شناسهٔ خبر: 67081852 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

فرایند تولید پروفیل در کارخانجات ایران

صاحب‌خبر -

از جمله مقاطع فولادی که در حوزه ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی دارند پروفیل‌ها هستند. این محصولات در انواع باز و بسته و توسط کارخانجات مختلفی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. از آنجایی که این مقاطع فولادی بخش عظیمی از سازه‌های ساختمانی از جمله درب و پنجره را تشکیل می‌دهند بنابراین قیمت پروفیل می‌تواند به شکل مستقیم بر روی قیمت نهایی سازه تاثیر داشته باشد.. فرایند تولید پروفیل در کارخانجات ایران به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌گیرد که در این نوشتار قصد داریم در این رابطه صحبت کنیم. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع پروفیل

پیش از آنکه با فرایند تولید پروفیل آشنا شوید، قصد داریم کمی در رابطه با انواع و قیمت پروفیل صحبت کنیم.

پروفیل سبک

پروفیل سبک که با نام پروفیل مبلی نیز در بازار شناخته می‌شود، از نظر شکل بسیار متنوع هستند و در اشکال ترکیبی، سه‌گوش، دایره و چهارگوش تولید می‌گردند. از این پروفیل‌ها به دلیل ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی که دارند در تولید لوازم خانگی، صندلی و مبلمان، اگزوز، کانتینر، کانکس و دوچرخه استفاده می‌شود. از این پروفیل‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری و وزن سبک در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شود.

پروفیل زد (Z)

همان‌طور که از نام این پروفیل متوجه می‌شویم، سطح مقطع آن به حرف Z شباهت دارد. پروفیل‌های زد، به دلیل ویژگی‌های قابل توجهی از جمله انعطاف‌پذیری بالا، امکان استفاده در پروژه‌ها و صنایع متنوعی همچون ساخت اسکلت فلزی، کشتی‌سازی، مصارف ساختمانی، ساخت سالن ورزشی و انواع سوله را فراهم می‌سازد.

پروفیل گالوانیزه

یکی از انواع پروفیل‌های محبوب و پرمصرف در کشور ما، پروفیل گالوانیزه نام دارد. این محصول، دارای یک پوشش ضد زنگ از جنس فلز روی است که سبب می‌شود تا مقاومت این پروفیل، در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی افزایش یابد. به دلیل این ویژگی‌ها، از پروفیل‌های گالوانیزه در فرودگاه‌ها، مصارف ساختمانی، کارگاه‌ها، حمل و نقل عمومی، ارتباطات، بزرگراه‌ها و خطوط انتقال انرژی استفاده می‌شود.

پروفیل ساختمانی

از نظر شکل ظاهری، پروفیل‌های ساختمانی دارای شکل مربع و مستطیل هستند و از آن‌ها به طور گسترده در صنایع ساختمانی به منظور طراحی دکوراسیون داخلی، ساخت درب و پنجره و حتی خانه‌های آماده استفاده می‌گردد. تولید پروفیل‌های ساختمانی به روش‌های مختلفی همچون نورد گرم، نورد سرد و یا مرکب انجام می‌گیرد. هریک از این روش‌ها دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب منحصربه‌فردی هستند و بر اساس نیاز ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. در این بخش باید به شما بگوییم قیمت پروفیل ساختمانی با توجه به این موارد تعیین می شود.

پروفیل صنعتی

برخلاف پروفیل‌های ساختمانی، پروفیل‌های صنعتی که با نام پروفیل سنگین نیز در بازار آهن شناخته می‌شوند، کاربردهای صنعتی دارند. برای تولید این پروفیل‌ها از ورق سیاه با ضخامت بالا استفاده می‌شود و در صنایع نظامی، ساخت تابلوهای تبلیغاتی با ابعاد بزرگ و همچنین ساخت سازه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرایند تولید پروفیل در کارخانجات ایران چگونه است؟

همانطور که احتمالاً می‌دانید از نظر کاربرد، پروفیل‌ها به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند که در این نوشتار قصد داریم در رابطه با فرایند تولید پروفیل ساختمانی صحبت کنیم. پروفیل‌ها در انواع باز و بسته قرار می‌گیرند و فرایند ساخت آن‌ها به یکی از شیوه‌های نورد سرد و نورد گرم انجام می‌گیرد.

نورد گرم به صورت کلی نوعی از ساخت قوطی فولادی است. در روش نورد گرم از شمش داغ فولادی به عنوان ماده اولیه برای ساخت پروفیل استفاده می‌شود و در مواقعی که قصد داریم از پروفیل به منظور افزایش ایمنی بنا استفاده کنیم معمولا از این روش استفاده می‌شود. روش بعدی روش نورد سرد برای ساخت پروفیل است. در این روش ابتدا ورق‌ها آماده‌سازی می‌شوند و تغییرات لازم در آن‌ها توسط دستگاه‌های فرم‌دهی نظیر پرس ایجاد می‌گردد. معمولا در سازه‌های سبک‌تر از مقاطعی که به روش نورد سرد تولید می‌شود استفاده می‌گردد زیرا پروفیل‌هایی که به روش نورد گرم تولید می‌شوند از مقاومت بالاتری برخوردار هستند.

روش تولید بدون درز جوش و با جوش از دیگر روش‌های تولید پروفیل است.

در پروفیل‌های بدون درز جوش، ابتدا ورق‌ها باز شده و روی هم قرار می‌گیرند تا ضخامت آن‌ها افزایش یابد. سپس پروفیل به کمک دستگاه مخصوص ERW ساخته می‌شود. در مقابل در روش با جوش، جوش خوردن لبه ورق‌ها و تشکیل پروفیل با حرارت برق انجام می‌گیرد. نبشی، ناودانی و تیرآهن به خانواده پروفیل‌های باز و پروفیل‌های قوطی به خانواده پروفیل‌های نوع بسته تعلق دارند.

برای تولید پروفیل، از ورق‌هایی با جنس فولاد، آلومینیوم، گالوانیزه و... استفاده می‌گردد. به همین دلیل است که هر یک از این پروفیل‌ها قابلیت استفاده در پروژه‌های خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهند. به دلیل آنکه تقاضا برای پروفیل در کشور ما به میزان قابل توجهی افزایش یافته است در حال حاضر کارخانه‌های بسیار مطرحی در کشور ما در حوزه تولید پروفیل مشغول فعالیت هستند. کارخانه‌هایی همچون فولاد مبارکه، فولاد گیلان، اهواز و... از جمله این کارخانجات هستند که محصولات خود را با استفاده از متریال مرغوب و با کیفیت بالا تولید و به بازار عرضه می‌نمایند.

آشنایی با مراحل تولید پروفیل

تولید پروفیل به یکی از دو روش زیر انجام می‌گیرد:

  1. روش مستقیم
  2. روش غیرمستقیم

 در ادامه به طور مفصل در رابطه با هریک از این فرایندها، مزایا و معایب آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

مراحل فرآیند تولید پروفیل

در مرحله اول تولید پروفیل، باید مواد اولیه مورد نظر خریداری شوند. آنچه در تولید پروفیل به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان ورق‌ها هستند که امکان استفاده از آن‌ها در جنس‌های مختلف وجود دارد. با این حال، عمدتا به منظور تولید پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود.

برخی از ورق‌هایی که از آن‌ها برای تولید پروفیل استفاده می‌شود می‌توانند شامل

St37، JIS G3131 و JIS G3132 باشند که این ورق‌ها به‌صورت کلاف خریداری می‌شوند.

در مرحله بعدی برای تولید پروفیل، باید کلاف‌ها برش داده شوند تا به شکل ورق‌های برش‌خورده تبدیل گردند. برای این منظور، معمولا از دستگاه‌های برش ورق که به ‌صورت اتوماتیک یا نیمه‎اتوماتیک عمل می‌کنند، استفاده می‌شود. در ابتدا، لازم است تا ورق‌ها به شکل کلاف، در دستگاه برش ورق و بر روی قسمت کلاف‌گیر مستقر شوند. با چرخش قسمت کلاف‌گیر دستگاه، قسمت سر ورق به زیر غلتک هدایت می‌شود تا صاف گردند. پس از صاف شدن ورق‌ها، در این مرحله به کمک گیوتین، عملیات برش ورق‌ها آغاز می‌گردد. در پایان مرحله، ورق‌ها به شکل نوار تبدیل شده‌اند و به سمت مرحله بعد و خط تولید هدایت می‌شوند.

