شناسهٔ خبر: 67122547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

پزشکیان: اولویت ما اجرای سیاست‌های کلی و برنامه‌های موجود است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه قرار نیست برنامه جدیدی تهیه کنیم و قرار نیست سیاست جدیدی را عنوان کنیم‌؛ بیان کرد: اگر روزی سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم، قطعا اولویت ما رفتن به طرف سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که به آنجا برسیم.

صاحب‌خبر -

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امشب(دوشنبه، ۲۱ خرداد) در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما با اشاره به برنامه‌های خود، عنوان کرد: در ایام ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری در زمانی که در اختیار داشتم این نکته را عنوان کردم که قرار نیست برنامه جدیدی تهیه کنیم و قرار نیست سیاست جدیدی را عنوان کنیم‌.

وی افزود: سیاست‌های مقام معظم رهبری در این باره مشخص است و نهایتاً کاری که دولت محترم در گذشته بر اساس کارشناسی انجام داده، تبدیل به قانون شده است و طبیعتاً هر دولتی که انتخاب شود باید برنامه نوشته شده را در راستای سیاست‌های کلی اجرا کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم اصولاً نباید تا این دوره بیشتر برنامه‌های ما معطل مانده باشد و چشم اندازی که مقام معظم رهبری مشخص کردند و طبق آن باید به کشور اول منطقه تبدیل می‌شدیم، فقر را از بین می‌بردیم و به یک عدالتی می‌رسیدیم، نشان از آن دارد که ما در اجرا نتوانسته‌ایم آن سیاست‌ها را پیاده‌سازی کنیم.وی ادامه داد: در نتیجه اگر روزی سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم قطعاً اولویت ما رفتن به سوی سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که ما را به آن نقطه برساند.

برنامه‌ هفتم توسعه باید اجرایی شود

پزشکیان گفت: هنگامی که دولت‌ها برنامه‌ای را اعلام می‌کنند. در راستای نیل به آن برنامه‌ها کارهای کارشناسی را صورت داده‌اند. یعنی هنگامی که دولت برنامه‌ای را ارائه کرده است حتماً در پشتوانه این برنامه هم از نظر منابع هم از نظر نیروی انسانی هم از نظر پیش‌بینی‌های لازم باید اقدامات لازم صورت می‌گرفته است.
وی افزود: ما وظیفه نداریم که دوباره برنامه‌ای را در این راستا طراحی و اجرا کنیم بلکه وظیفه ما این است که برنامه‌ای که دولت با کارشناسی جهت اجرا به مجلس ارائه کرده، روش‌ها و تمهیدات را طوری طراحی کرده است که ما را بتواند به آن اهداف برساند.او عنوان کرد: قدم اول این است که جهتی که دولت در پیش گرفته بود را ادامه دهیم و سعی کنیم تا برنامه‌ها را به شکل صحیح و به موقع اجرایی کنیم.
اگر در ارزیابی‌هایی که در آینده ممکن است شکل بگیرد آن‌گاه مشخص شود که برنامه یا نیروهایی که در آن وجود دارد ممکن است از نظر اجرایی نواقصی داشته باشند، اصلاحاتی باید در مسیر شکل بگیرد.پزشکیان عنوان کرد: در غیر این صورت اصولاً هر لایحه‌ای که از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود پیش از ارائه توسط کارشناسان با توجه به منابع در اختیار بررسی می‌شود.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم اظهار کرد: مشکلی که ما معمولاً در دولت‌ها و تغییر مدیریت‌ها به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات با آن روبرو هستیم، این است که هر کسی مسیر اجرای برنامه را تغییر داده و راه دیگری را انتخاب می‌کند. در صورتی که از نظر علمی مسیر اجرای برنامه مشخص است و باید طبق آن اجرایی شود.

