شناسهٔ خبر: 67296576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

امام جمعه اردبیل: عجیب است که بعضی روی اَخم و تَخم آمریکایی‌ها حساب باز می‌کنند/ عملاً اعتقاد دارند که هر چقدر با ما بدرفتاری کنند، جا دارد کوتاه بیاییم/ هر سیاستمداری روی آمریکا در آینده حساب باز کند از فهم سیاسی بی‌بهره و در نهایت خود تحقیری و ذلت است

امام جمعه اردبیل بیان کرد: عجیب است که بعضی از سیاستمداران ما به اَخم و تَخم آنها حساب باز می‌کنند و عملاً اعتقاد دارند که آنها هر چقدر با ما بدرفتاری کنند جا دارد که ما در برابر آنهاکوتاه بیاییم هر سیاستمداری به آنها دل ببندد و یا مرعوب آنها شود و یا برای آنها در آینده حساب باز کند او از فهم سیاسی و از معادلات جهانی کاملاً بی‌بهره و در نهایت خود تحقیری و ذلت است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هرگونه تشکیک در نتیجه انتخابات ظلم به نظام و خیانت به کشور است و بعد از اعلان نتیجه باید همه تسلیم باشند و اگر اعتراضی هست باید از مبادی قانونی پیگیری شود.

آیت الله عاملی سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل اظهار داشت: توصیه ما به مردم این است که سیستم انتخابات ایران به حدی پیشرفته و حساس است که امکان هرگونه تخلف و تخطی و جابجایی رای در آن ممکن نیست و لذا هرگونه تشکیک در این خصوص ظلم به نظام و خیانت به کشور است بعد از اعلان نتیجه باید همه تسلیم باشند و اگر اعتراضی هست باید از مبادی قانونی پیگیری شود قطعاً هوادارانی که به هوای پُست و سمتی خود را به آب و آتش می‌روند راضی به نتیجه نخواهند شد و احتمالاً حرف‌هایی بزنند که شایسته کشور ما نیست.

وی با بیان اینکه کشور ما همیشه از سهم خواه‌ها ضربه دیده است، خاطرنشان کرد: این سهم خواه‌ها در ستاد‌ها خیلی زودتر از اعلان نتیجه پست‌ها را بین خودشان تقسیم کرده اند و بلکه روی آن دعوا هم کرده اند کاندیدا نیز این سیئات را می‌داند، ولی می‌گوید موسم انتخابات موسم طرد نیست، یعنی باید به همه این‌ها مدیون بشوم البته داور اصلی در این عرصه خود ملت ماست.

امام جمعه اردبیل گفت: تکرار می‌کنیم انتخابات نعمت است و نباید تبدیل به نقمت و شقاق شود و صفوف ملت به هم بخورد هر نامزدی در فعالیت انتخاباتی خود قبل از رأی‌گیری و بعد از انتخابات کاری بکند که نتیجه آن مرزبندی بین انسان‌ها و به هم خوردن وحدت و انسجام ملی باشد خائن اول است. مناظره انتخاباتی نقطه قوت دموکراسی انقلاب اسلامی در منطقه و بلکه در جهان و بزرگترین کمک به ملت برای انتخاب فرد اصلح است.

وی با اشاره به برگزاری مناظرات انتخاباتی بین نامزد‌های ریاست جمهوری اظهار کرد: مناظره انتخاباتی نقطه قوت دموکراسی انقلاب اسلامی در منطقه و بلکه در جهان و بزرگترین کمک به ملت برای انتخاب فرد اصلح است. چنین اقدام دموکراتیک در سیستم‌های بسته حکومتی وجود ندارد و بنابراین در غالب کشور‌های دنیا چنین فضای بازی به چشم نمی‌خورد و این از برکات خون شهداو برکات انقلاب اسلامی است.

عاملی ادامه داد: غالب دولت‌ها از چنین فضایی می‌ترسند، ولی جمهوری اسلامی هیچ واهمه‌ای ندارد به همین دلیل اجرای مناظره در ایران در انتخابات ریاست جمهوری معضل بزرگی برای دولت‌های مستبد منطقه شده و لرزه به جان آن‌ها انداخته و ملت‌های آن‌ها را به آن‌ها کاملاً بدبین کرده و ملت‌ها را بیدار و آن‌ها را متوجه حقوق اساسی خود که از آن محروم هستند، کرده است.

