شناسهٔ خبر: 67080282 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۵۷؛

با گرانفروشان برخورد می شود

روزنامه اطلاعات روز شنبه ۲۰ خرداد سال ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید. نبرد خونین کماندوهای فلسطینی و اسرائیلی تیتر یک امروز این جریده عصر گاهی است‌ عکس یک روزنامه هم به این خبر اختصاص دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه اطلاعات روز شنبه ۲۰ خرداد سال ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید. نبرد خونین کماندوهای فلسطینی و اسرائیلی تیتر یک امروز این جریده عصر گاهی است‌ عکس یک روزنامه هم به این خبر اختصاص دارد.

خبر داغ دیگر هم‌ مربوط می‌شود به برگزاری کنکور دانشگاه‌ها و اینکه کارنامه شرکت کنندگان تا دهم تیرماه آماده می‌شود. این روزنامه نوشته که در شیراز و تبریز ۵۵ نفر از ترس بخاطر کنکور حالشان بهم خورده بود.

اطلاعات امروز همچنین از ۱۸ میلیون تومان کلاهبرداری در تعاونی مسکن وزارت راه خبر داده و از گرمای ۵۱ درجه ای بندرعباس نوشته که ۱۶ نفر را بی حال کرده است.

IMG_20240609_070313_061

گویا درجه بندی جدید بیمارستان‌ها هم اعلام‌ شده و کاستی به ۳۰ زبان از قرآن مجید در دنیا پخش شده است. در ضمن سهمیه زائران ایرانی عتبات افزایش یافته و ۶ هزار نفر بیشتر به عتبات خواهند رفت.

روزنامه را ورق زده و به صفحه آخر آن می رویم به خبری در رابطه با گرانفروشی میوه بر می خوریم که متن این خبر به شرح زیر می باشد؛

IMG_20240609_070312_909

پرتقال خارجی در بازار روزهای نقاط مختلف پایتخت تا هر کیلو ۲۰۰ ریال (۱۲۰ ریال گران‌تر از نرخ مصوب)عرضه می‌شود. همچنین نرخ هر کیلو فلفل سبز تا ۵۰۰ ریال (۳۲۲ ریال گران‌تر از نرخ تعیین شده) بازار سیاه دارد.

با اینکه در اکثر میوه فروشی ها نوع مرغوب میوه هایی نظیر پرتقال، موز، گیلاس، توت فرنگی و غیره کمیاب است اما انواع اینگونه میوه ها در بازارهای روز بخصوص بازار روز میدان فوزیه و در بساط میوه فروشان کنار خیابانی شمال شهر فراوان و گهگاه تا سه برابر نرخ مصوب عرضه می‌شود و جالب اینکه هیچگونه کنترلی نیز در نحوه فروش این گروه مشاهده نمی‌شود و بطور آزاد به گرانفروشی ادامه می‌دهند.

یکی از میوه فروشان مورد سوال خبرنگار ما در توجیه علت گرانفروشی خود گفت من میوه را گران نمی فروشم و اجازه نمی دهم هیچ مقامی لقب گرانفروش را به من بدهد زیرا برای تهیه میوه مرغوب مجبورم به واسطه ها و دلال های میدان مراجعه کنم و میوه را با قیمتی در بعضی مواقع تا یک و نیم برابر نرخ مصوب خریداری کنم. بنابراین مجبورم یا از عرضه میوه مرغوب خودداری کنم که در این صورت به اقتصاد خانواده ام لطمه می خورد و یا اینکه انواع میوه را گران بخرم و گران تر بفروشم.

وی در ادامه سخنانش افزود؛ بطور مثال از سال گذشته که پرتقال خارجی و موز وارد ایران شد مرتب من این دو کالا را گران‌تر خریدم و گرانتر فروختم. حال اگر دولت می خواهد گرانفروشی از میان برود ابتدا ترتیبی اتخاذ کند که میوه بطور عادلانه و بدون پارتی بازی بین میوه فروشان توزیع شود و نگذارد چند وارد کننده برای سودجویی خود توسط واسطه هایشان بازار سیاه این کالا را رونق دهند.

یک خانم مصرف کننده که پاکتی حاوی یک کیلو فلفل سبز در دست داشت در پاسخ این سوال که فلفل سبز را کیلویی چند خریده است به خبرنگار ما گفت؛ من این میوه را کیلویی ۵۰۰ ریال خریده ام در صورتیکه نرخ مصوب آن از طرف مرکز بررسی قیمت‌ها بوسیله اتاق اصناف پایتخت ۱۷۸ ریال اعلام شده است.

یکی دیگر از مصرف کنندگان هم که برای خرید پرتقال به بازار روز میدان فوزیه مراجعه کرده بود به خبرنگار ما گفت مرتب در جراید نرخ هر کیلو پرتقال خارجی ۸۰ ریال اعلام می‌شود ولی از سال گذشته تاکنون که پرتقال خارجی وارد ایران شده من فقط دوسه بار موفق شدم این کالا را با نرخ مصوب خریداری کنم  و نمی دانم مامورین اتاق اصناف پایتخت کجا هستند که الان این کالا در  این محل تا کیلویی ۲۰۰ ریال بازار سیاه دارد‌.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما