شناسهٔ خبر: 67117244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حضور مسعود پزشکیان در برنامه «گفتگوی ویژه خبری»/ پزشکیان: بسیاری از مدیران زیان ایجاد می‌کنند، اما پاداش می‌گیرند

پزشکیان، کاندید چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: عده‌ای در بنگاه‌ها کار را بر عهده گرفته‌اند که زیان ایجاد می‌کنند، اما فوق‌العاده‌مدیریت (پاداش) می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که برنامه هفتم توسعه در دولت شما در چه جایگاهی قرار دارد، گفت: ما قرار نیست برنامه جدیدی بنویسیم و سیاست جدیدی را در کشور اعلام کنیم؛ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مشخص است و نهایتا کاری که دولت محترم در گذشته بر اساس کارشناسی انجام داده و تبدیل به قانون شده در این رفت و برگشت‌ها ادامه دارد و طبیعتا هر دولتی که بخواهد بیاید باید برنامه هفتم را در جهت سیاست‌های کلی اجرا کند. 

وی افزود: عملکرد ما در اجرای سیاست‌های کلی و برنامه‌های توسعه نشان می‌دهد که ما در اجرا نتوانستیم آن اهداف و سیاست‌ها را پیاده کنیم در نتیجه اگر روزی ما سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم قطعا اولویت ما رفتن به سمت سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که ما را به اهداف برساند.

پزشکیان در خصوص اقدامات برنامه ریزی شده برای آنکه برنامه هفتم به عنوان یک برنامه اصلی مبنای کار دولت آینده قرار گیرد، اظهار داشت: معمولا دولت‌ها زمانی که برنامه اعلام می‌کنند برای رسیدن به آن برنامه‌ها قطعا کار‌های کارشناسی صورت گرفته است لذا وظیفه ما این نیست که دوباره برنامه جدیدی ارائه دهیم تا آن کار را انجام دهیم، قدم اول ما این است که جهتی را که دولت در پیش گرفته بود را ادامه دهیم و سعی کنیم که آن برنامه‌ها را درست و به موقع اجرا کنیم و اگر در ارزیابی‌هایی که ممکن است در آینده شکل بگیرد نواقصی وجود داشته باشد باید اصلاحاتی در مسیر شکل بگیرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما معمولا در دولت‌ها و تغییر مدیریت‌ها داریم که از اساسی‌ترین مشکل‌ها است این است که هر کسی که می‌آید برنامه و مسیر را عوض می‌کند و راه دیگری را انتخاب می‌کند. از نظر علمی راه و برنامه مشخص است و وظیفه آن کسی که عوض می‌شود ادامه راهی است که تعیین شده، اگر راه نامناسب بوده باید کارشناسی مجدد شود و اگر راه مناسب است لزومی برای این که ما برنامه دیگری بنویسیم و بخواهیم تمام کار‌های کارشناسی شده را کنار بگذاریم از نظر منطقی و علمی بی ربط است.

وی در خصوص تناقضات احتمالی برنامه هفتم با برنامه دولت آینده خود نیز اظهار داشت: اگر تناقض‌ها خلاف جهت سیاست باشد باید اصلاح شود، ولی اگر این برنامه در جهت سیاست باشد طبیعتا باید این برنامه را ادامه داد، اگر این برنامه نیازمند یک بازنگری جهت تسریع در اجرا است باید آن استراتژی که می‌تواند که ما را به آن نقطه برساند آن استراتژی را پیاده کرد.

پزشکیان خاطر نشان کرد: کاری که ما باید در دولت انجام دهیم این است که دولت و مجریان را چابک‌تر کنیم تا ما را به اهداف مان برساند. در جهت رسیدن به این اهداف باید سه اصل مسئولیت پذیری، ادامه مسیر و پاسخ گویی مبنا قرار گیرد و هیچ دولت و حاکمیتی بدون رعایت این اصول نمی‌تواند به اهداف خود برسد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر می‌خواهیم کشور ما به نتیجه برسد باید مشخص شود که چه کسی مسئول است، چه باید انجام دهد و اگر نکرد باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: بنگاه‌های بسیاری در کشور داریم که در اختیار برخی افراد قرار دارند، کار را بر عهده گرفتند، مدیریت انجام می‌دهند، ضرر می‌دهند و به آن‌ها فوق العاده مدیریت پرداخت می‌کنیم. در حالی که در هیچ جای دنیا به یک مدیری که سیستم را تخریب و از هدف دور می‌کند فوق العاده مدیریت پرداخت نمی‌کنند.

پزشکیان با اشاره به پنج استراتژی در حوزه مدیریت اذعان داشت: اولین استراتژی مدیریت عملکرد نیروی انسانی است، دومین استراتژی پرداخت دستمزد بر اساس فعالیت افراد است؛ اگر در سیستم اداری و یا تغییراتی که می‌خواهد ما را به اهداف برساند پرداخت را بر اساس عملکرد به نیرو‌های انسانی بدهیم و نه بر اساس روز‌های کاری، ما را راحت‌تر می‌تواند به اهداف خود برساند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: سومین استراتژی اعطای اختیارات است یعنی ما باید به آن‌ها اختیار بدهیم تا بتوانند کار‌های مدنظر را انجام دهند. چهارمین استراتژی نوعی قرارداد است که بر اساس آن کنترات می‌بندند که خدمت یا هدفی را به یک کارگروه واگذار کنند تا وقتی که کار را انجام داد دستمزد دریافت می‌کند. پنجمین استراتژی مدیریت عملکردی است که اگر بخواهیم این روند را اصلاح کنیم باید در روش اجرای کار بین نیرو‌های انسانی یک تغییرات اساسی به وجود بیاوریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کسی هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند، گفت: مدیر عوض می‌کنیم و مدیرانی سرکار می‌آیند که از برنامه خبر ندارند و برنامه را اجرا نمی‌کنند و راه دیگری می‌روند، کاری که باید حاکمیت انجام دهد این است که هر مدیری که می‌خواهد مسئولیتی بپذیرد باید بپذیرد که ما را به هدف مشخص شده خواهد رساند و اگر نتوانست برساند باید جوابگو باشد.

پزشکیان ادامه داد: مدیران بسیاری داریم که نه تنها ما را به اهداف مشخص شده نمی‌رسانند بلکه وضعیت را بدتر می‌کنند و فوق العاده مدیریت هم دریافت می‌کنند و ادعای ریاست هم دارند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر این که باید اصلاحات و تغییرات اساسی در نوع برخورد با مدیران شکل بگیرد، تاکید کرد: علت آن که نتوانستیم خیلی از برنامه‌ها از جمله برنامه ششم توسعه را به هدف برسانیم این است که افرادی که در سیستم حضور داشتند اصلا از برنامه خبر نداشتند، هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای این کار را نداشتند. مجموعه این عوامل باعث می‌شود که ما از دستیابی به اهداف خود دور شویم، در نتیجه هر دولت یا هرفردی که می‌خواهد سرکار بیاید اهمیتی ندارد بلکه آنچه مهم است این است که نباید راه و مسیر را تغییر داد و هدف را گم کرد، اما هر کسی که مسئولیت را می‌پذیرد باید پاسخگو باشد که می‌تواند در آن جایگاهی که قرار دارد، سیستم را به اهداف خود برساند.

انتهای پیام/

نظر شما