وی بیان کرد: دولت‌های اروپایی و آمریکایی نیز یک کلمه در فضیلت و حُسن چنین فضای باز سیاسی حرف نمی‌زنند و با صراحت می‌گویند اسرائیل دموکراتیک‌ترین دولت منطقه است. من خودم تصریح آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را خواندم که گفتند دو کشور دموکراتیک‌ترین کشور در خاورمیانه است یکی اسرائیل و دیگری یک کشور عربی ثروتمند که انتخابات سهل است حتی قانون اساسی هم ندارد.

آیت الله عاملی گفت: در عین حال باید توجه کرد که مناظره مثل خود انتخابات نعمت است و نعمت نباید تبدیل به نقمت شود مناظره برای این است که ملت ما هم از شخصیت و برنامه‌های مناظره کنندگان آگاه شوند و هم درجه وثوق ملی بالا برود و هم انگیزه بیشتری برای شرکت در انتخابات درست شود.

وی در تبیین برخی از آسیب‌های مناظرات خاطرنشان کرد: متأسفانه این مناظرات در کنار آثار مثبت لطمات بدی نیز به کشور، نظام اسلامی و وثوق ملی داشت؛ زیر سؤال بردن نفیس‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی، تنقیص یکدیگر، خارج شدن از طور انصاف، عصبانیت و وعده‌های غیرممکن که مصداق دروغ است، زیر پا گذاشتن منافع ملی کلی‌گویی و عجز از ارائه برنامه‌های دقیق و تفصیلی برای بحران‌های مهم اقتصادی کشور مثل تورم دو رقمی استمراری.

امام جمعه اردبیل در ادامه آفت‌های مناظره را یادآور شد و بیان کرد: قصد غلبه ولو از طرق غیرمشروع و غیرمعقول سخنان پوپولیستی و عوام پسند استخدام عواطف و رها کردن تمرکز روی مهامّ امور ... در نتیجه درست کردن سوژه و سند برای رسانه‌های معاند خارجی، البته ما در اول راه هستیم و احتیاج به بلوغ و مدنیت خاص برای پایبندی به آداب مناظره آرمانی داریم و اینجانب در حدود ۲۰ جلسه آداب مناظره آرمانی را در رادیو وزین معارف در برنامه مسیر سربلندی بیان کردم که می‌تواند به عنوان منشور دائمی برای مناظره آرمانی ثبت و نشر شود.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در خصوص آداب مناظره و بلکه آداب فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی مطلب نفیسی دارند و می‌فرمایند؛ افرادی که وارد میدان انتخابات شده‌اند از بد اخلاقی، بددهنی، توهین و تهمت به دیگران در تبلیغات و فضای مجازی و همچنین از سیاه‌نمایی و بیان مطالب دروغ و خلاف واقع برای جلب نظر مردم اجتناب کنند چرا که این کار‌ها موجب سلب برکت و عنایت الهی می‌شود.

خطیب جمعه اردبیل با ارائه توصیه‌هایی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات پیش‌رو تصریح کرد: در حال حاضر توصیه اول ما شرکت در انتخابات است مبادا دفتر حسنات مردم از این حسنه بزرگ خالی باشد.

آیت الله عاملی افزود: بدون تردید انتخاب انسان صالح و شایسته برای تولیت امور مسلمان‌های از تمام حسنات بالاتر است از طرفی حضور در صحنه مانور قدرت و اقتدار و انسجام ملی در برابر دشمنانی است که بیش از ۴۰ سال است در کمین کشور ما و ملت ما هستند هیچ انسان عاقلی در برابر دشمن غدار خود چراغ سبز نشان نمی‌دهد و هیچ عاقلی با تمکن از تعیین سرنوشت خود آن را به کس دیگری نمی‌سپارد.

وی ادامه داد: کسانی که گلایه‌ای از مدیریت کشور دارند دقت کنند که جمهوری اسلامی سلایق متفاوت اقتصادی و سیاسی را در معرض انتخاب ملت قرار داده است حالا موسم رفع گلایه با انتخاب فرد اصلح و سلیقه اصلح و تفکر اصلح است و بعد از انتخاب فردا دیگر جای گلایه نیست.

آیت الله عاملی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به درخواست جی -۷ از ایران مبنی بر توقف غنی سازی خاطرنشان کرد: اخیراً گروه ۷ که بعضی از جریانات سیاسی داخل ایران از آن‌ها به «جامعه جهانی» تعبیر می‌کنند از ایران خواست غنی‌سازی را متوقف کند و در این خصوص تهدید به تحریم هم کرد غافل از اینکه ترکش تحریم دیگر خالی است و آن‌ها تمام تیر‌های خود را انداخته اند و جز تحریم بعضی از افراد و شرکت‌ها دیگر مجالی برای تحریم ندارند.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: ملت بزرگ ایران یک سوال بسیار مهم در برابر این جماعت فزون خواه دارد و آن اینکه حاکم بین ما و شما توافق برجام است و شما آن را امضاء کرده‌اید و حتی به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است وقتی شما حتی به یک بند آن نیز عمل نکرده اید و ایران سال‌ها یک طرفه به آن عمل و خسارت بسیار سنگینی را در عمل یک طرفه متحمل شده است شما با چه رویی دوباره از ایران می‌خواهید که به التزام یک طرفه ادامه دهد؟

آیت الله عاملی افزود: این که ایران سال‌ها یک طرفه به برجام عمل بکند و خسارت سنگینی متحمل بشود و بالاترین اقدامات را برای نشان دادن حسن نیت انجام دهد، اما آن‌ها نه تنها به هیچ بندی از برجام عمل نکنند بلکه با تهدید به ایران بگویند که باز هم التزام یک طرفه را ادامه بده این کاشف از خبث سریره و نیت شوم بسیار وحشتناک آن‌ها درباره ایران است، البته آنچه در دلشان هست خیلی بالاتر از آن نفرتی است که به زبانشان جاری می‌شود.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: عجیب است که بعضی از سیاستمداران ما به اَخم و تَخم آن‌ها حساب باز می‌کنند و عملاً اعتقاد دارند که آن‌ها هر چقدر با ما بدرفتاری کنند جا دارد که ما در برابر آنهاکوتاه بیاییم هر سیاستمداری به آن‌ها دل ببندد و یا مرعوب آن‌ها شود و یا برای آن‌ها در آینده حساب باز کند او از فهم سیاسی و از معادلات جهانی کاملاً بی‌بهره و در نهایت خود تحقیری و ذلت است.

آیت الله عاملی اظهار کرد: چنین کرنشی شان ملت ما را کاملاً ویران و آبروی کشور و انقلاب را به حراج می‌گذارد و خلاف سیره مقام معظم رهبری است جای تاسف است که آن‌ها کشور بزرگی مثل ایران را تهدید می‌کنند در حالی که زمان تهدید گذشته است در سال ۹۵ ترامپ گفت وزیر دفاع من سگ هار است و من یک سگ هار را منصوب می‌کنم تا دیگران بدانند و بترسند. هر دولتی در ایران سر کار بیاید با اروپا و آمریکا در خصوص توان هسته‌ای باید چنان عمل کند که آن‌ها جرات طرح دوباره التزام یک جانبه را به زبان نیاورند.

امام جمعه اردبیل افزود: ملت ما دقت کنند که از ایران خطایی سر نزده تا محتاج به تذکر یا تهدید گروه هفت باشد علت فقط و فقط در ناکامی آن‌ها در خصوص حفظ اسرائیل و تامین امنیت اسرائیل می‌باشد برای آن‌ها بسیار سنگین است که این روز‌ها می‌بینند اسرائیل در آستانه فروپاشی است. اما آن‌ها یقین داشته باشند که اسرائیل امروز مرده‌ای است که با اقدامات فوق به حد افاقه نخواهد رسید.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما