شناسهٔ خبر: 67104046 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کنعانی: مردم با حضور در انتخابات پاسخ غرب را می‌دهند/ اروپا متهم اول و آخر برجام

اکرم احقاقی

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران، اقدامات غیرسازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با موضوع هسته‌ای و برجام، متهم اول و آخر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه و در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و بین‌المللی پاسخ داد.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، بار دیگر جنایت اخیر این رژیم در اردوگاه النصیرات را محکوم کرد و گفت: جنایت رخ داده هولناک و غیرانسانی بود.

وی با بیان این که  براساس اخبار منتشر شده نیروهای آمریکا و انگلیس در انجام این جنایت مشارکت داشته‌اند، گفت: جامعه جهانی باید با توجه به جنایت‌های رخ داده به مسئولیت حقوقی خود برای توقف این جنایت‌ها عمل کند و در راستای متوقف کردن ماشین جنایت رژیم صهیونیستی اقدام جدی انجام دهد.

عوض شدن چند جنایتکار تغییری در ماهیت رفتار رژیم صهیونیستی ایجاد نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که رژیم صهیونیستی در طول هشت ماه گذشته با شکست راهبردی مواجه شده است در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از تغییرات ایجاد شده در کابینه رژیم صهیونیستی گفت: عوض شدن چند قاتل و جنایتکار و جایگزین شدن چند قاتل  و جنایتکار دیگر به جای آنها، تغییری در ماهیت رفتار این رژیم ایجاد نمی‌کند و باید جامعه جهانی به مسئولیت خود در برابر جنایت‌های این رژیم عمل کند.

استعفاهای مکرر در کابینه رژیم صهیونیستی نشانگر فروپاشی داخلی این رژیم است

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در این مورد نیز گفت: استعفاهای مکرر در کابینه این رژیم نشانگر فروپاشی داخلی و عدم دستیابی این رژیم به اهداف تعریف شده خود در حملات هشت ماه گذشته علیه نوار غزه و نشانگر شکست‌های راهبردی و مداوم این رژیم در جنگ علیه مردم فلسطین است.

شهروندان ایرانی خارج از کشور باید بتوانند به راحتی در انتخابات شرکت کنند

کنعانی همچنین در پاسخ بهسوالی در ارتباط با اقدامات و آمادگی وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور و هماهنگی‌های انجام شده در این زمینه با وزارت کشور تصریح کرد : برای دستگاه دیپلماسی مشارکت حداکثری مردم به ویژه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری بسیار حائز اهمیت است و  در راستای ایجاد  ساز و کار شایسته به منظور مشارکت حداکثری شهروندان ایرانی خارج از کشور از مدتی قبل اقدامات اولیه در این ارتباط انجام شده و با وزارت کشور در این زمینه هماهنگی‌های لازم شده است .

وی با بیان اینکه شهروندان ایرانی خارج از کشور به عنوان بخشی از جامعه ایران باید بتوانند به راحتی در انتخابات شرکت کنند و ما باید ساز و کار مناسب را در این زمینه فراهم کنیم و اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده است، گفت: در ذیل کمیته برگزاری انتخابات در خارج از کشور چند کمیته داخلی دیگر نیز در وزارت خارجه در این ارتباط شکل گرفته است.

برای مشارکت امن و راحت شهروندان ایران در انتخابات مکاتبات لازم با مقامات ذی‌ربط انجام می‌شود

کنعانی گفت: مکاتبات لازم نیز با مقامات ذی‌ربط کشورها که انتخابات ریاست جمهوری در آنها برگزار می‌شود برای مشارکت امن و راحت شهروندان ایران در انتخابات انجام می‌شود و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ می‌شود.

باقری به عراق می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تایید کرد که قرار است علی باقری سرپرست وزارت خارجه به عراق سفر کند.

کنعانی با بیان اینکه هماهنگی‌های اولیه در این زمینه انجام شده است، تصریح کرد : آقای باقری برای گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه عراق در ارتباط با مسائل ۲ جانبه و آخرین تحولات منطقه به این کشور همسایه سفر می‌کند.

