیست؟

پزشکیان در این رابطه گفت: موضوع بهره‌وری برمی‌گردد به اینکه مسئولیت‌پذیری در قبال کار وجود دارد یا ندارد. ما اکنون در سیستم بودجه‌ریزی خودمان، هزینه‌کرد را به اسم عملکرد اعلام می‌کنیم. هزینه‌کرد یعنی اینکه دو لیوانی که ما باید ۱۰ تومان بابت آن پول بدهم، ۱۰۰ تومان داده‌ام. دولت اعلام می‌کند که ما برای دو لیوان ۱۰۰ تومان هزینه کردیم و عملکرد ما این است این هزینه‌کرد و آن چیزی که به لحاظ علمی در دنیا درباره آن بحث می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال در پزشکی و در اقتصاد ، بهداشت و روند کار و بقیه بنگاه‌ها به همین شکل است، به عنوان یک پزشک با من قرارداد می‌بندند فرض کنید در عرض یک سال ۴۰۰ ، ۵۰۰ عمل باید انجام دهم ، روزی دو کلاس بروم و کار مدیریتی انجام دهم و دو مقاله هم ارائه بدهم اگر این کار را انجام دادم، در ۵۰۰ عمل می‌گویند ۱۵۰ تا عمل‌های سنگین باید باشد و نزدیک ۲۵۰ تا هم از عمل‌ها هم باید متوسط باشد و وقتی با من قرارداد بستند که من باید این کار را انجام بدهم، بعد بگویند اگر شما این کار را انجام دادید ما به شما ۱۰۰ میلیارد تومان پول می‌دهیم اما اگر من انجام کار را انجام ندادم نباید این پول را به من بدهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: قیمت کالا و قیمت خدمت را مشخص می‌کنند با من قرارداد می‌بندند در قبال قیمتی که مشخص کردند به من پول می‌دهند من الان کار بکنم یا نکنم حقوق می‌گیرم، دیگری اگر صد برابر کار کند و دیگری کار نکند با هم یک میزان حقوق می‌گیریم.

تا زمانی که مکانیزم پرداخت اصلاح نشود بهره‌وری به دست نمی‌آید

پزشکیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که ما مکانیزم پرداختمان را اصلاح نکنیم، بین کسی که کار می‌کند و کسی که کار نمی‌کند فرق نگذاریم امکان اینکه بهره‌وری را اصلاح کنیم نخواهیم داشت. حتی در مجلس دوستان در ارتباط با مکانیزم‌های حقوقی بحث می‌کردند که کف و سقف بگذارند، من به عزیزان سازمان امور اداری استخدامی کشور هم گفتم که به لحاظ اعتقادی خدا می‌گوید یک ذره کار خوب بکنی پاداش می‌گیری بدی هم بکنی جزا می‌بینی.

وی یادآور شد: ما در سیستم دولتی کار بکنیم یا نکنیم حقوق‌مان را می‌گیریم، این مکانیزم از نظر اعتقادی غلط است. به لحاظ علمی در دنیا اینگونه نیست که ما کار نکنیم و حقوق بگیریم فردای آن روز می‌گویند خوش آمدی.

پزشکیان یادآور شد: برای اینکه یک بنگاهی و یک سازمانی و یک اداره‌ای مسئولیت و رسالتی دارد باید ما را به آن رسالت برساند.

وی گفت: اگر قرار باشد من کار نکنم ما هیچ وقت به آن رسالت نخواهیم رسید در نتیجه بهره‌وری با هدفمند کردن فعالیت‌ها و مسئولیت پذیری نیروهای انسانی در جهت آن کار و پاسخگویی امکانپذیر است.این موضوع هم زمانبر است و باید نیروها را آموزش داد و رفتارشان را اصلاح کرد.

از عدالت سخن می‌گوییم اما سهم مناطق محروم را درست پرداخت نمی‌کنیم

وی بیان کرد: بحث بعدی عدالت است، یکی از مهمترین مسائلی که در کشور ما گم شده و عدالت است ما از عدالت سخن می‌گوییم اما سهم مناطق محروم را هیچ وقت درست پرداخت نمی‌کنیم هم به لحاظ نیروی انسانی و هم از منابع درست پرداخت نمی‌کنیم و هم از نظر فضا و تجهیزات و امکانات. پزشکیان تصریح کرد: شما مرزهای ما را نگاه کنید خوزستان و نفت گاز را نگاه کنید وقتی به روستاها می‌روید خیلی جاها مشکل آب دارند خیلی جاها به لحاظ کار مشکل دارند. این غیر قابل قبول است که ما منابع را به این شکل نامناسب هزینه کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: سیستان و بلوچستان و کردستان هم اینگونه هستند اگر نگاه عدالتی که از آن سخن می‌گوییم در میدان عمل چیزی از آن وجود ندارد. همه اطراف تهران بزرگ جمع می‌شوند در صورتی که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری پیشگیری از توسعه نامتناسب و انتقال نیروها به مناطق مختلف برای ایجاد تعادل بین منابع و مصارف است.