لازم نیست برنامه جدیدی را طراحی کنیم

وی افزود: وظیفه فردی که به جای نفر قبلی در مسئولیت حاضر می‌شود این است که راه تعیین شده را طی کند نه اینکه راه جدیدی را طراحی کند. اگر راه نامناسب بوده است آنگاه باید نشست کارشناسی مجددی برای آن برگزار شود اما اگر راه مناسب است آن‌گاه لازم نیست که برنامه جدیدی را طراحی کرده و بنویسیم.پزشکیان با بیان اینکه نقشه و مسیر راه مشخص است و مجریان باید مسیر دسترسی و دستیابی به هدف را دنبال کنند، تصریح کرد: در نتیجه نیاز به اینکه مجدداً برای این برنامه یک برنامه جدید را طراحی کنیم، وجود ندارد و ممکن است با انجام این کار همه مسیر برنامه تغییر پیدا کند.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به تناقضات احتمالی برنامه هفتم توسعه با برنامه دولت خود تأکید کرد: تناقض اگر در جهت خلاف سیاست باشد آنگاه باید اصلاح شود ولی اگر این برنامه در جهت آن سیاست باشد طبیعتاً باید اجرایی شود. اگر این برنامه نیاز به یک بازنگری جهت تسریع در اجرا دارد باید استراتژیک ما را به آنجا برساند را پیاده کرد. وی ادامه داد: معمولا در سیستم‌هایی که در دنیا وجود دارد و مطالعاتی که انجام شده، بانک جهانی ۴۰ کشور را مطالعه کرده است که چگونه دولت‌ها می‌توانند ساختار و روند به سمت هدف را اصلاح کنند و بتوانند مسیر صحیح را طی کنند. کاری که باید در دولت انجام دهیم این است که اید مجریان را چابک‌تر کنیم تا ما را به آن هدف برسانند. پزشکیان افزود: اصلاحات و تجربیات بین‌المللی آنچه در اختیار کارشناسان قرار داده است که سه اصل و ۵ استراتژی بر اساس آن تعیین شده است. یعنی ما جهت رسیدن به این اهداف در مسیر باید آن را انجام دهیم که سه اصل؛ اول، مسئولیت پذیری، دوم، روش و راه و سوم، پاسخگویی هستند.

دستیابی کشور منوط به مشخص بودن مسئول و مسیر است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: هیچ حاکمیت و دولتی در این ۴۰ کشور مطالعه شده بدون این اصول نتوانسته‌اند به اهداف خود دست پیدا کنند. یعنی اگر می‌خواهیم کشور به اهداف خود دست پیدا کند باید مشخص شود که چه کسی مسئول است، چه باید بکند و اگر نکرد باید پاسخگو باشد. وی افزود: چرا که در کشور بنگاه‌های بسیاری داریم که در اختیار برخی افراد قرار دارند، کار را به عهده گرفته‌اند، مدیریت می‌کنند ضرر می‌دهند و به آن‌ها فوق العاده مدیریت پرداخت می‌کنیم. در حالی که ما در هیچ کجای جهان شاهد نیستیم که به مدیری که سیستم را تخریب و از هدف دور می‌کند هیچ‌گاه فوق العاده مدیریت پرداخت نمی‌کنند.پزشکیان با اشاره به ۵ استراتژی بین المللی در حوزه مدیریت بیان کرد: اول، مدیریت عملکرد نیروی انسانی است. دوم، پرداخت دستمزد بر اساس فعالیت افراد است، اگر در سیستم اداری یا تغییراتی که می‌خواهد ما را به هدف برساند، پرداخت را بر اساس عملکرد به نیروهای انسانی انجام دهیم، نه بر اساس روز کاری. چرا که این روش می‌تواند ما را راحت‌تر به هدف برساند.

مدیرانی در حال فعالیت هستند که خلاف برنامه توسعه عمل می‌کنند

وی ادامه داد: سوم، استراتژی بعدی اعطای اختیارات است. یعنی ما باید به آن‌ها اختیار واگذار کنیم تا بتوانند فعالیت مد نظر را انجام دهند. چهارم، کنترات می‌بندند که خدمت یا هدفی را به یک کارگروه واگذار می‌کنند و در صورت اینکه کارگروه مذکور توانست به هدف مشخص دست پیدا کند آن‌گاه منابع مالی را دریافت خواهد کرد. پنجم، مدیریت عملکردی است که اگر بخواهیم این روند را اصلاح کنیم باید در روش اجرای کار میان نیروهای انسانی یک تغییراتی به وجود بیاوریم.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در بازه کنونی هیچ کسی مسئولیت را قبول نمی‌کند و مدیرانی مشغول به کار می‌شوند که از برنامه مطلع نیستند و آن را اجرا نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: کاری که باید حاکمیت انجام بدهد این است که هر مدیری که می‌خواهد مسئولیت را قبول کند اصولاً باید بپذیرد که ما را به هدف مشخص شده خواهد رساند.وی افزود: مدیران بسیاری داریم که نه تنها ما را به هدف مشخص خود نمی‌رسانند بلکه وضعیت را بدتر می‌کنند و فوق العاده مدیریت دریافت کرده و ادعای ریاست هم دارند. اصلاحات و تغییرات اساسی باید در نوع برخورد با مدیران شکل بگیرد.پزشکیان ادامه داد: چرا که علت عدم توفیق در دستیابی برنامه‌های توسعه مانند برنامه ششم توسعه به اهداف خود این است که افرادی که در سیستم حضور داشتند اصلاً از این برنامه خبر نداشتند و هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای آن را نداشتند. یعنی مجموعه عوامل باعث می‌شود که ما را از دستیابی اهداف خود دور سازد.

بهره‌وری در کشور وابسته به مسئولیت پذیری در کار است

وی گفت: در نتیجه هر دولت یا فردی که می‌خواهد سر کار بیاید اهمیتی ندارد بلکه آنچه مهم است این است که نباید راه و مسیر را تغییر داد و هدف را نباید گم کنیم، اما، هر کسی که مسئولیت را می‌پذیرد باید متعهد شود که می‌تواند در جایگاهی که قرار می‌گیرد. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی‌های خود درباره برنامه هفتم توسعه و تلفیق اجزای این برنامه با اهداف دولت در راستای بهبود وضعیت اقتصاد خود تاکید کرد: بهره وری به این باز می‌گردد که مسئولیت پذیری در کار وجود دارد یا خیر. وی گفت: ما در سیستم بودجه‌ریزی خود هزینه کرد را به اسم عملکرد اعلام می‌کنیم. هزینه کرد یعنی به طور مثال وقتی می‌خواهم بابت دو لیوان، ۱۰ تومان پرداخت کنم به جای آن ۱۰۰ تومان پرداخت کنم. دولت این عدد را به عنوان عملکرد بیان می‌کند در حالی که این عدد مربوط به هزینه کرد است نه عملکرد.پزشکیان افزود: آنچه از نظر علمی در جهان درباره آن بحث می‌کنند، این است که به طور مثال در پزشکی موضوعاتی مانند اقتصاد درمان را داریم و مشابه آن در سایر بنگاه‌ها نیز وجود دارد. من به عنوان یک پزشک قرارداد می‌بندم که ظرف یک سال ۴۰۰ یا ۵۰۰ عمل جراحی انجام بدهم، تعداد مشخص کلاس برگزار کنم کار مدیریتی انجام دهم و چند مقاله ارائه کنم.