وی همچنین با اشاره به همدردی دولت و ملت عراق و اقلیم کردستان عراق  با مردم ایران در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و همراهانشان گفت: در جریان این سفر از همدردی صورت گرفته از سوی دولت و ملت عراق با دولت و ملت ایران تشکر و قدردانی می‌شود.

 مردم ایران با مشارکت در پای صندوق رای پاسخ غرب را خواهند داد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند که علت افزایش فشار کشورهای غربی در این مقطع علیه ایران تاثیرگذاری بر انتخابات ایران و مشارکت مردم در آن است، گفت: پاسخ آنها را مردم ایران با مشارکت خود در پای صندوق‌های رای خواهند داد.

طرف‌هایی که باید، پیام مواضع ایران را دریافت کرده‌اند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران قرار است پاسخی به قطعنامه اخیر کشورهای غربی در شورای حکام علیه ایران بدهد خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: شما را به توضیحات، مواضع و و دیدگاه‌های رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان در مورد این تحولات ارجاع می‌دهم و طرف‌هایی که باید پیام این اظهارات و  مواضع را می‌گرفتند، آن را دریافت کرده‌اند.

استقبال ایران از سخنان پادشاه بحرین درباره ازسرگیری روابط

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با برقراری روابط با بحرین گفت: ضمن تشکر از مقامات عالی دولت بحرین در ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و اعزام هیات عالی‌رتبه به تهران برای ابراز همدردی، ما مواضع دولت بحرین از جمله پادشاه این کشور درباره رابطه با ایران را شنیدیم و این را محل توجه در مسیر مدیریت و ازسرگیری روابط سیاسی ۲ کشور قرار خواهیم داد.

اروپایی‌ها درباره برجام متهم اول و آخر هستند

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به ایسنا در باره عملکرد کشورهای غربی در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران درباره موضوع هسته‌ای ایران، اقدامات غیرسازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران و همچنین برجام، متهم اول و آخر هستند. این اقدام از منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست. به جای اتهام‌زنی علیه ایران، متوجه مسئولیت‌های خود درباره وضع جاری باشند و به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

وی افزود: ایران به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند است. درباره فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب آژانس، پادمان و ان‌پی‌تی عمل می‌کند و به اجرای توافقات با آژانس پاییند است. فشارهای سیاسی برخی طرف‌های غربی در مقطع زمانی اخیر باعث منحرف‌کردن آژانس از کارکرد و فعالیت حرفه‌ای خود و متاسفانه فعالیت‌های حرفه‌ای آژانس را تحت تاثیر رویکردهای سیاسی خود قرار دارند. این رویکردها سازنده نیست.

کنعانی همچنین در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه برخی معتقدند هدف برخی از کشورهای غربی در مورد افزایش فشار ایران زمینه سازی برای فعال کردن مکانیزم ماشه علیه تهران است گفت: نیت‌خوانی نخواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات و تکالیف خود عمل کرده و می‌کند. جمهوری اسلامی ایران به رفتارهای سازنده، واکنش مناسب نشان می‌دهد و در مقابل رفتارهای غیر سازنده از حقوق مسلم و قانونی خود استفاده خواهد کرد.

در هر کشوری که نمایندگی سیاسی و کنسولی داریم انتخابات برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: در هر کشوری که نمایندگی سیاسی و کنسولی داریم صندوق اخذ رای و شعبه اخذ رای برگزار می‌شود و شهروندان ایرانی که در آنجا حضور دارند در مدیریت برگزاری انتخابات نقش ایفا می‌کنند.

 وی تاکید کرد: زمان برگزاری انتخابات در خارج از کشور همزمان با زمان برگزاری انتخابات در  داخل کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سرپرست وزارت خارجه در جریان سفر به عراق به منطقه اقلیم کردستان نیز سفر می‌کند، گفت: من در ارتباط با این سفر توضیح دادم و در حال حاضر نمی‌توانم به صورت قطعی در مورد جزئیات این سفر صحبت کنم.
 ‌
کنعانی گفت: برنامه‌ریزی برای دیدار با مقامات عراق در حال انجام است و جزئیات سفر  در زمان مناسب خودش در اختیار شما قرار می‌گیرد.

