شناسهٔ خبر: 67080784 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گام‌های پایدار دولت برای سبزشدن خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- مقابله با پدیده بیابان خراسان شمالی در دولت سیزدهم با اجرای تقویت پوشش گیاهی، کاشت گونه‌های مقاوم در برابر خشکسالی و تخصیص اعتبارات روند رو به رشدی گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزگاری نه چندان دور به تماشای سبز درختان در خراسان شمالی که می ایستادیم، چشم نوازی پهنه های مشجر و جنگل های متراکم جان و دلمان را تازه می کرد، اما امروزه می توان جای پای تبر سودجویی را بر تن این عرصه های زیبا را راحت دید.

اندک اندک سرسبزی جنگل های متراکم هیرکانی و ارس‌زارها در دو سوی جاده آسیایی جای خود را به دستان تبرهای طمع و سودجویی داد و لکه های بزرگ بین درختان، نشان از این واقعیت دردناک دارد.

خوشبختانه برخورد با این رویه اشتباه در دولت سیزدهم قوت گرفت و مسوولان برخورد با بیابان زدایی و خیزش خاموش خشکسالی را در دستور کار قرار دادند و سعی و در این مدت سه ساله طرح های بزرگی را در راستای کاهش بیابان زدایی اجرا کردند.

اجرای حدود ۱۳ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی، کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال، تخصیص افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال به طرح‌های بیابان‌زدایی از عمده‌ترین فعالیت های حفظ منابع طبیعی در این استان محروم است.

گام‌های پایدار دولت برای سبزشدن خراسان‌شمالی

سهم تولید ۱۶ میلیون درخت خراسان شمالی

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در این استان در قالب طرح ملی تولید و کاشت یک میلیارد درخت طی فعالیت چهارساله هدفگذاری شد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح در بازه زمانی چهار ساله در نهایت ۳۲ هزار هکتار به عرصه های فضای سبز استان افزوده می شود.

امامی افزود: دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش، اوقاف، دانشگاه ها و کشاورزان در طرح تولید و کشت نهال همکاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح گونه های باغی تولید و کشت نمی شود بیان کرد: گونه های جنگلی کم آب همچون صنوبر، داغداغان، دغدک، سیاه تلو و سبزخشت، پسته، فندوق، بادام وحشی است که صرفه اقتصادی نیز دارد.

گام‌های پایدار دولت برای سبزشدن خراسان‌شمالی

بیابانزدایی افزون بر ۱۵ هزار هکتار عرصه طبیعی

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از بیابانزدایی ۱۵ هزار و ۵۳۳ هکتار عملیات بیابان زدایی استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: عملیات بیابان زدایی در قالب طرح های نهال کاری، مراقبت آبیاری، مدیریت روان آب و قرق در تمام شهرستان های استان انجام شده است.

وی افزود: ۹۰ هکتار نهال کاری مشارکتی امسال در عرصه های بیابانی اسفراین، آلومینای جاجرم و گرمه خراسان شمالی انجام و ۱۳ هزار و ۵۰۰ اصله نهال شامل گونه های بیابانی، تاغ و غیره با مشارکت صنایع، مردم و بهره برداران در این سطح از عرصه های بیابانی کاشت شد.

امامی اضافه کرد: همچنین ۵۰۰ هزار اصله نهال توت، پسته، بادام و، نهال بیابانی توسط آلومینای جاجرم به متقاضیان داده شد.

وی بیان کرد: امسال نیز ۹۰ هکتار نهال کاری مشارکتی در عرصه های بیابانی اسفراین، آلومینای جاجرم و گرمه خراسان شمالی انجام شد.

گام‌های پایدار دولت برای سبزشدن خراسان‌شمالی

تولید حدود ۲ میلیون اصله نهال

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: یک میلیون و ۸۲۰ هزار اصله نهال در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ( از ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲) تاکنون در استان تولید شد.

شهرام عسگری اظهارکرد: ۸۲۵ هزار اصله از این تعداد نهال در سطح چهار هزار و ۹۰۰ هکتار کاشت شد.

وی افزود: تعهد استان خراسان شمالی در طرح کاشت یک میلیارد درخت طی چهارسال، ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال است که سهم استان کاشت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: نهال‌های مورد نیاز مردم با توجه به نیاز و اقلیم این استان در قسمت های مختلف کاشت و توزیع شد و آموزش و فرهنگ سازی برای این طرح انجام شده است.

وی ادامه داد: کاشت این میزان نهال باید در ۱۲ محور زراعت چوب، افزایش پوشش بیابان، راه های مواصلاتی، توسعه جنگل، فضای سبز شهری، معادن و غیره کاشت و تولید نهال در چهار محور زراعت چوب، توسعه جنگل و غنی سازی، افزایش پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی و جنگل کاری گونه های درختی انجام می شود.

عسگری گفت: در فاز نخست با همکاری هلال احمر، بسیج سازندگی، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، حوزه علمیه، همیاران طبیعت، شهرداری و دهیاری اصله نهال ها در نهالستان های دولتی و خصوصی کاشت شد.

به گزارش ایرنا، پویش "کاشت یک میلیارد درخت" از سال گذشته در سراسر کشور آغاز شده است؛ این پویش یک طرح چهارساله است که در جریان آن سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید و با همکاری مردم در نقاط مورد نظر کاشته می شود.

بیش از ۴۰۹ هزار و ۵۵۰ هکتار از جنگل های استان در ناحیه رویشی ایران-تورانی قرار دارد و جزو جنگل های خشک و نیمه خشک مناطق کوهستانی است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

نظر شما