شناسهٔ خبر: 67093658 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه مطرح کرد

باغ رضوان، چالشی جدی برای ساکنین املاک مسکونی مجاور این آرامستان

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به آرامستان باغ رضوان ارومیه که در مجاورت منطقه مسکونی کشتارگاه قرار گرفته است، گفت: وجود باغ رضوان به چالشی جدی برای این منطقه تبدیل شده و در آینده به واسطه این آرامستان ارزش افزوده مدنظر و برنامه‌ریزی شده را در این منطقه شاهد نخواهیم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صادق توکلی‌مهر امروز _یکشنبه، بیستم خرداد_ در صحن علنی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به وضعیت منطقه کم‌برخوردار کشتارگاه و طرح تغییر کاربری کشتارگاه سابق شهرداری ارومیه در این منطقه اظهار کرد: در خصوص ارائه هرگونه طرحی برای منطقه کشتارگاه ارومیه باید ابتدا به مطالبات شهروندان و نیازمندی‌های محله توجه کنیم و موضوعاتی را که شهروندان در طول سال‌های اخیر برای آن به شورا مراجعه می‌کردند را مدنظر قرار دهیم، چرا که توجه به نیازها و خواسته‌های ساکنین باید مورد توجه قرار گرفته و در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: مشکلات موجود و چالش‌های مدیریتی که در این منطقه به ویژه در حوزه آموزش و پرورش پیش آمده بود، طی چند دهه اخیر زبان‌زد عام و خاص شده است.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: باید قبول کنیم که در چندین دهه اخیر مردم این منطقه با یک کارگاه و یا مجموعه‌ای که با منطقه‌ای مسکونی تطابق و سنخیت نداشت و با مکانی با تبعات زیست محیطی و بهداشتی همسایه شده بودند و اگر آسیب‌ها و اذیت‌های این چند دهه را قبول کرده‌اند باید این حق را نیز به آن‌ها داد تا نظراتشان در خصوص کاربری اراضی مربوط به کشتارگاه و مزایای تخلیه این مجموعه به محل دیگری نظر داده و از مزایای آینده آن بهره‌مند شوند.

توکلی‌مهر ادامه داد: ابتدا باید مشخص کنیم که مدیریت شهری به دنبال انتفاع مالی از مجموعه کشتارگاه سابق در کم‌برخوردارترین نقطه از شهر است یا نه؟ اما انتظار مالی داشتن در خصوص این منطقه با توجه به شرایط ساکنین چندان مناسب و راهگشا نیست بلکه هدف باید توانمند کردن محله از نظر سرانه‌های عمومی باشد.

وی با اشاره به اخذ سهم خدمات از ساکنین منطقه تصریح کرد: شهرداری ارومیه سهم خدمات از تمامی املاک قولنامه‌ای که به این مجموعه مراجعه می‌کنند اخذ می‌کند و می‌طلبد آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها نیز از این سهم خدمات از نظر تأمین سرانه‌های مورد نیاز بهره‌مند شوند.

توکلی‌مهر در این راستا عنوان کرد: از املاک قولنامه‌ای موجود در خیابان شهید آیدین کریمی، شهید کوهنورد و میرزای شیرازی به واسطه اینکه واحدهای تجاری داشته‌اند حتماًً سهم خدمات اخذ شده است و هم‌اکنون نوبت ما است که دین خود را نسبت به مردم این منطقه ادا کنیم.

وی اظهار کرد: با یک بررسی مختصر بر روی نقشه می‌توان به این نتیجه رسید که علاوه بر اینکه کاربری زمین مورد استقرار کشتارگاه را می‌توان به نفع مردم تغییر کاربری داد، بخش‌هایی را نیز می‌توان کاربری‌های تجاری از قبیل غرفه و بازار روز با هدف انتفاع مدیریت شهری تعریف کرد.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: خروج مجموعه کشتارگاه از این منطقه خود باعث بالا رفتن ارزش افزوده در این منطقه شده و درنهایت با چند سازه شیک و به‌روز عمومی نظیر مدرسه، درمانگاه، فرهنگسرا و… می‌توان زیبایی بصری به بافت این منطقه داده و ارزش افزوده بیشتری برای این منطقه رقم زد.

توکلی‌مهر با اشاره به ضرورت تربیت و آموزش در بین کودکان منطقه کم‌برخوردار کشتارگاه و ضرورت توجه جدی در خصوص تأمین سرانه‌های آموزشی تصریح کرد: حتی در صورتی که احداث بهترین واحدهای تجاری در منطقه را نیز پیش‌بینی کنیم وقتی ساکنین، محلی برای آموزش کودکان و ادامه تحصیل آن‌ها شرایط مالی مساعد ندارند، قیمت‌های این منطقه حتی میلیاردی نیز شوند، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آرامستان باغ رضوان ارومیه که در مجاورت منطقه مسکونی کشتارگاه قرار گرفته است، عنوان کرد: وجود باغ رضوان به چالشی جدی برای این منطقه تبدیل شده و در آینده به واسطه این آرامستان ارزش افزوده مدنظر و برنامه‌ریزی شده را در این منطقه شاهد نخواهیم شد.

توکلی‌مهر با بیان اینکه درب تعدادی از منازل این منطقه مستقیماً به روی قبور آرامستان و قطعات موجود باز می‌شود، یادآور شد: هم‌اکنون قبور این آرامستان به محلی برای بازی کودکان منطقه کشتارگاه تبدیل شده و از این رو برای رفاه و آرامش ساکنین این منطقه باید چاره‌اندیشی کنیم و تمهیدات لازم در خصوص این مشکل از سوی شهرداری ارومیه اندیشیده شود.

وی با تأکید بر نظر استفاده از محل کشتارگاه سابق برای مباحث پدافند غیرعامل اظهار کرد: باید در خصوص پدافند غیرعامل در این محل از موضوع کشتار دام در مواقع بحران به طور کامل عبور کرده و به دنبال تأمین گوشت با احداث سردخانه با انتقال گوشت از کشتارگاه‌های شهرستان‌های مجاور در مواقع بحرانی باشیم که به صرفه‌تر و منطقی‌تر است.

نظر شما