موضوع اخذ رای از حجاج ایرانی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مکانیزم اخذ رای از حجاج ایرانی در مکه و مدینه گفت: موضوع اخذ رای از حجاج ایرانی به صورت جدی در دستور کار  و هماهنگی قرار دارد و نتایج اقدامات در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

زمان تقریبی از سرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت آذربایجان در تهران مشخص شده است

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با زمان از سرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت آذربایجان در تهران گفت: در ارتباط با این موضوع بر اساس توافقات انجام شده میان ۲ کشور و روند خوب گفت‌وگوها، زمان تقریبی این موضوع مشخص شده است و زمینه‌سازی مناسب برای انجام این موضوع در حال انجام است.

تصمیمات در بریکس در یک ساز و کار جمعی اخذ می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع پذیرش اعضای جدید در بریکس تصریح کرد: این موضوع یکی از مسائل مورد توجه و اهتمام اعضای رسمی و اصلی این گروه است و کشورهای گوناگون با توجه به جایگاه بریکس تمایل دارند که در این گروه عضویت پیدا کنند.
 
وی ادامه داد: تصمیمات در این زمینه در یک ساز و کار جمعی توسط کشورهای عضو اخذ می‌شود.

تلاش‌ها تا آزادی «بشیر بی‌آزار» ادامه دارد

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت «بشیر بی‌آزار» شهروند بازداشت شده ایرانی در فرانسه خاطرنشان کرد: وزارت خارجه اطلاع روشنی از وضعیت این شهروند ایرانی دارد و پیگیری این موضوع به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد و تلاش‌ها تا آزادی وی ادامه پیدا می‌کند.

کنعانی با تشریح برخی از اقدامات انجام شده از سوی دستگاه دیپلماسی جهت مشخص شدن وضعیت این شهروند ایرانی و آزادی هرچه زودتر او خاطرنشان کرد: برای آزادی این شهروند ایرانی، اقدامات دیپلماتیک چه در قالب تماس و یا ارسال یادداشت رسمی برای مقامات ذیربط  فرانسه انجام شده است. با سفیر فرانسه در ایران در این زمینه صحبت شده و یادداشت رسمی در این ارتباط به او داده شده است.

 کنعانی با بیان اینکه تماس با خانواده این شهروند ایرانی در جریان است، اظهار کرد: سرپرست وزارت خارجه نیز با سفیر ایران در فرانسه در ارتباط با وضعیت این شهروند ایرانی و پیگیری وضعیت وی گفت‌وگوی تلفنی کرد و توصیه‌های لازم انجام شده است. چندین بار در ارتباط با وضعیت این شهروند با سفیرمان در فرانسه گفت‌وگو کرده‌ایم. ما از اتهامات بی اساسی که به این شهروند ایرانی وارد شده است، اطلاع داریم و پیگیری این موضوع و تلاش برای آزادی وی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

روند گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان ایران و مصر ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت روابط ایران و مصر گفت: روند گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان ایران و مصر تا پیش از شهادت وزیر امور خارجه متناسب با توافق رسای جمهور دو کشور ادامه داشت و بعد از شهادت آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگو ها بین  سرپرست وزارت خارجه ایران و وزیر خارجه مصر ادامه پیدا کرده است و اراده  دو طرف پیشبرد نقشه راهی است که روسای  جمهور دو کشور در ارتباط با پیشبرد روابط و گسترش آن تدوین کرده‌اند.

تلاش‌ها در رابطه با خبرنگاران صدا و سیما در عربستان در آن مقطع به نتیجه مطلوب نرسید

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخراج چندی پیش تعدادی از خبرنگاران صدا و سیما از عربستان که برای پوشش مراسم حج به عربستان رفته بودند، گفت: از همان ابتدا که از این موضوع اطلاع پیدا کردیم سفارت ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده پیگیر این موضوع شدند  و در این زمینه فعال شدند و  با مسئولان ذی‌ربط عربستانی در این زمینه رایزنی و گفت‌وگو کردند.