پزشکیان بیان کرد: به نظر من تهران و شهرهای بزرگ ما یک روز در بی‌آبی مشکل شدیدی پیدا خواهند کرد. همانطور که الان اصفهان این مشکل را پیدا کرده است ما در آنجا محیط زیست را به طور کلی تخریب کرده‌ایم در نتیجه کاری که باید بر اساس سیاست‌های کلی انجام بگیرد مدیریت عملکرد نیروی انسانی ، پرداخت بر اساس عملکرد ، دادن اختیار و پاسخگویی و مسئولیت خواستن و قرارداد با نیروها و براساس قرارداد کار کردن است.

وی ادامه داد: مساله دیگری که وجود دارد و اگر ما آن را درست نکنیم امکان درست کردن وجود ندارد این است که اگر مشتریان داخلی ما ناراضی باشند اگر بهترین برنامه‌ها را هم ارائه دهیم نمی‌توانیم به هدف برسیم. مشتریان داخلی ما همان کارمندان و پرسنلی هستند که می‌خواهند برای ما کار کنند که ما را به آن هدف برسانند و فرقی نمی‌کند که چه کسانی باشند.

وی خاطرنشان کرد: این مشتری باید راضی باشد که بتواند به مشتری بیرونی هم خدمت و سرویس بدهد و او را راضی کند. وقتی مشتری ما راضی نیست وقتی پولی که من به او می‌دهم نمی‌تواند با آن پول خانه کرایه کند و زندگی‌اش را بگذراند و فشار مالی زیادی دارد انتظار اینکه بتواند بیاید و بقیه کارها را درست انجام دهد غیرممکن است.

وی بیان کرد: ما باید ابتدا کاری کنیم که معلمان، پزشکان، کارمندان، پرستاران، شرکتی‌ها زندگی‌شان بچرخد. الان آنها گرفتار هستند و زندگی آنها با این روند نمی‌تواند بچرخد مشکلات زیادی دارند. ما ابتدا باید کاری کنیم مشتری‌های داخلی‌مان راضی شوند تا این مشتری ما به مشتری بیرونی که مراجعه می‌کند خدمات بدهد و ما را به آن هدف برساند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که اکنون ما را در رساندن به هدف با مشکل مواجه می‌کند نارضایتی فراوانی است که در پرسنل‌های اداری، شرکتی، بیمارستانی و در قسمت‌های مختلف وجود دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه بحث عدالت را مطرح کردید به موضوع مهم بهره‌وری و ساماندهی نیروی کار و آنچه که در حوزه مطرح است اشاره داشتید، رشد اقتصادی در حوزه‌هایی که مدنظر است در حوزه‌های مهم کشور مانند حوزه صنعت، کشاورزی و تحقق عدد و رقمی که در برنامه هفتم به آن اشاره شده، برنامه‌ریزی‌های دولت شما در این حوزه که در حوزه‌های دیگر تاثیرگذار باشد چه به‌صورت مستقیم و چه به صورت مستقیم چیست؟ توضیح داد: اقتصاد علم وسیعی است بر اساس نظر کارشناسان و کسانی که وجود دارد اگر ما بخواهیم به آن رشد برسیم باید سرمایه‌گذاری کنیم بدون سرمایه‌گذاری نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش پیدا می‌کند.

پزشکیان عنوان کرد: این سرمایه‌گذاری بستگی به این دارد که ما چه محدوده‌ای از بازار را می‌بینیم آیا فقط کشور را می‌بینیم یا منطقه را می‌بینیم. هر چقدر دید ما بازتر باشد سرمایه‌گذاری و بازار بیشتری را می‌بینیم و تولید ما افزایش پیدا می‌کند رشد امکان‌پذیر است.اگر ما بخواهیم به آن رشد برسیم باید دو کار اساسی انجام دهیم که در سیاست‌های کلی هم دیده شده است.