فرآیندهای پرداخت دستمزد باید اصلاح شوند

وی افزود: اگر این کار را انجام دادم و این کارها ارزیابی شدند در صورت تطابق با قرارداد به طور مثال ۱۰۰ میلیون تومان به من پول پرداخت می‌کنند اما در صورتی که من به قرارداد عمل نکردم نباید به من دستمزدی پرداخت شود. قیمت کالای خدمت را مشخص و سپس با من قرارداد منعقد می‌کنند و در قبال قیمت مشخص شده به من پول پرداخت می‌کنند.پزشکیان اظهار کرد: اکنون من اگر حتی کار کنم یا کار نکنم هم به من دستمزد پرداخت می‌کنند. فرد دیگری ۱۰۰ برابر کار کند یا فرد دیگری هیچ کاری انجام ندهد همه ما سه نفر به یک میزان دستمزد دریافت می‌کنیم. لذا تا مکانیزم خود را اصلاح نکنیم و بین فردی که کار می‌کند با فردی که کار نمی‌کند فرق نگذاریم امکان اینکه بتوانیم بهره‌وری را اصلاح کنیم، نداریم. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: هنگامی که برخی از برادران حقوقی به مجلس آمده بودند تا برای مکانیزم‌های دستمزد و حقوق کف و سقف تعیین کنند به آن‌ها عنوان کردم که از نظر اعتقادی خداوند می‌گوید اگر یک ذره کار خوب انجام دهید پاداش می‌گیرید و ذره‌ای هم کار ناپسند انجام بدهید، پاداش می‌گیرید. اگر ما در سیستم دولتی فعالیتی انجام بدهیم دستمزد دریافت می‌کنیم و اگر فعالیتی هم انجام ندهیم مجدداً دستمزد دریافت خواهیم کرد. وی ادامه داد: این مکانیزم از نظر اعتقادی ناصحیح و ناپسند است از نظر علمی نیز، در سطح جهان نیز به این گونه است که هر کسی که فعالیت کند دستمزد دریافت خواهد کرد نه اینکه فردی فعالیتی انجام ندهد و در قبال آن دستمزد دریافت کند بلکه فردای آن روز که فعالیتی انجام نشود آن فرد را از سازمان مذکور اخراج می‌کنند.

نباید منابع کشور به شکل نامتوازن توزیع شود

پزشکیان با بیان اینکه هر سازمان یا بنگاه مجموعه‌ای از اهدافی را برای خود معین کرده و باید به آن‌ها دست پیدا کند، تاکید کرد: اگر قرار باشد که کارمندی فعالیتی انجام ندهد آنگاه سازمان یا بنگاه هیچ‌گاه به رسالت یا اهداف خود دست پیدا نمی‌کند. وی افزود: در نتیجه، بهره‌وری با هدفمند کردن فعالیت‌ها، مسئولیت پذیری نیروهای انسانی در جهت آن فعالیت و پاسخگویی امکان‌پذیر است وگرنه هیچ امکانی برای دستیابی به اهداف وجود ندارد. البته این امر نیاز به زمان و مدت مشخص دارد و باید با نیروها جلسه‌ای برگزار کرد تا به نیروها آموزش ارائه کرد تا اصلاح شوند. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه عدالت یکی از مسائل گمشده در کشورمان است، خاطرنشان کرد: ما از عدالت صحبت می‌کنیم اما هیچ‌گاه سهم مناطق محروم را به شکل صحیح پرداخت نمی‌کنیم؛ هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر منابع و هم از نظر فضا و تجهیزات و امکانات. وی ادامه داد: شما به مرزهای ما نگاه کنید به طور مثال نفت و گاز و آب در خوزستان قرار دارد اما هنگامی که به روستاهای این مناطق سفر کنید در بسیاری از آن‌ها مشکل بی‌آبی و کم آبی وجود دارد. یعنی غیر قابل قبول است که منابع را بدین شکل نامتناسب هزینه کنیم. سیستان و بلوچستان و کردستان نیز به این شکل هستند، اگر به آن‌ها نگاه کنیم عدالتی که از آن سخن می‌گوییم در میدان عمل وجود ندارد.