کنعانی افزود: سرکنسول ایران در جده و سفیر ایران در ریاض شخصا به این موضوع ورود پیدا کردند با سفیر عربستان در تهران نیز رایزنی انجام شد و یادداشت‌ در این ارتباط ارسال شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: تلاش حداکثری ما این بود که مشکل این عزیزان حل و فصل شود و  آنها بتوانند تا پایان حج در آنجا حضور پیدا کنند.
 
کنعانی ادامه داد: در این ارتباط مقامات عربستان دلایلی را مطرح کردند که ما آن را در چارچوب سوء تفاهم تلقی کردیم و تلاش کردیم که دیدگاه‌های آنها اصلاح شود ولی متاسفانه تلاش‌های ما در آن مقطع به نتیجه مطلوب نرسید و آنها به کشور بازگشتند.

وی ادامه داد: اراده مقامات ۲  کشور ایران و عربستان مبتنی بر گسترش روابط است و تلاش ما این است که در روند روابط ۲ کشور این گونه رخدادهای نامطلوب رخ ندهد و ما دیگر شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم.

اقدامات وزارت خارجه برای برگزاری مراسم اربعین

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری مراسم اربعین و تشکیل کمیته سیاسی  و کنسولی اربعین در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: کمیته‌ای در این خصوص از چند ماه پیش در وزارت خارجه شکل گرفته و نمایندگان ذیربط و اعضای این کمیته در جلسات مختلفی در وزارت خارجه حضور به هم رساندند و نشست‌های مشترک با نمایندگی‌های ایران در شهرهای کربلا، بغداد، نجف و سایر سرکنسولگری‌های ایران در عراق برگزار شده است .

کنعانی گفت: مذاکرات لازم با مقامات عراق  در این زمینه انجام شده و نشست‌های مشترک در تهران، بغداد، نجف و کربلا برگزار شده است.

 وی با بیان این که ما در وزارت خارجه از چند ماه  پیش خود را برای کمک موثر به برگزاری پرشکوه مراسم اربعین حسینی آماده کرده‌ایم، تصریح کرد: در این مسیر هر چه به سمت ماه‌های  عزاداری محرم و صفر و ایام اربعین نزدیک‌تر می‌شویم، اقدامات لازم توسط دستگاه دیپلماسی در این ارتباط تکمیل و تقویت خواهد شد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره گشایش سرکنسولگری ارمنستان در تبریز  با توجه به اظهارات مطرح شده از سوی مقامات این کشور همسایه گفت: ایران و ارمنستان، درباره تاسیس متقابل سرکنسولگری‌های خود در تبریز و قاپان یادداشت تفاهمی را امضا کرده بودند و در چارچوب آن سرکنسولگری ایران در قاپان در جریان سفر وزیر خارجه شهید به این منطقه رسما افتتاح شد.

ارمنستان در حال انجام مقدمات لازم برای گشایش سرکنسولگری خود در تبریز است

وی تصریح کرد: در آخرین سفری که شهید امیر عبداللهیان به ارمنستان داشتند، موافقت ایران با گشایش متقابل سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز به اطلاع مقامات این کشور رسید و در همین خصوص طرف ارمنستانی تا جایی که اطلاع دارم در حال انجام مقدمات لازم برای گشایش سرکنسولگری خود در تبریز است.

کنعانی گفت: فعالیت حرفه‌ای سرکنسولگری ایران در قاپان بر اساس وظایف سرکنسولگری در حال انجام است و خدمات لازم به همه مراجعان ایرانی، ارمنستانی و دیگر مراجعان انجام می‌شود.

رای‌گیری از شهروندان ایرانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در کانادا انجام می‌شود؟

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در  پاسخ به این سوال که آیا رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در کانادا انجام می‌شود و این زمینه فراهم خواهد بود که شهروندان ایرانی در این کشور در انتخاب مشارکت کنند، اظهار کرد:  اصل و اساس برای دولت ایران و وزارت خارجه به عنوان بازوی اجرایی انتخابات در خارج از کشور، ایجاد زمینه برای مشارکت  شهروندان ایرانی در انتخابات و اخذ رای از آنان است.