برای رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری باید یخ بین دولت و مردم شکسته شود

وی بیان کرد: قدم اول مشارکت مردم و به صحنه کشیدن همه مردم در اقتصاد و شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است. اکنون بین مردم و دولت شکاف ایجاد شده ما باید مردم را در صحنه نگه داریم، اکنون مغزها و استعدادها و نیروهای نخبه‌ و سرمایه‌های ما به علت رفتارهای ما از کشور خارج می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اینها می‌توانند ما را به آن رشد برسانند وقتی من نیروی انسانی‌ام را از دست بدهم سرمایه‌ای که می‌تواند در کشور سرمایه‌گذاری کند از اینجا برود و یا منابع و پول خود را در خانه نگه دارد و وارد بازار نکند به دلیل بی‌اعتمادی است که نسبت به ما دارد.

پزشکیان در ادامه درباره این که آیا محتوای برنامه هفتم برای تحقق سیاست های کلی را کافی می دانید گفت: با توجه به اینکه دولت برای تدوین برنامه هفتم کار کارشناسی انجام داده است، محتوای آن را ندیده‌ام به همین دلیل نمی توانم قضاوت کنم، تصور من این است که دولت حتما کار کارشناسی کرده است که برنامه را جهت تصویب به مجلس آورده است. کاری که ما در ادامه باید انجام دهیم این است که بتوانیم مشارکت دانشگاهیان و تولیدکنندگان و کسانی که در بازار سرمایه و تولید هستند را جذب کنیم و موانع را از جلوی راه آنها برداریم و سعی کنیم گره ها را باز کنیم.آیین نامه هایی که مشکل ایجاد کرده را حذف و براساس چارچوب سیاست های کلی رهبری حرکت کنیم.

وی با بیان این که کسی که در سیستم می خواهد مسئولیت بپذیرد باید یک دستورالعمل روشن در اختیار او بگذاریم، اضافه کرد: این گونه نیست که مسئولیت بخواهید اما اختیار به او ندهیم. اما در قبال او هم پاسخگویی باید داشته باشد. اما ما نه دستورالعملی را که مسئول می شود می دهیم و نه برنامه و سیاست را از او می خواهیم.

به نوشتن روزانه قانون نیازی نداریم

وی افزود: در مجلس گذشته از وزیری سوال کردیم که چرا قانون برنامه را اجرا نمی کنید؟ دوسال این سوال در نوبت ماند که این وزیر در مجلس پاسخ دهد که چرا این قانون را اجرا نمی کند. ما در مملکت به نوشتن روزانه قانون نیازی نداریم بلکه باید به قوانین موجود توجه و آنها را اجرایی کنیم و مجلس نیز موظف است اجرای قوانین موجود را از دولت‌ها مطالبه کند. قرار است در طول ۵ سال ما برنامه ای برسیم که دولت به مجلس آورده و در مجلس تبدیل به قانون شده و شورای نگهبان تصویب کرده است.

پزشکیان با طرح این سوال که چرا باید در ۴ سالی که پیش رو داریم دوباره قانون بنویسم، گفت: مجلس موظف است قانون نوشته را از دولت و از هرکسی که می آید مطالبه کند. ما دائما قانون می نویسیم. الان چه مقدار قوانین ما روی زمین مانده است.

وی ادامه داد: قانونی که نوشته ایم اگر اجرا می کردیم امکان نداشت کسی به راحتی بتواند رشوه بگیرد و یا قاچاق وارد مملکت کنند. می دانید چرا این کارها انجام می شود برای این که ما قانون ها را درست اجرا نکرده ایم. ما اگر داده ها را شفاف کنیم می توانیم جلوی زمین خواری، رانت و رشوه را بگیریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: در مجلس زمانی که می خواستند با FATF مخالفت کنند می گفتند اگر ما FATF را بپذیریم آمریکا می فهمد که ما چه مقدار دلار را هزینه کرده ایم بنابراین آن را نمی پذیریم. البته من کاری ندارم که بپذیریم یا نپذیریم حداقل FATF داخلی را پیاده کنیم که مشخص شود این کسی که پول را خورده کجا برده است بنابراین در داخل کشور می توانیم کاری کنیم که پول گم نشود. خیلی راحت می توانیم این کار را انجام دهیم و قانون آن هم نوشته شده است. مشکل این است که ما قانون می نویسم اما عمل نمی کنیم. برای چه قانون می نویسیم وقتی به آن عمل نمی کنیم.