ساختار اداری ما باید از دستمزد خود راضی باشند

وی افزود: همه در اطراف تهران در حال توسعه هستند ولی اگر به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری نگاه بیاندازیم پیشگیری از توسعه نامتوازن و‌ انتقال نیروها به مناطقی است که تعادل بین منابع و مصارف وجود داشته باشد و یک آینده جلوتر را بتوانند برای خود متصور باشند.پزشکیان گفت: به نظر بنده تهران و شهرهای بزرگ ما روزی در بی‌آبی غرق خواهند شد و با مشکل بسیاری روبرو خواهند شد چنان که اصفهان نیز در چنین وضعیتی قرار دارد. محیط زیست را به کلی نابود کرده‌ایم و وضعیت روز به روز در این منطقه در حال بدتر شدن است. وی ادامه داد: در نتیجه، کاری که باید بر اساس سیاست‌های کلی انجام بگیرد؛ مدیریت عملکرد نیروی انسانی، پرداخت بر اساس عملکرد، اعطای اختیار و پاسخگویی و مسئولیت خواستن و قرارداد با نیروهاست. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر مشتریان داخلی ما ناراضی باشند آن‌گاه بهترین برنامه‌های موجود را هم ارائه کنیم نمی‌توانیم به هدف دست پیدا کنیم خاطرنشان کرد: مشتریان داخلی ما همان کارمندها و پرسنلی هستند که برای ما کار می‌کنند تا ما را به هدف برسانند. البته فرقی نمی‌کند که چه کسی باشند بلکه مشتری ما هستند.وی افزود: این مشتری باید راضی باشد تا بتواند به مشتری بیرونی خدمات و سرویس بدهد هنگامی که مشتری راضی نیست و پولی که به او می‌دهم می‌تواند یک منزل با آن اجاره کند و زندگی خود را بگذراند و فشار مالی بسیاری بر روی او وجود دارد، انتظار اینکه بتواند سایر امور را برای یک سازمان یا بنگاه به شکل صحیح انجام دهد، غیر ممکن است.

اگر می‌خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه‌گذاری انجام دهیم

پزشکیان تصریح کرد: ما باید به نیروهای داخل سیستم مانند پزشکان، معلمان، کارمندان، پرستاران، شرکتی‌ها و سایرین داشته باشیم و کاری کنیم که زندگی آن‌ها تامین شود.نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های خود درباره رشد اقتصادی مورد اشاره در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: بر اساس نظر کارشناسان، اقتصاد علم وسیعی است و اگر می‌خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه‌گذاری انجام دهیم؛ چرا که بدون سرمایه‌گذاری نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش می‌یابد؛ سرمایه‌گذاری نیز به این بستگی دارد که ما چه محدوده‌ای از بازار را در نظر می‌گیریم.وی افزود: آیا فقط کشور را می‌بینیم یا اینکه منطقه را نیز در نظر می‌گیریم؟ هرچقدر دید ما وسیع‌تر باشد طبیعی است رشد ما افزایش بیشتری را تجربه می‌کند. اگر می‌خواهیم به رشد مورد نظر برسیم باید به دو کار اساسی که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری نیز به آن اشاره شده، عمل کنیم.پزشکیان ادامه داد: گام اول مشارکت مردم و به صحنه کشیدن آنها در اقتصاد و سپس شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است؛ الان بین مردم و دولت شکاف ایجاد شده است و باید مردم را در صحنه نگه داریم؛ باید مغزها، استعدادها و نیروهای نخبه‌ای که به دلیل رفتارهای ما در حال خروج از کشور هستند را در کشور نگه داریم؛ چراکه این افراد می‌توانند ما را به رشد مورد نظر برسانند.

وجود امنیت اساس سرمایه‌گذاری است

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن تاکید بر لزوم شکل ‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان کشورهای منطقه و ایران گفت: برای این سرمایه‌گذاری باید رضایت و امنیت برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد تا او در کشور ما سرمایه‌گذاری کند؛ ما نمی‌توانیم با قانون‌های و تصمیمات خلق‌الساعه و تغییرات مدیریتی و روشی به چنین اهدافی دست یابیم. وی ادامه داد: با ثبات در قانونگذاری و تصمیم‌گیری و همچنین ثبات در برخورد با تولید کنندگان، احترام به نخبگان و توانمندان و همچنین توجه به افکار و ایده‌های آن‌ها و برداشتن موانع از سر راه این افراد می‌توان به رشد ۸ درصدی دست یافت.پزشکیان با بیان اینکه با شعار نمی‌توان به رشد ۸ درصد و اهداف دیگر دست پیدا کرد، گفت: زمانی که توانستیم با مردم آشتی کنیم و اعتماد سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار را جلب کنیم و به کارشناس و تولید کننده احترام بگذاریم، دستیابی به اهداف نیز امکان پذیر است.