 در حال حاضر، کارخانجات بسیار مطرحی در کشور ما در حوزه تولید انواع پروفیل مشغول به فعالیت هستند. محصولات تولیدشده توسط این کارخانجات، به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب، از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار هستند و در طیف متنوعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تولید پروفیل به روش مستقیم

روش تولید پروفیل به روش مستقیم در حقیقت استفاده از روش نورد سرد برای تولید پروفیل بوده که متشکل از چند مرحله اصلی است.

مرحله 1: برش ورق

در مرحله اول، در ابتدا کویل ورق باز می‌گردد و پس از گذشتن از زیر گیوتین، برش داده شده و شکل نوارهایی با عرض و طول مشخص به خود می‌گیرند.

مرحله 2: رول فرمینگ

در مرحله رول فرمینگ، نوارهای فولادی که در مرحله اول برش داده شدند، از میان چندین غلتک عبور می‌کنند و صاف می‌شوند. این نوارهای صاف‌شده در ادامه لازم است تا از میان چندین غلتک که دارای سایزهای مختلف هستند عبور کنند. دلیل این امر آن است که شکل‌دهی سطح مقطع نوار ورق به شکل مورد نظر انجام شده و لبه‌های نوارها به هم نزدیک شود.

مرحله 3: جوشکاری

پیش از انجام عملیات جوشکاری، لازم است تا برای رفع خمش و انحنا، بر روی پروفیل عملیات تاب‌گیری انجام گیرد. پس از این مرحله، لبه‌های پروفیل به یکدیگر نزدیک شده و جوش می‌خورند.

روش ERW یکی از روش‌‌های بسیار مرسوم برای جوشکاری در تولید پروفیل است که در آن از جریان الکتریسیته با فرکانس بالا استفاده می‌گردد.

در روش جوشکاری مقاومتی یا همان ERW، به دلیل آنکه فلز در مقابل جریان عبوری از خود مقاومت به نمایش می‌گذارد، شاهد آن هستیم که لبه‌های ورق با افزایش دما، حالت خمیری به خود می‌گیرند. در هنگام عملیات جوشکاری، پیش و پس از آن نیز، فشار لازم توسط غلتک‌هایی که در خط تولید تعبیه شده‌اند، به ورق وارد می‌گردد که می‌تواند تاثیر قابل‌ توجهی بر روی شکل‌گیری سطح مقطع پروفیل داشته باشد.

پس از آنکه سه مرحله برش، رول فرمینگ و جوشکاری انجام گرفت، لازم است تا پروفیل در اندازه‌های 6 متری برش داده شود. سپس به منظور اطمینان از کیفیت محصولات تولیدشده، تست‌های مختلف بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد. پروفیل‌هایی که به روش مستقیم تولید می‌گردند لبه‌های زاویه‌دار و تیزی دارند و کیفیت ساخت آن‌ها بالا است. اما باید مستهلک شدن سریع دستگاه‌های موجود در خط تولید و همچنین پایین بودن سرعت تولید را از معایب این روش دانست.

مزایا و معایب تولید پروفیل به روش مستقیم

مزایا:

  1. دارا بودن زاویه‌های تند و تیز
  2. ابعاد با دقت بالا
  3. خط جوش دقیق و ثابت
  4. کیفیت بالای پروفیل‌ها
  5. انحنای کمری
  6. شکل ظاهری بهینه محصولات

معایب:

  1. پایین بودن سرعت تولید
  2. افزایش استهلاک در قطرهای مختلف
  3. راندمان پایین تولید
  4. نیاز به افراد خبره و متخصص برای مدیریت و عیب‌یابی

 

تولید پروفیل به روش غیر مستقیم

پروفیل‌هایی که به روش غیر مستقیم تولید می‌گردند، در حقیقت لوله‌های درزدار فلزی هستند که برای شکل‌دهی آن‌ها به فرم قوطی از روش‌های مختلفی همچون فرم‌دهی لبه‌ای، مرکزی و شعاعی استفاده می‌شود. همچنین به منظور آنکه پروفیل‌ها به اشکال مختلفی تولید شوند، در این روش، لازم است تا از قالب‌های مختلف و قابل تعویض استفاده گردد. در این روش، لوله‌ای که از آن به عنوان ماده اولیه بهره گرفته می‌شود، دارای تاب‌خوردگی است چراکه از میان قالب‌های مختلف عبور می‌کند. سرعت تولید پروفیل در روش غیر مستقیم، بالاتر است اما باید معایبی همچون دقیق نبودن اندازه انحنای سطحی و ضلع‌ها، جوشکاری و همچنین گرد بودن لبه‌های پروفیل را در نظر داشت.

مزایا و معایب تولید پروفیل به روش غیر مستقیم

همانند روش مستقیم، پروفیل‌هایی که به روش غیر مستقیم نیز تولید می‌گردند دارای مزایا و معایبی هستند که در این بخش، به طور خلاصه آن‌ها را عنوان خواهیم کرد.

مزایا:

  1. سرعت و راندمان بالا
  2. افزایش بهره وری
  3. کاهش هزینه‌ها
  4. قابل استفاده در مقیاس صنعتی بزرگ

معایب:

  1. پایین بودن کیفیت
  2. اختلاف در ابعاد محصولات
  3. افزایش انحنا در قطعات
  4. دقیق و ثابت نبودن خطوط جوش پروفیل‌ها
  5. نیاز به مراقبت و کنترل دقیق‌تر در فرآیند تولید

کلام آخر

پروفیل‌ها از جمله مقاطع فولادی پرمصرفی هستند که طیف وسیعی از مقاطع استیل، آلومینیومی و فولادی را شامل می‌شوند. با مراجعه به بازار آهن، مشاهده می‌کنید که تنوع این محصولات در بازار بسیار زیاد است. پروفیل‌ها از نظر جنس، شکل ظاهری و نحوه تولید در انواع پروفیل باز، پروفیل بسته، پروفیل صنعتی، پروفیل ساختمانی و... موجود هستند و در کارخانجات مختلف کشورمان به یکی از روش‌های مستقیم و غیر مستقیم تولید و به بازار عرضه می‌گردند. تمامی پروفیل‌های موجود در بازار آهن به یکی از روش‌هایی که درباره آن‌ها صحبت کردیم، تولید می‌شوند. همان‌طور که مشاهده کردید، هریک از این روش‌های تولید دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که با توجه به نیاز پروژه، می‌توان پروفیل‌های مورد نظر را انتخاب نمود.

برای مثال، در روش تولید غیر مستقیم، سرعت و راندمان تولید بسیار بالا اما سرعت تولید در روش مستقیم، به مراتب بسیار کند و پایین است. همچنین دقت زوایا و اضلاع در روش مستقیم، بسیار بالاتر از روش غیر مستقیم است.

از آنجایی که خرید پروفیل و انواع مقاطع فولادی، امری بسیار حساس و مهم است، بنابراین تولیدکنندگان و پیمانکاران ساختمانی، به یک مرکز معتبر برای خرید این محصولات نیاز دارند تا بتوانند محصولات مورد نظر خود را با بهترین کیفیت خریداری نمایند. مجموعه آهن ملت، به عنوان یکی از مراکز عرضه و فروش انواع پروفیل ساختمانی و صنعتی، آماده ارائه خدمات به افراد است. چنانچه قصد خرید پروفیل را داشته باشید می‌توانید به منظور استعلام قیمت پروفیل، دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات، به سایت این مجموعه به آدرس https://ahanmelat.com/ مراجعه و یا با کارشناسان این مجموعه با شماره 02167103 تماس حاصل نمایید.

نظر شما