شناسهٔ خبر: 67104879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه: سفارت ارمنستان در ایران بازگشایی می‌شود/ آخرین وضعیت روابط با بحرین/ رژیم صهیونیستی دچار شکست‌های راهبردی شده‌است

صاحب‌خبر -

شفقنا- ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: جنایت اسفناک و هولناک رژیم صهیونیستی و حامیان او را در مرکز نوار غزه شدیدا محکوم می‌ کنیم. در این حمله وحشیانه صدها نفر متأسفانه در خاک و خون غلتیدند و 300 شهید و 400 مجروح حاصل این جنایت هولناک رژیم غاصب صهیونیستی است.

وی ادامه داد: نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در اجرای این عملیات نقش داشتند که بیانگر این است که در یک عملیات سه جانبه نه چهار اسیر صهیونیست بلکه بیش از 700 نفر از شهروندان فلسطینی کشته شدند.

کنعانی گفت: آمریکا و انگلیس در یک عملیات هولناک همدست رژیمی هستند که مرتکب همه انواع جنایت‌های شناخته شده بین‌المللی علیه ملت مظلوم فلسطین شده است.

وی درخصوص آتش بس در غزه گفت: در ارتباط با موضوع آتش‌بس آنچه مسلم است 8 ماه جنایت جنگی صهیونیستها علیه شهروندان فلسطینی با حمایت تمام عیار دولت آمریکا صورت گرفته است و در این مدت آمریکا با حمایت ‌های نظامی، سیاسی و تبلیغاتی در کنار این رژیم بوده است.

کنعانی بیان کرد: استعفاهای مکرر در کابینه صهیونیست ها و استعفاهای مقام های امنیتی نشان دهنده فروپاشی داخلی و عدم دستیابی این رژیم به هیچکدام از اهداف تعیین شده خود در عملیات 8 ماهه علیه نوار غزه است و نشان‌دهنده شکست‌های راهبردی و مداوم صهیونیستها در جنگ علیه غزه است.

ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور تشکیل شد

وی درخصوص تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور، گفت: برای دستگاه دیپلماسی مشارکت مردم و شهروندان ایران به ویژه در خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری که رخداد سیاسی بزرگ و تعیین کننده بسیار حائز اهمیت است. وزارت خارجه برای ایجاد ساز و کارهای شایسته و مناسب برای مشارکت حداکثری شهروندان ایرانی در خارج از کشور مدتی قبل اقدامات اولیه را برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم انجام شده است.

وی بیان کرد: با هماهنگی با وزارت کشور به عنوان مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور با مسئولیت وزارت امورخارجه شکل گرفته است و به همه نمایندگی و سیاسی کنسولی ایران ابلاغ شده است.

 سرپرست وزارت خارجه به عراق سفر می‌کند

کنعانی درباره سفر باقری به عراق اظهار داشت: برنامه سفر آقای باقری به عراق را تایید می‌کنم. هماهنگی‌های اولیه برای انجام این سفر در حال صورت گرفته است. مقامات عالی دولت عراق به منظور ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت ایران متعاقب شهادت رئیس جمهور و همراهان به ایران سفر کردند. آقای باقری هم به منظور گفت‌وگو با مقامات عالی رتبه عراق و نیز تشکر و قدردانی از مقامات عراق به دلیل همدردی با دولت و ملت ایران به زودی به این کشور سفر خواهند کرد.

وی عنوان کرد: تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان باید از سوی سازمان ملل با جدیت مورد توجه قرار گیرد و هرگونه اقدام تحریک آمیز علیه تمامیت ارضی این کشور مورد محکومیت شدید قرار بگیرد. مسئولیت حامیان رژیم صهیونیستی مشخصا آمریکا و انگلیس در این زمینه دوچندان است. آنها باید با نفوذی که دارند هم دست از حمایت بردارند و هم مانع تداوم جنگ افروزی رژیم صهیونیستی شوند.

وی اضافه کرد: حفظ ثبات و امنیت و تمامیت ارضی لبنان می‌بایست مورد توجه همه طرف‌ها قرار بگیرد. ارتش و دولت و ملت لبنان حق پاسخ هرگونه اقدام تجاوزکارانه را دارند و مقاومت در برابر اشغالگری ضامن ثبات و امنیت در لبنان است. صهیونیست‌ها باید بدانند که منظومه مقاومت در منطقه در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه در قبال لبنان و حاکمیت این کشور دست بسته نخواهند ماند.