لزوم مشارکت مردم در اداره کشور در ابعاد مختلف

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌های او می‌تواند عملکرد منفی سرمایه‌گذاری را به تراز مثبت برساند، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های ما همان برنامه‌ریزی‌های دولت است و ما باید نگاهمان را اصلاح کنیم؛ من به عنوان سیستم و مدیر باید مردم را به عنوان سرمایه‌های کشور ببینیم؛ رهبری شعار سال را تولید با مشارکت مردم تعیین کردند.وی افزود: غیر ممکن است که با نگاهی محدود و افرادی که فقط اطراف خود را مشاهده می‌کند، مردم را جلب کرد و مشارکت آن‌ها را عملیاتی کرد، بلکه هنگامی می‌توانیم مشارکت مردمی را ایجاد کنیم که بیایند و آزاد باشند و بدانند که ما با آن‌ها می‌توانیم به اهداف دست پیدا کنیم؛ منظور از مردم آن نخبه و آن سرمایه‌گذاری است که به خاطر رفتار اشتباه من به عنوان دولت در حال فرار کردن از کشور است.

برنامه هفتم توسعه با کارشناسی به مجلس ارائه شده است

پزشکیان با بیان اینکه اگر دولت من روی کار بیاید، دست این افراد را می‌بوسیم و از آن‌ها خواهش می‌کنیم تا در کشور بمانند، خاطرنشان کرد: چرا که اگر این افراد در کشور ماندند و سرمایه‌گذاری کردند ما می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و رشد اقتصادی را تحقق دهیم. باید بپذیریم که اگر می‌خواهیم به اهداف سیاست‌های کلی دست یابیم دنبال افرادی بگردیم که مهارت و علم را دارند.وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا محتوای برنامه هفتم توسعه را برای تحقق اهداف سیاست‌های کلی کافی می‌داند یا خیر،‌ تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت برای تدوین برنامه هفتم کار کارشناسی انجام داده است، محتوای آن را مشاهده نکرده‌ام. به همین دلیل، نمی‌توان قضاوت کنم، اما تصور من این است که حتماً دولت کار کارشناسی انجام داده است که این برنامه را به مجلس ارائه کرده است.پزشکیان تاکید کرد: به نظر من باید جذب مشارکت دانشگاهیان، نخبگان، تولیدکنندگان و کسانی که در بازار سرمایه و تولید فعال هستند، انجام شود و موانع از پیش روی این افراد برداشته شود.

امروز نه دستورالعملی به مسئولان داده می‌شود و نه از آن‌ها تحقق برنامه‌ها مطالبه می‌شود

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه هر فردی که می‌خواهد در سیستم مسئولیت بپذیرد باید دستورالعمل روشنی در اختیار او قرار بگیرد، تصریح کرد: امروز نه دستورالعملی به مسئولان داده می‌شود و نه از آن‌ها تحقق برنامه‌ها مطالبه می‌شود. وی ادامه داد: به نظر من ما در مملکت به نوشتن روزانه قانون نیازی نداریم بلکه باید به قوانین موجود توجه و آن‌ها را اجرایی کنیم و مجلس نیز موظف است اجرای قوانین موجود را از دولت‌ها مطالبه کند.