دولت من برای ریشه کن کردن فقر همان برنامه نوشته شده را پیگیری می‌کند

وی درباره این که برنامه دولت شما جهت تحقق اهداف برنامه هفتم برای ریشه کن کردن فقر مطلق چیست گفت: دولت من همان برنامه ای که نوشته شده است را قرار است پیگیری کند. آنچه که می تواند هزینه را از دوش این مردم بردارد و ما را به عدالت نزدیک کند این است که دولت، مجلس و قوه قضاییه بر سر سفره‌ ای بنشینند که مردم نشسته‌اند و برای آنها پهن کرده اید نه این که دولت، مجلس، قوه قضاییه ، ناظرین و مجریان سفره دیگری برای خود پهن کنند.

پزشکیان ادامه داد: ما در آموزش و پرورش برای عده‌ای مدارسی را ایجاد کرده‌ایم که با هزینه‌های سرسام‌آور اداره می شود و دانش آموزان را آموزش می دهند و اکثر کسانی که وارد دانشگاه‌های دولتی می‌شوند نیز از این افراد هستند و اکثر دانش آموزان دولتی نمی توانند دانشگاه بیایند. در حالی که در هیچ جای دنیا آموزش را به این شکلی که ما برخورد می کنیم با آن برخورد نمی کنند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم آن ضریب درست شود باید بر اساس عدالت آموزش دهیم، براساس عدالت خدمات سلامت ارائه دهیم و براساس عدالت به سالمندان و مناطق محروم توجه ویژه کنیم آن زمان است که ضریب عادلانه می شود. وقتی در عمل کار دیگر می کنیم تناقض گویی است و عدم صداقت با مردم است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زمانی که ما رفتار خود را با مردم درست کردیم و با صداقت عمل کردیم اعتماد مردم به ما جلب می شود کسی از این مملکت مهاجرت نمی کند و در مناطق محروم کسی از ما ناراضی نیست. برای این که می گویند مسئولان ما بر سر همان سفره‌ای نشسته اند که ما نشسته‌ایم. بنابراین اگر این کار را نکنیم ضریب ها عددی در نوشته است. مجلس قانون می نویسد و کاری هم به این ندارد که اجرا می شود یا نه و در نهایت تقصیر را به گردن یکدیگر می اندازیم و وقتی کسی هم نمی‌پذیرد تقصیر را به گردن آمریکا می‌اندازیم.

ما با مردم صادق نیستیم

پزشکیان گفت: تقصیر ما است و ما مقصر هستیم اگر اتفاقی در این جامعه دارد رخ می دهد مقصر ما هستیم که در قبال تصمیمات گرفته شده پاسخگویی نداریم. ما باید خود را اصلاح کنیم و اگر خودمان را اصلاح کنیم مردم عزیز کشورمان به ما اعتماد می‌کنند و ما را قبول می کنند. چرا اعتماد نمی کنند برای این که با آنها صادق نیستیم.

وی گفت: در آخرت از صداقت ما سوال خواهند کرد اگر با مردم صادقانه رفتار کنیم، مردم عزیز ما عزیز و بزرگ هستند و پای انقلاب مانده‌اند. در جریان فاجعه ای که اتفاق افتاد و رئیس جمهور محترم و عزیزان را از دست دادیم مردم باز به خیابان‌ها آمدند و حماسه خلق کردند؛ باید به مردم با صداقت رفتار کنیم.

وی درباره برنامه‌های دولت در خصوص مولدسازی اموال دولت هم گفت: من معتقدم که دولت در گذشته حتماً در این زمینه برنامه داشته است و ما نیز آن برنامه‌ها را اجرا خواهیم. اگر برنامه‌ای داشته باشد ما قرار نیست آن را تغییر دهیم و حتماً آن را اجرایی می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر تاکید کرد: وظیفه هر دولتی که می‌آید تغییر ریل و مسیر نیست بلکه رفتن بر مسیری است که پیشتر طراحی شده است؛ حال اگر در این طراحی اشکالی وجود دارد می‌توان نواقص را با کار کارشناسی برطرف کرد.

پزشکیان گفت: امیدوارم خداوند ما را شرمنده مردم عزیز کشورمان که تا امروز صادقانه پای انقلاب مانده‌اند و سختی‌ها را با جان دل پذیرفتند، اما لایق وضعیت فعلی نیستند که ما برای آنها ایجاد کرده‌ایم، نکند.

به گزارش ایرنا، برنامه‌های تبلیغاتی ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری از امروز در صداوسیما آغاز شده است.

وزارت کشور اسامی داوطلبان احراز صلاحیت‌ شده انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را روز یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ اعلام کرد و بر این اساس آقایان مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان در ریاست‌جمهوریِ چهاردهم به رقابت خواهند پرداخت.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ۸ تیر ماه برگزار خواهد شد.

نظر شما