شناسهٔ خبر: 67078540 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

مروری بر تازه‌ترین اظهارنظرها و رویدادهای مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری

انتخابات در مرحله انصراف، هشدار‌ و تکذیب

صاحب‌خبر -

انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان این روزها در کانون توجه محافل سیاسی، افکار عمومی و رسانه‌های داخلی و خارجی قرار دارد و البته قبل از آنکه وارد مرحله تبلیغات انتخاباتی به‌طور رسمی شویم، هم‌اکنون شاهد انصراف برخی داوطلبان، صدور تکذیبیه‌ها و هشدارها و نیز رایزنی‌ها و تعیین خط‌مشی توسط برخی جریانات سیاسی و اجتماعی هستیم.
در این گزارش، تازه‌ترین تحولات و رویدادهای مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری به‌طور خلاصه و چکیده منتشر شده است.

ارجاع تخلف یکی از داوطلبان در کلیپ تبلیغاتی به مرجع قضایی
امیری، عضو کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست‌جمهوری، اعلام کرد: «تخلف یکی از داوطلبان ریاست‌جمهوری به‌دلیل استفاده از امکانات دستگاه‌های اجرایی در کلیپ تبلیغاتی به مرجع قضایی اعلام شد.»

وزارت اطلاعات رفتار نامزدها و حامیان آنها را رصد می‌کند
حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب، وزیر اطلاعات، در بخشی از جلسه اخیر سران قوا در راستای تمهید مقدمات اجرای مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی و اتخاذ تصمیم‌های لازم به‌منظور برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف مدت ۵۰ روز از زمان شهادت آیت‌الله رئیسی، با ارائه گزارشی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی و برخی بی‌اخلاقی‌ها تأکید کرد: «رفتار نامزدها و حامیان آنها با بی‌طرفی کامل و به‌طور مستمر رصد شده و به افرادی که رویکرد تخریب‌گرایانه اتخاذ کنند، تذکرات لازم داده خواهد شد و درصورت لزوم گزارش آن در اختیار مقام‌های قضایی قرار خواهد گرفت.»
وی تأکید کرد: «وزارت اطلاعات در تلاش است تا با برنامه مخرب معاندین خارج‌نشین برای بر هم زدن آرامش روانی جامعه مقابله کند تا مردم بتوانند در یک فضای سالم و به‌دور از مداخله دشمن، انتخاب خود را انجام دهند.»

وزیر کشور: استعفای داوطلبان کابینه دولت لازم نیست
وزیر کشور گفت: «قانون درباره افرادی که مسئولیتی دارند و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری هم می‌شوند، پیش‌بینی خاصی ندارد و نیاز به استعفا ندیده است. لذا این افراد در کنار داوطلب شدن باید مسئولیت‌های خود را نیز انجام دهند.»
احمد وحیدی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به کاندیدا شدن برخی از اعضای دولت برای اینکه فعالیت کاری این اعضا با فضای انتخابات گره نخورد، چه تدابیری اندیشیده‌اید؟» بیان کرد: «از نظر قانونی هیچ منعی برای ثبت‎‌نام اعضای کابینه دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد، بلکه از نظر قانون فقط ناظرین و مجریان هستند که باید قبل از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری استعفا می‌دادند، ولی درباره مابقی افراد، نیاز به استعفا از سمت و شغل نبود.»

تکذیب احتمال ائتلاف قالیباف با لاریجانی
هرگونه احتمال ائتلاف محمدباقر قالیباف با علی لاریجانی، دو داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، تکذیب شد.
کانال تلگرامی «شبکه رسمی هواداران قالیباف» اعلام کرد خبری که شنبه 19خردادماه در روزنامه اعتماد مبنی بر احتمال ائتلاف قالیباف و لاریجانی منتشر شده است، به‌صورت کامل و قطعی تکذیب می‌شود.

