شناسهٔ خبر: 67104926 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

کنعانی: آمریکا در برقراری آتش‌بس در غزه جدی نیست

خبرگزاری تسنیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: آمریکا در تمامی جنایات صورت گرفته در کنار رژیم صهیوتیستی بوده است و هیچیک از شواهد نشان نمی‌دهد که آمریکا در برقراری آتش بس جدی است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره جنایات رژیم صهیونیستی گفت: بار دیگر جنایت اسفناک رژیم را در اردوگاه النصیرات محکوم می‌کنم. این جنایت دردناک و غیر انسانی است. در این حمله وحشیانه صد‌ها نقر در خاک و خون غلتیدند. نکته دردناک دیگر این است که در گزارش‌های دیگر اینگونه مطرح شده که نیرو‌های نظامی آمریکا و انگلیس هم در اجرای این عملیات نقش داشتند. این بیانگر این است که در یک عملیات سه جانبه بیش از ۷۰۰ نفر از شهروندان بی گناه فلسطینی جان باختند. این یک آبروریزی بزرگ برای حامیان رژیم صهیونیستی است، فلذا این عملیات وحشیانه به شدیدترین عبارات محکوم است و ضرورت دارد جامعه جهانی بار دیگر مسئولیت‌های حقوقی خود را درک کرده و برای متوقف کردن ماشین کشتار رژیم اقدام جدی انجام دهد.

 آمریکا در برقراری آتش‌بس جدی نیست

وی در خصوص پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا برای آتش بس در غزه و استعفا‌های مقامات رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا در تمامی جنایات صورت گرفته در کنار رژیم صهیوتیستی بوده است. هیچیک از شواهد نشان نمی‌دهد که آمریکا در برقراری آتش بس جدی است. اگر ذره‌ای صداقت در آمریکا وجود دارد اول باید از ارسال تجهیزات به رژیم صهیونیستی و پر کردن زرادخانه تسلیحات رژیم پرهیز کند. استعفا‌های مقامات رژیم نشان دهنده فروپاشی داخلی و عدم دستیابی به هیچیک از اهداف تعیین شده علیه نوار غزه است و نشان دهنده شکست‌های راهبردی است. عوض شدن چند جنایتکار تغییری در ماهیت رفتار‌های جنایت آمیز این رژیم ایجاد نخواهد کرد.

مذاکرات لازم با مقامات کشور‌ها برای شرکت ایرانیان در انتخابات انجام شد

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری انتخابات در خارج از کشور و اقدامات انجام شده گفت: ملت ایران در پس یک رخداد تلخ و از دست دادن رئیس جمهور خدوم در آستانه یک رخداد سیاسی مهم و تعیین کننده است. تردیدی نیست برای دستگاه دیپلماسی مشارکت حداکثری مردم به ویژه در خارج از کشور بسیار حائز اهمیت است و دستگاه دیپلماسی به منظور ایجاد سازوکار‌های مناسب و شایسته از مدتی قبل اقدامات اولیه خودش را برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم را انجام داده است. با هماهنگی وزارت کشور کمیته‌ای شکل گرفته است و دستورالعمل‌های لازم به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور ابلاغ شده و با انجام سفر مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به برخی از کشورها، از آغاز فراهم آوردن شرایط مناسب اطمینان لازم را کسب کرده است. شهروندان ایرانی خارج از کشور به عنوان بخشی از عضو موثر جامعه ایرانی باید این حق را داشته باشند که در انتخابات شرکت کنند. مذاکرات لازم با مقامات کشور‌های ذی ربط برای شرکت ایرانیان در انتخابات انجام شد.

کمیته کنسولی اربعین حسینی

وی درباره کمیته کنسولی اربعین حسینی و اقدامات انجام شده گفت: وزارت خارجه ایران به عنوان مسئول کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین، برگزاری راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی را با جدیت از ماه پیش محل توجه قرار داده است. این کمیته از چند ماه پیش در وزارت خارجه شکل گرفته و نمایندگی‌های ذیربط تاکنون در محل وزارت خارجه حضور بهم رسانده‌اند. دستورالعمل‌ها صورت گرفته و شرح وظایف نمایندگی‌ها روشن و مشخص و به مسئولین ابلاغ شده است. همچنین مذاکرات لازم با مقامات عراق انجام شده است. ما از ماه‌های پیش عملا خودمان را برای کمک موثر به برگزاری مراسم حماسی اربعین آماده کرده‌ایم.

سفر علی باقری به عراق

کنعانی در خصوص سفر علی باقری به عراق و دستورکار‌های مشخص شده گفت: برنامه سفر آقای باقری به عراق را تایید می‌کنم. هماهنگی‌های اولیه برای انجام این سفر در حال صورت گرفتن است. مقامات عالی دولت عراق به منظور ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت ایران متعاقب شهادت رئیس جمهور و همراهان به ایران سفر کردند. آقای باقری هم به منظور گفتگو با مقامات عالی رتبه عراق و نیز تشکر و قدردانی از مقامات عراق به دلیل همدردی با دولت و ملت ایران به زودی به این کشور سفر خواهند کرد.

پرونده قضایی علیه آمریکا توسط خانواده‌های قربانیان پژاک

وی در خصوص پرونده قضایی علیه آمریکا توسط خانواده‌های قربانیان پژاک گفت: من از جزئیات پرونده اطلاع ندارم، اما اینکه در منطقه برخی طرف‌ها از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار سیاسی در مسیر تحقق اهداف غیرمشروع خود استفاده می‌کنند، این تخریب کننده امنیت منطقه‌ای است.

مقاومت در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه در قبال لبنان دست بسته نخواهند ماند

کنعانی در خصوص اخبار حمله به لبنان گفت: سیاست ایران حمایت از صلح و ثبات منطقه‌ای است. این یک اعتراف جهانی است که رژیم صهیونیستی مهمترین منبع ناامنی در منطقه است. اکنون بعد از ۸ ماه جنگ ظالمانه علیه نوار غزه جهانیان متقاعد شدن که این رژیم اشغالگر قدس است که در صدد ناامنی در منطقه است. تهدیدات رژیم علیه لبنان باید از سوی سازمان ملل با جدیت مورد توجه قرار گیرد و هرگونه اقدام تحریک آمیز علیه تمامیت ارضی این کشور مورد محکومیت شدید قرار بگیرد. مسئولیت حامیان رژیم صهیونیستی مشخصا آمریکا و انگلیس در این زمینه دوچندان است. آن‌ها باید با نفوذی که دارند هم دست از حمایت بردارند و هم مانع تداوم جنگ افروزی رژیم صهیونیستی شوند. حفظ ثبات و امنیت و تمامیت ارضی لبنان می‌بایست مورد توجه همه طرف‌ها قرار بگیرد. ارتش و دولت و ملت لبنان حق پاسخ هرگونه اقدام تجاوزکارانه را دارند و مقاومت در برابر اشغالگری ضامن ثبات و امنیت در لبنان است. صهیونیست‌ها باید بدانند که منظومه مقاومت در منطقه در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه در قبال لبنان و حاکمیت این کشور دست بسته نخواهند ماند.

درخواست بحرین برای عادی سازی روابط

وی درباره درخواست بحرین برای عادی سازی روابط گفت: ضمن تشکر از مقامات عالی دولت بحرین در ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و اعزام هیاتی به تهران جهت ابراز همدردی، ما مواضع بحرین را شنیدیم و محل توجه در مسیر مدیریت و از سرگیری روابط سیاسی دو کشور قرار خواهیم داد.

برچسب‌ها:

نظر شما