 درخواست بحرین برای عادی سازی روابط

کنعانی به وضعیت روابط ایران و بحرین اشاره و خاطرنشان کرد: از مقامات عالی دولت بحرین در ابراز همدردی با با دولت و ملت ایران و اعزام هیئت عالی رتبه توسط وزیر خارجه این کشور به تهران و ابراز همدردی با ملت ایران تشکر می کنیم. اظهارات پادشاه این کشور درباره روابط با ایران را شنیدیم و محل اهتمام و توجه در مسیر مدیریت و به عبارتی از سرگیری روابط سیاسی دو کشور قرار خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران در ارتباط با موضوع هسته‌ای، اقدامات غیر سازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با وضعیت هسته‌ای ایران و برجام متهم اول و آخر هستند. اینگونه اقدامات از وجاهت قانونی و منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست. بجای اتهام زنی علیه ایران متوجه مسئولیت خود باشند و به مسئولیت خود عمل کنند.

وی ادامه داد: ایران به قوانین بین‌المللی پایبند است. ایران در ارتباط با فعالیت هسته‌ای خود در چارچوب آژانس و توافق جامع پادمان به تعهدات خود عمل می‌کند. فشارهای سیاسی برخی طرف‌های غربی از جمله در آمریکا و اروپا باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد حرفه‌ای خود شده و فعالیت‌های آژانس را تحت تاثیر رویکردهای سیاسی قرار داده است. اینگونه فشارها سازنده نخواهد بود. اینکه در نیت اینان چه می‌گذرد من نیت خوانی نخواهم کرد. ایران در چارچوب تکالیف خود عمل کرده و عمل خواهد کرد. به رفتارهای سازنده، عملکرد سازنده نشان خواهیم داد.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سرکنسولگری ایران در قاپان، گفت: دو کشور ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته در ارتباط با تاسیس متقابل سرکنسولگری‌های خود در تبریز و قاپان توافقنامه‌ای را امضا کرده بودند و سرکنسولگری ایران در جریان سفر شهید امیرعبداللهیان رسما افتتاح شد.

وی افزود: در آخرین سفری هم که وزیر خارجه شهید به ارمنستان داشتند موافقت ایران با گشایش متقابل سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز به اطلاع مقامات این کشور رسید و طرف ارمنی در حال انجام مقدمات لازم برای گشایش سرکنسولگری است. فعالیت حرفه‌ای ایران در قاپان در چارچوب شرح وظایف به خوبی در حال انجام است و خدمات کنسولی به همه مراجعان ایرانی انجام می‌شود.

ایران مشکلی با تغییر سرکنسول افغانستان در مشهد ندارد

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر سرکنسولی افغانستان در مشهد نیز بیان کرد: تغییر سرکنسول افغانستان در مشهد اتفاق ویژه‌ای نیست. تصمیم مقامات سرپرست برای تغییر سرکنسول و اعلام وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه هرگونه جابجایی تابع سازوکارهای کنوانسیون وین قابل انجام است و ایران مشکلی برای این منظور ندارد

 ایران مبدع نشست تماس منطقه‌ای درباره افغانستان است

وی تصریح کرد: نشست تماس منطقه‌ای درباره افغانستان در شنبه در تهران در دو روز برگزار شد فرستادگان ویژه چهار کشور منطقه‌ای و همسایگان افغانستان علاوه بر ایران پاکستان، روسیه و چین بودند. این نشست تداوم نشست‌هایی بود که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با توجه به حساسیت افغانستان و رخدادهایی که امنیت و ثبات این منطقه را تحت تآثیر خودش قرار می‌دهد برگزار شده است.

وی ادامه داد: ایران مبدع و مبتکر برگزاری این نشست بوده است. در نشست تهران هیئت‌های شرکت‌کننده در نگاه مشترک به کمک به امنیت افغانستان از طریق سازوکارهای منطقه‌ای طیف مختلفی از وضعیت افغانستان از جمله بحث مبارزه با تروریسم و موضوعاتی با مسائل انسان‌دوستانه و وضعیت معیشت مردم و اقتصاد افغانستان و روند سیاسی این کشور را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند.

کنعانی گفت: عدم مشارکت طرف افغانستانی به‌رغم دعوتی که به عمل آمده بود بستگی به طرف سرپرستی افغانستان دارد آنچه همواره ایران به آن پایبند بوده کمک به برقراری صلح در افغانستان بوده است.

نظر شما