آذر منصوری: راه رفته را تکرار نمی‌کنیم
رئیس جبهه اصلاحات گفت: «ما راه رفته را تکرار نمی‌کنیم و زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم.»
آذر منصوری در نشست خبری جبهه اصلاحات درباره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: «باید نامزد خود را داشته باشیم و خود جبهه اصلاحات باید آن فرد را انتخاب کند.»
وی با بیان اینکه قبل از تأیید صلاحیت نامزدهای خود را مشخص کردیم، گفت: «ستاد انتخابات جبهه اصلاحات به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. سه نامزد ما پذیرفته‌اند براساس میثاق‌نامه جبهه اصلاحات رفتار کنند.»
وی با تأکید بر اینکه نفیا و اثباتا درباره سایر نامزدها نظری نداریم، افزود: «انتخابات یکی از امکان‌هایی است که جامعه ایران بتواند از طریق آن خواسته‌های خود را پیگیری کند.»

مسئله جانشینی و ابهام کاندیداتوری زاکانی
محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران، گفت: «شهردار تهران ظاهرا قرار نیست برای مدتی که مشغول فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری است برای خود جانشین انتخاب کند و ‌اگر موضوعی باشد که نیاز به پیگیری باشد با حوزه ریاست هماهنگ کرده‌اند که کارها از این طریق انجام شود.»
او اظهار داشت: «وی در ایام انتخابات مرخصی می‌گیرد که به کلی در شهرداری نباشد، اما اگر کار ضروری پیش بیاید و نیاز به امضای شهردار باشد کار را خودش انجام می‌دهد.»
این اظهارات آقامیری درحالی است که چند روز پیش مهدی چمران اعلام کرد که طبق قانون، باید زاکانی برای خود سرپرستی انتخاب کند. به‌گفته چمران، «در چنین شرایطی شهردار مرخصی می‌گیرد و این مرخصی را کتبی اعلام می‌کند و یکی از معاونان شهردار به‌عنوان جانشین وی معرفی و کارها را دنبال می‌کند.»‌ او تأکید کرده بود که‌ «‌مرخصی شهردار تهران باید از زمان آغاز تبلیغات انجام شود.»
محسن رضایی از نامزد خاصی حمایت نخواهد کرد
یک منبع نزدیک به محسن رضایی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اعلام کرد همانگونه که بارها اعلام شد، آقای رضایی تکلیف خود را اجماع در میان نیروهای انقلاب می‌داند و اجماع را در صدر اولویت‌های انتخاباتی خود قرار داده و حمایت از یک کاندیدا، فرع بر مسئله اجماع است.
بنابراین اخبار و شایعات بی‌اساس مبنی بر حمایت ایشان از یک نامزد خاص تکذیب می‌شود. آقای رضایی همانطورکه در اطلاعیه انصراف از ثبت‌نام اعلام کرد، به‌زودی در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری با مردم عزیز ایران سخن خواهند گفت.
تکذیب حضور علی طیب‌نیا در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری
یک منبع نزدیک به وزیر اسبق اقتصاد اعلام کرد در گفت‌وگویی که با علی طیب‌نیا، وزیر اسبق اقتصاد، داشتم، تأکید کرد که در هیچ فرایند مربوط به تحلیل شرایط انتخابات و یا حضور در همایش‌هایی از این جنس و یا چینش تیم اقتصادی هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات مشارکت و یا نقش نداشته است.

احمدی‌نژاد در امامزاده صالح تجریش
محمود احمدی‌نژاد، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، که تبلیغات خود را بیشتر به‌صورت حضوری شروع کرده است، بعد از اینکه چندی قبل در بین مردم در بازار تهران حضور یافته بود، اخیرا نیز در امامزاده صالح تجریش حضور یافت.

وعده قالیباف درباره حل مشکل مسکن
محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در رشته توییت جدیدی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هزینه بالای مسکن زندگی مردم را سخت کرده و این ریشه در قیمت بالای زمین دارد. ۳۳۰ هزار هکتار زمین در قانون برنامه هفتم به ظرفیت سکونتگاهی اضافه شد. درصورت اعتماد مردم، با برنامه‌ریزی دقیق و سرعت بالا آن را اجرا خواهیم کرد.»