شفاف‌شدن داده‌ها راه جلوگیری از قاچاق، رانت و رشوه است

پزشکیان با بیان اینکه داده‌ها در کشور باید شفاف شوند، تصریح کرد: اگر داده‌ها در کشور شفاف شود به راحتی می‌توان جلوی قاچاق، زمین خواری، رانت و رشوه را گرفت. در مجلس وقتی برخی می‌خواستند با fatf مخالفت کنند، می‌گفتند که اگر این موضوع را بپذیریم آمریکا می‌فهمد که چقدر پول را در کجا هزینه کردیم.وی افزود: من با پذیرفتن یا نپذیرفتن fatf کاری ندارم اما معتقدم که باید ‏fatf داخلی پیاده کنیم و حداقل کاری کنیم که در کشور ما پول گم نشود. علت گم شدن پول در کشور به دلیل عدم شفافیت در داده‌ها است، این در حالیست که قوانین مربوط به این موضوع نیز وجود دارد.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت احتمالی خود جهت تحقق اهداف برنامه هفتم در خصوص ریشه‌کن‌شدن فقر مطلق اظهار کرد: دولت من قرار است همان برنامه‌ای که نوشته شده را اجرایی کند؛ آنچه که می‌تواند هزینه را از دوش مردم بردارد و ما را به عدالت نزدیک کند این است که دولت، مجلس و قوه قضاییه بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند.
وی افزود: ما برای عده‌ای مدارسی را ایجاد کرده‌ایم که با هزینه‌های سرسام‌آور اداره می‌شود و کسانی که وارد دانشگاه‌های دولتی می‌شوند نیز از این دانشگاه‌ها هستند. اگر می‌خواهیم ضریب جینی اصلاح شود باید بر اساس عدالت آموزش و خدمات سلامت ارائه دهیم و به سالمندان و مناطق محروم توجه ویژه کنیم.پزشکیان ادامه داد: باید مسئولان بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند؛ اگر این کار را انجام دهیم مردم می‌توانند به ما اعتماد کنند اما اگر این کار را نکنیم ضریب‌ها صرفا عددهایی است که نوشته شده است و محقق نمی‌شود و در نهایت نیز تقصیر را نمی‌پذیریم و به گردن آمریکا می‌اندازیم.

تغییر ریل و مسیر وظیفه هر دولت نیست

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم تصریح کرد: ما باید خود را اصلاح کنیم و اگر خودمان را اصلاح کنیم مردم عزیز کشورمان به ما اعتماد می‌کنند و ما را قبول خواهند کرد؛ در آخرت از صداقت ما سوال خواهند کرد؛ اگر با مردم صادقانه رفتار کنیم، مردم عزیز ما عزیز و بزرگ هستند و پای انقلاب مانده‌اند. وی افزود: در جریان فاجعه ای که اتفاق افتاد و رئیس جمهور محترم و عزیزان را از دست دادیم مردم باز به خیابان‌ها آمدند و حماسه خلق کردند؛ این مردم ارزش آن را ندارند که با آن‌ها صادق نباشیم بلکه باید به آن‌ها با صداقت رفتار کنیم.پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت خود درباره مولدسازی اموال دولت تصریح کرد: معتقدم که دولت در گذشته حتماً در این زمینه برنامه داشته است و ما نیز آن برنامه‌ها را اجرا خواهیم کرد. اگر برنامه‌ای داشته باشد ما قرار نیست آن را تغییر دهیم و حتماً آن را اجرایی می‌کنیم. وی ادامه داد: وظیفه هر دولتی که می‌آید تغییر ریل و مسیر نیست بلکه رفتن بر مسیری است که پیشتر طراحی شده است؛ حال اگر در این طراحی اشکالی وجود دارد می‌توان نواقص را با کار کارشناسی برطرف کرد.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان خطاب به ملت ایران تصریح کرد: امیدوارم خداوند ما را شرمنده مردم عزیز کشورمان که تا امروز صادقانه پای انقلاب مانده‌اند و سختی‌ها را با جان دل پذیرفتند، اما لایق وضعیت فعلی نیستند که ما برای آن‌ها ایجاد کرده‌ایم، نکند.

برچسب‌ها:

نظر شما