 وی با بیان اینکه با برخی از کشورها از جمله کانادا مشکلاتی داریم، اظهار کرد: متاسفانه در  این سال‌ها ، کانادا با رویکردهای غیرسازنده خودش، مانع تحقق و ارائه بسیاری از خدماتی شده که حق مسلم شهروندان ایرانی در این کشور است و این شهروندان به دلیل عدم همکاری دولت کانادا، حتی در زمینه دریافت خدمات کنسولی هم دچار مضیقه هستند.

کنعانی تصریح کرد در ارتباطات با رای‌گیری این موضوع در دستور کار است و ما تلاش داریم که که این موضوع را با اتخاذ ساز و کارهای مناسبی به پیش ببریم و ان‌شاءالله در آینده نزدیک کمیته برگزاری انتخابات در خارج از کشور نتایج اقدامات خود در این زمینه  را به اطلاع مردم خواهد رساند.

ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها طرف مدعی و مطالبه‌گر است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فشارهای  تروئیکای اروپا به ایران و نامه اخیر آنها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تلاش‌های آنها برای فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: گفت‌گوهای مذاکرات رفع تحریم و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به تعهداتشان در چارچوب برجام ، سازوکار مشخصی دارد. ایران طرف مدعی و مطالبه‌گر است و در این زمینه کسی که باید پاسخگو باشد، طرف غربی است.

وی افزود : آنچه که مانع احیای توافق برجام شد، عدم واقع‌بینی و محاسبات اشتباه از سوی طرف‌های مقابل بوده است. آنان سعی داشتند ایران را  وارد دام «بازی تقصیر »کنند اما ایران هیچ گاه وارد چنین بازی نشده است و بر مواضع خودش تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که همان طور که پیش از این گفتم، گمانه‌زنی نمی‌کنیم افزود: آن‌چه که برای ما مهم است عمل طرف مقابل است  و نه سخن او  و رویکردهای ایران شفاف، منطقی و قابل دفاع است.

هیچ‌یک از شواهد نشان نمی‌دهد که آمریکا در برقراری آتش‌بس در غزه جدی است

کنعانی همچنین در خصوص پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا برای آتش‌بس در غزه گفت: آمریکا در تمامی جنایات صورت‌گرفته در هشت ماه گذشته علیه مردم غزه در  کنار رژیم صهیونیستی بوده است و هیچ‌یک از شواهد نشان نمی‌دهد که آمریکا در برقراری آتش‌بس جدی است.

وی در این زمینه تصریح کرد: اگر ذره‌ای صداقت در آمریکا وجود دارد اول باید از ارسال تجهیزات به رژیم صهیونیستی و پر کردن زرادخانه تسلیحاتی این رژیم  دست بردارد.

تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان باید از سوی جامعه جهانی با جدیت مورد توجه قرار بگیرد

سخنگوی وزارت‌ خارجه ایران در مورد برخی اظهار نظرها در مورد احتمال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان گفت:  سیاست ایران در منطقه حمایت از صلح و ثبات است. این اعتراف جهانی است که رژیم صهیونیستی مهم‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه است.

کنعانی با بیان این که پس از هشت ماه جنگ علیه غزه، جهانیان متقاعد شده‌اند که این رژیم اشغالگر صهیونیستی است که در حال دامن‌زدن به بی‌ثباتی و گسترش دامنه جنگ است، گفت: تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان باید از سوی جامعه جهانی با جدیت مورد توجه قرار بگیرد و هرگونه اقدام علیه لبنان باید مورد محکومیت شدید قرار بگیرد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: آنچه می‌تواند باعث کنترل جنگ در منطقه شود، اجرای آتش‌بس در غزه است. مسئولیت دولت‌های غربی در این موضوع دوچندان است. آن‌ها باید با نفوذ خود بر رژیم صهیونیستی دست از حمایت از  این رژیم جنگ‌طلب بردارند و مانع از جنگ‌افروزی آن در منطقه شوند.