لاریجانی: بیشتر از گفته‌های شما خواهم گفت
فیلمی از علی لاریجانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، منتشر شده است که نشان می‌دهد او در حال گفت‌وگو و پاسخ به سؤالات مردم است.
او گفت: «امروز چندصد پیام و تعدادی از تماس‌های شما را با شماره ۰۹۳۶۸۵۴۶۶۹۴ پاسخ دادم. همه‌ پیام‌ها خوانده خواهند شد. هم‌صحبتی با شما مثل همیشه لذتبخش است. بیشتر از گفته‌های شما خواهم گفت.»

توییت معنادار دستیار رئیس‌جمهور در مورد انتخابات
سکینه‌سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، در توییتی معنادار بر لزوم ادامه مشی انتخاباتی رئیس‌جمهور شهید و لزوم افزایش مشارکت تأکید کرد.
سکینه‌سادات پاد در رشته توییتی نوشت: «بخشنامه آقای مخبر در آستانه برگزاری انتخابات، عقلانی و در جهت صیانت از حقوق ملت است و عمل به آن، بدبینی نسبت به فرایند انتخابات را از بین می‌برد. مشی سیاسی شهید جمهور در انتخابات گذشته نیز منطبق بر افزایش اعتماد عمومی بود، امری که سبب افزایش مشارکت مردمی در انتخابات بوده و هست.»

انتشار دومین فیلم تبلیغاتی پورمحمدی
دومین فیلم تبلیغاتی مصطفی پورمحمدی قبل از تأیید صلاحیت‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری 1403با عنوان «دولت من، دولت قرار است» منتشر شد.

 پاسخ محمد قوچانی به انتقاد سعید حجاریان از بیانیه راه‌گشایی
سعید حجاریان، تئوریسن جریان اصلاحات و مدیر روزنامه صبح امروز، در یک توییت از بیانیه راه‌گشایی کنیم که برخی از فعالان سیاسی و اجتماعی آن را امضا و منتشر کرده بودند، تلویحا انتقاد کرد و دستاورد سیاست‌ورزی را تحزب دانست و نه حزب‌زدایی.
محمد قوچانی، عضو حزب کارگزاران و سردبیر مجله آگاهی نو، در یک استوری به نقد حجاریان پاسخ داد. او نوشت: «روزنه‌گشایی یا راه‌گشایی جنبش ملی و مدنی برای اصلاح اصلاحات بر مبنای بازگشت آن به اصل و ارتقای آن براساس مفاهیم جدید و نسل جدید و مخاطرات تازه برای ایران است؛ حرکتی ائتلافی برای بازآرایی جبهه و رهایی از هژمونی حزبی و نه افزایش تعداد احزاب. ️حرکتی گفتمانی و راهبردی نه حزبی. آن را به یک حزب تقلیل ندهیم.»

«داوود منظور» به نفع نیروهای انقلاب کنار رفت
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، انصراف خود را از نامزدی انتخابات چهاردهمین‌ دوره ریاست‌جمهوری اعلام کرد.
وی با انتشار متنی در فضای مجازی که با دعای «اللهم اهدنی فیمن هدیت و تولنی فیمن تولیت» آغاز شده است، نوشت: «با عنایت به حضور گسترده نامزدهای جبهه انقلاب در انتخابات ریاست‌جمهوری و وجود گزینه‌های اصلح در جمع آنها، ضمن فراخوان مردم شریف ایران به مشارکت حداکثری، انصراف خود را از ادامه کاندیداتوری اعلام می‌کنم.»
منظور همچنین در متن جداگانه‌ای در صفحه شخصی خود نوشت: «از بین ۵ کاندیدای عضو دولت در رقابت نهایی فقط یک نفر حضور خواهد داشت.»

انصراف رویانیان از کاندیداتوری
مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری منصرف شد.
محمد رویانیان با اعلام انصراف خود از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «به خاطر وحدت حداکثری جریان انقلاب و پرهیز از تعدد کاندیدا، تصمیم گرفتم از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف بدهم.»

شریعتمداری: اساس شکل‌گیری جمهوری اسلامی، رأی مردم است
محمد شریعتمداری، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، با اشاره به ضرورت انجام اقدامات لازم برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوی، به ایلنا گفت: «اگر ما معتقد به اصول و ارزش‌های انقلاب هستیم یکی از مهم‌ترین اصول حاکم بر انقلاب اسلامی ایران ابتناء همه امور بر رأی مردم بوده است. اساس جمهوری اسلامی ایران بر این پایه شکل گرفته است.»
وی یادآور شد: «وقتی آقای طحان‌نظیف در اظهارات خود تأکید می‌کند که مشارکت برای شورای نگهبان مهم است، یعنی دارد می‌گوید تلاش می‌کنیم صاحب‌نظران از نحله‌های گوناگون فکری و سلایق مختلف در انتخابات مشارکت داشته باشند که بر پایه آن مشارکت مردمی هم افزایش پیدا کند.»

۵ مناظره ۴ساعته در شبکه یک سیما برگزار می‌شود
سازمان صدا و سیما درنظر دارد در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری، ۵ مناظره 4ساعته را از شبکه یک سیما تهیه و پخش کند.
به گزارش برنا، براساس اطلاعیه شماره ۲ ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری رسانه ملی که اخیرا توسط معاونت سیما منتشر شد، هر نامزد ریاست‌جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی، فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت.
پیرو تصویب پیشنهادهای ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری رسانه ملی در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات، برای نامزدهای ریاست‌جمهوری علاوه بر برنامه‌های زنده، تهیه دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای، دو مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای و نیز ۳۱ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای روبه دوربین برای گفت‌وگو با مردم هر یک استان‌های کشور ازجمله برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

تمدید مهلت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات

تمدید مهلت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری و اظهارات مقامات و فعالان سیاسی درباره لزوم احترام به نظر شورای نگهبان از جمله مهم‌ترین اخبار سیاسی کشور در 24 ساعت اخیر بوده است.
به گزارش شهروند، این روزها همه نگاه‌ها به شورای نگهبان دوخته شده است، چراکه نظر این شورا پس از بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، تا حد زیادی مسیر انتخابات را برای انجام تبلیغات و گمانه‌زنی‌های بهتر هموار می‌کند. در ادامه، مروری بر تازه‌ترین اظهارنظرهای مرتبط با شورای نگهبان داریم.

نتایج بررسی صلاحیت‌ها چه زمانی اعلام می‌شود؟
مهلت ۵روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، روز گذشته به پایان رسید. اما شورای نگهبان این حق را دارد که مهلت ۵روزه را به مدت ۵ روز دیگر تمدید و تا ۲۴ خردادماه نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کند؛ بنابراین، سخنگوی شورای نگهبان از تمدید مهلت اولیه خبر داد.
هادی طحان‌نظیف اعلام کرد: «شورای نگهبان تلاش می‌کند که مهلت تمدیدشده حداقلی باشد.»با این حال، پیش‌بینی می‌شود نتایج بررسی صلاحیت‌‌ها تا دو سه روز آینده و پیش از پایان فرصت ۵روزه دوم اعلام شود.

شورای نگهبان مهندسی انتخابات بلد نیست
سخنگوی شورای نگهبان  همچنین طی گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: «مبنای کار شورای نگهبان قانون است و تمام تلاش شورا بر این است که قانون را مبنای عمل قرار دهد و هیچ سفارش و فشاری بر کار شورای نگهبان تاثیرگذار نیست.»
طحان‌نظیف در پاسخ به این سوالات که آیا رای اعضا با یکدیگر تفاوت دارد و آیا رای آیت‌الله جنتی در صورت اعلام در جلسات موجب تاثیرگذاری روی رای دیگر اعضا می‌شود؟ تصریح کرد: «اساساً کار به آنجا نمی‌رسد و رای‌گیری به صورت مخفی است و آیت‌الله نیز بزرگ‌تر از این حرف‌ها هستند و این دقت نظر را دارند که اعضا اعم از حقوقدانان و فقها مستقل باشند؛ در جلسات، نظر و استدلال خود را بیان می‌کنیم اما نسبت به هیچکس حتی در حد توصیه نمی‌توانیم ورود کنیم، چراکه معنا ندارد.»
وی با بیان اینکه رای‌گیری در این شورا به صورت مخفی است گفت: «مبنای ما قانون است و مهندسی بلد نیستیم و اساساً مهندس نیستیم.»

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: شورای نگهبان را زیر سوال نبریم
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: «شورای نگهبان نشان داده است که در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات به هیچ وجه تحت تأثیر فضاسازی‌ها و فشارها قرار نمی‌گیرد و به مسئولیت شرعی خودش عمل می‌کند.»
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی بیان کرد: «نباید رویه به این گونه باشد که اگر نظر شورای نگهبان مطابق با نظر ما بود، آن را قبول داشته باشیم و در غیر این صورت، شورای نگهبان را زیر سوال ببریم. کسانی که بعد از عدم احراز صلاحیت، شورای نگهبان را مورد هجمه قرار می‌دهند، برخی از سازوکارهای قانونی کشور را قبول ندارند.»سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از تعدد ثبت‌نام داوطلبان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «برخی از داوطلبان که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند کسانی هستند که حتی خانواده‌شان آنها را به عنوان رجل سیاسی قبول ندارد.»
وی اظهار کرد: «صف بلند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نشان داد کسانی که تا پیش از این می‌گفتند اختیارات رئیس‌جمهور به اندازه یک آبدارچی هم نیست، دروغی بیش را مطرح نمی‌کردند و آنها فقط می‌خواستند ناکارآمدی خود را با این حرف‌ها جبران کنند.»
کنعانی‌مقدم: جبهه اصلاحات به دنبال به چالش کشیدن شورای نگهبان است
دبیرکل حزب سبز ایران گفت: اصلاح‌طلبان در حال انجام یک نمایش سیاسی هستند تا شورای نگهبان را در موضوع تایید و رد صلاحیت‌ها به چالش بکشند. اعضای جبهه اصلاحات خودشان نیز می‌دانند که مردم به نامزدهای آنان تمایلی ندارند.حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران، درباره عبور جبهه اصلاحات از برخی نامزدهای انتخاباتی که پیش‌تر مورد حمایت این حزب بودند، به ایسنا گفت: «در حال حاضر مشخص نیست رهبری جبهه اصلاحات به دست چه کسی است. اینکه آیا آقای خاتمی رهبری این جبهه را برعهده دارد نیز با ابهام همراه است، چرا که شاهد تناقض‌های زیادی در حرف‌های او هستیم‌.»وی ادامه داد: «آقای خاتمی در انتخابات گذشته اعلام کرد که جبهه اصلاحات در آن انتخابات حضور نخواهد داشت و آن را قبول ندارد. در انتخابات پیش رو نیز وی شرط و شروطی مشخص کرد. برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب مثل آقایان شریعتمداری و کواکبیان در جلسه‌ای که وی ترتیب داده بود، حضور پیدا نکردند. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان درحال انجام یک نمایش سیاسی هستند تا شورای نگهبان را در موضوع تایید و رد صلاحیت‌ها به چالش بکشند.»

ضرغامی: عده‌ای خیال می‌کنند اگر نظر صریح بدهند، صلاحیت‌شان تایید نمی‌شود
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به شورای نگهبان گفت: «انتظار دارم شورای نگهبان رفتاری داشته باشد که مردم احساس کنند اگر نامزد آنها در بین نامزدها نیست، حداقل کسی را خیلی نزدیک‌تر [به نامزد خود] بدانند و در انتخابات شرکت کنند.»عزت‌الله ضرغامی با بیان اینکه برخی نامزدها از من مشورت خواستند، افزود: «نامزدها باید بدون واهمه از شورای نگهبان نظر دهند؛ عده‌ای خیال می‌کنند اگر نظر صریح بدهند، صلاحیت‌شان تایید نمی‌شود.»

 

نظر شما