 کنعانی افزود : حفظ ثبات، امنیت و رعایت احترام حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان، باید مورد تاکید همه طرف‌ها قرار بگیرد. دولت، ملت و ارتش لبنان حق پاسخگویی به هر اقدام متجاوزانه ‌ای را  دارند.

 سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: صهیونیست‌ها باید بدانند منظومه مقاومت در منطقه، همان‌طور که در مقابل خوی تجاوزگری آن‌ها در غزه ساکت و دست‌بسته باقی نماندند، در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه در قبال لبنان دست‌بسته نخواهند ماند.

عدم مشارکت در نشست تهران به رغم دعوت به عمل آمده تابع تصمیم مقامات هیات حاکمه‌ سرپرستی افغانستان بوده است

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری دومین نشست تماس منطقه‌ای درباره افغانستان در تهران و عدم حضور هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در این نشست علیرغم دعوت به عمل آمده از آنها گفت: این نشست روز شنبه در تهران به ابتکار ایران و با حضور فرستادگان ویژه چهار کشور منطقه‌ای و همسایگان افغانستان برگزار شد.

وی با بیان این که این نشست در تداوم نشست‌هایی بود که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در ارتباط با افغانستان برگزار شده است، گفت: ایران مبدع و مبتکر برگزاری این نشست بوده است.

کنعانی با بیان این که  در نشست تهران هیأت‌های شرکت کننده بر اساس نگاه مشترک در چارچوب کمک به امنیت افغانستان از طریق تقویت همکاری‌ها و سازوکارهای منطقه‌ای، طیف مختلفی از موضوعات مرتبط با  افغانستان از جمله مبارزه با تروریسم، کمک به وضعیت معیشت مردم و اقتصاد افغانستان و روند سیاسی تحولات افغانستان را مورد گفت‌وگو قرار دادند، گفت: عدم مشارکت طرف افغانستانی به رغم دعوت به عمل آمده تابع تصمیم مقامات هیات حاکمه‌ سرپرستی افغانستان بوده است. آنچه ایران بر آن همواره تأکید داشته و پایبند بوده، کمک به تحکیم صلح، ثبات و امنیت در افغانستان است و همکاری‌ها با هیات حاکمه سرپرستی افغانستان  با توجه به این موضوع بوده است.

کنعانی تاکید کرد : تحولات این کشور و هرگونه خلل و نقصان در وضعیت امنیتی و اقتصادی این کشور و مردم‌ افغانستان در مرزهای این کشور محدود و منحصر باقی نخواهد ماند و وضعیت عمومی منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی درباره حضور ایران در نشست دوحه سه نیز گفت: درباره دیگر سازوکارهای منطقه‌ای و چندجانبه درباره افغانستان، جمهوری اسلامی ایران همانطور که در عمل نشان داده در سازوکار منطقه‌ای و چندجانبه که با هدف کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان شکل گرفته باشد، مشارکت سازنده و موثر و سطح عالی داشته است و ایران به این سیاست و رویکرد ادامه خواهد داد.

دیدگاه در مورد تغییرات در کادر دیپلماتیک به دولت سرپرست افغانستان منعکس شده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت سرکنسولگری افغانستان در مشهد و در خواست مقامات سرپرستی افغانستان برای ایجاد تغییرات در  ترکیب دیپلماتیک این سرکنسولگری گفت:  وزارت خارجه ایران به مقامات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کرده است که هرگونه تغییرات و جابه جایی در کادر دیپلماتیک باید مطابق با سازوکارهای کنوانسیون وین و در چارچوب روش‌های مشخص و روشن در عرف جابه‌جایی‌های دیپلماتیک انجام شود و ایران برای این منظور در چارچوب یاد شده  مشکلی ندارد و این دیدگاه به دولت سرپرست افغانستان منعکس شده است.

سخنگوی وزارت  امور خارجه همچنین در این نشست توضیحاتی در مورد حضور ایران در نشست فوق العاده  دی ۸ و همچنین نشست وزیران امور خارجه گروه بریکس در ترکیه و روسیه ارائه داد.

انتهای پیام

نظر شما